medicine.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi12658
Nozares raksti1337
Ekspertu atbildes20843
3 populārākie mīti un patiesība par uzturu sirds veselībai : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

3 populārākie mīti un patiesība par uzturu sirds veselībai

Ēdiens var būt kā zāles, sniedzot enerģiju un vitamīnus. Taču dažkārt apēstais gluži pretēji var nodarīt kaitējumu un būt par cēloni dažādām sirds slimībām. Kas no tā visa ir patiesība, un kas – tikai mīti?

Sirds veselībā zelta standarts ir kustības un veselīgs uzturs. Ikdienas farmaceita pieredze aptiekā liecina, ka par uzturu ir vērts parunāt vairāk. Neraugoties uz to, ka ir daudz pētījumu par to, kas mūsu sirdij vislabāk „garšo”, vienlaikus sabiedrībā par šo tēmu cirkulē daudz mītu. „Piemēram, bieži dzirdēts, lai samazinātu sirds slimību iespējamību, vajadzētu retāk ēst (vai pat izslēgt no uztura) olas, bet tā vietā lietot omega-3 uztura bagātinātājus. Šis nav vienīgais apšaubāmais pieņēmums saka “Mēness aptiekas” farmaceite Ieva Virza  un atgādina, ka veselīgs uzturs, kas dod nepieciešamos vitamīnus, minerālvielas un enerģiju, vienlaikus spēj saglabāt normālu svaru, holesterīna un asinsspiediena līmeni. Tas nozīmē, ka sirds veselībai principiāli nozīmīgi būs visiem labi zināmie veselīgā dzīvesveida ieteikumi. Galvenais – tos ievērot, un, protams, izvairīties no kļūmīgiem lēmumiem, kas balstīti mītos. Profilakse vienmēr ir lētāka un efektīvāka par ārstēšanu.

Uzturs un sirds veselība – mīti

Pārlūkojot publikācijas un ieteikumus sirds veselības uzturēšanā, farmaceite šobrīd kā biežāk minētus saskata trīs apgalvojumus. Tiem cilvēki bieži notic, uzskatot, ka tādējādi palīdzēs sirdij būt stiprai, vienlaikus nenodarot kaitējumu. Speciāliste skaidro, kāpēc šie ieteikumi ir kritiski izvērtējami.

1. Kokosriekstu eļļa ir sirdij veselīga ēdiena gatavošanas alternatīva

Arguments: kokosriekstu eļļā ir ārkārtīgi daudz piesātināto tauku – pat par 50% vairāk nekā sviestā. Šī mīta atbalstītāji uzskata, ka daži piesātinātie tauki tajā (saukti par vidējas ķēdes triglicerīdiem) ir mazāk kaitīgi un pat spēj paaugstināt labvēlīgā holesterīna līmeni.

Patiesība: ir pierādīts, ka kokosriekstu eļļa paaugstina holesterīna līmeni – gan labo, gan slikto – turklāt vairāk nekā citas augu eļļas, piemēram, olīvu vai rapšu. Farmaceits norāda, ka vidējas ķēdes triglicerīdi veido tikai nelielu daudzumu kokosriekstu eļļā esošo taukskābju. Turklāt uzsverot, ka salīdzinājumā citi sirdij veselīgi tauki, piemēram, olīveļļa, rapšu eļļa vai omega-3 taukskābes riekstos un jūras veltēs ir pamatoti ar daudziem pierādījumiem, savukārt kokosriekstu eļļas iespējamie ieguvumi joprojām nav pierādīti reprezentatīvos pētījumos.

2. Jācenšas izvairīties no olām – vai vismaz no to dzeltenumiem

Arguments: olu dzeltenumos ir daudz holesterīna. Tātad, loģiski, ka holesterīnu saturošu produktu lietošanai jāpaaugstina holesterīna līmeni.

Patiesība: lielāko daļu holesterīna organismā sintezē aknas, nevis tas tiek piegādāts ar uztura palīdzību. Lai gan diētai ir nozīme, pētījumi ir atklājuši, ka holesterīna līmenis vairāk saistīts ar taukiem, ko ēdam, proti, piesātinātajiem un trans-taukiem, nekā holesterīnu.

“Olas satur organismam vajadzīgas uzturvielas, ieskaitot A un D vitamīnus, kā arī olbaltumvielas,” norāda farmaceite. Turklāt arī ilgtermiņa un plaši pētījumi liecina, ka olu ēšana nav saistīta ar augstāku sirdslēkmes vai insulta biežumu. Drīzāk būtu jāuzmanās no bekona un siera lietošanas uzturā, kas var palielināt sirds slimību risku.

3. Omega-3 taukskābes var izārstēt sirds slimības

Arguments: trekno zivju ēšana var samazināt risku nomirt no sirds slimībām, jo jūras veltes ir bagātas ar nepiesātinātajām taukskābēm. Šīs taukskābes var samazināt iekaisumu un pazemināt asinsvadus ietekmējošo tauku (triglicerīdu) līmeni asinīs.

Realitāte:  Omega-3 taukskābes sirds veselībai lietot ir svarīgi un vērtīgi, tās uzlabo sirds un asinsvadu sistēmu. Vitamīni un minerālvielas ir svarīgi kā profilakses līdzekļi un veselīgs uzturs sirds veselībai būs nozīmīgs vienmēr. Jau esošu slimību izārstēt,  tikai pastiprināti lietojot omega-3 taukskābes, gan nebūs iespējams. Ja kāda iemesla dēļ zivis nelieto uzturā vispār, alternatīva ir uztura bagātinātāji, kas satur omega-3 vai zivju eļļu.

Kopsavilkums

Sabalansēts uzturs ir pamatbāze organisma veselības, tai skaitā – sirds – stiprināšanā. Samazinot saldumu un nevēlamos taukus uzņemšanu, ir iespējams uzlabot sirds un asinsvadu veselību. Jāatceras, ka kvantitātes vietā priekšroka jādot kvalitātei – tas tieši attiecas uz ikdienas ēdienkarti! „Turklāt nedrīkst aizmirst par kustībām – un tava sirds būs pateicīga!” atgādina farmaceite.

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Kardioloģija / sirds un asinsvadu sistēma":

Nedēļas tēma

Izdegšanas sindroms – 21. gadsimta izplatītākā slimība

Izdegšanas sindroms – 21. gadsimta izplatītākā slimība

Labklājības skola piedāvā licencētas pieaugušo izglītības programmas, kas ir speciāli izstrādātas kā efektīvs instruments sevis sakārtošanai. Programmas “Stresa noturības veicināšana kā izdegšanas sindroma profilakse” un gan individuālas, gan grupu konsultācijas “Randiņš ar sevi”, kur tiek izmantoti neirografikas algoritmi, ir lieliska iespēja, kā ieklausīties sevī un atrast jaunus enerģijas avotus. 

Aktuālie piedāvājumi

Izskatīties labāk – tā nav veiksme, tas ir lēmums! Patiesība par plastisko ķirurģiju

Izskatīties labāk – tā nav veiksme, tas ir lēmums! Patiesība par plastisko ķirurģiju

Klīnikas "Aesthetica" pamatvērtības ir harmonija, samērīgums un dabiskums. Klientiem, kuri dažādu iemeslu dēļ vēlas veikt uzlabojumus savā izskatā, atgūt pašpārliecību un uzlabot savas dzīves kvalitāti, tas ir iespējams, nezaudējot savu "es". Komfortablā atmosfērā pieprasīti speciālisti, apvienojot augstu profesionālismu, precizitāti un gaumes izjūtu, palīdzēs jums uzlabot jūsu dzīves kvalitāti un piepildīt sapņus. 

Sekss pēc 60…

Sekss pēc 60…

Seksuālā veselība ir neatņemama vispārējās veselības sastāvdaļa, kas ietekmē vīriešu un sieviešu labklājību un vispārējo dzīves kvalitāti. Par to laikus jāpadomā, vēršoties pie speciālista, jo jaunie medicīnas sasniegumi ļauj vīriešiem nodrošināt ilgstošu dzimumaktivitāti un līdz ar to augstu dzīves kvalitāti.

Video

Pavasara nogurums vai tomēr iemesls vizītei pie ārsta? (VIDEO)

Pavasara nogurums vai tomēr iemesls vizītei pie ārsta? (VIDEO)

Bērnu slimnīcas speciālisti ar īpašu video aicina pievērst uzmanību hroniskai miegainībai. Mūsdienām raksturīgajā dzīves ritmā miegainība kļuvusi par bieži sastopamu problēmu, tādēļ nereti tiek uzskatīta par normālu vai parastu parādību. Visbiežākie miegainības cēloņi ir nepietiekams vai nekvalitatīvs miegs, bet daļai cilvēku nepieciešamība pēc miega ir palielināta slimības dēļ.

Produktu testi

Testa rezultāti: HealthAid MagCitra® – nervu sistēmas, muskuļu, kaulu un zobu veselībai

Testa rezultāti: HealthAid MagCitra® – nervu sistēmas, muskuļu, kaulu un zobu veselībai

Augustā Medicine.lv sadarbībā ar SIA "HealthAid Baltics" piedāvāja testēt "HealthAid  MagCitra®" – uztura bagātinātāju nervu sistēmas, muskuļu, kaulu un zobu veselībai.

Dr. Pakalns Select Relaxols – spriedzes mazināšanai, sirdsdarbības uzlabošanai un relaksācijai

Dr. Pakalns Select Relaxols – spriedzes mazināšanai, sirdsdarbības uzlabošanai un relaksācijai

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar "Dr. Pakalns Select" zīmolu piedāvā testēt "Dr. Pakalns Select" RELAXOL spriedzes mazināšanai, sirdsdarbības uzlabošanai un relaksācijas veicināšanai.

Testa rezultāti: NATEO D Gummy D vitamīns – garšīgi želejvitamīni bērniem

Testa rezultāti: NATEO D Gummy D vitamīns – garšīgi želejvitamīni bērniem

Augustā un septembrī Medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu SIA "Sagitus" piedāvāja testēt dabīgos un garšīgos "NATEO D Gummy" želejvitamīnus bērniem un pieaugušajiem.

Uzņēmējs runā