medicine.lv skaitļos

Lietotāji online205
Aktīvie uzņēmumi12656
Nozares raksti11791
Ekspertu atbildes21477
Viltīgais iztēles un laika zaglis – televizors : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Viltīgais iztēles un laika zaglis – televizors

Dace Jansone, Bērnu izklaides un attīstības centrs "Čība", www.ciba.lv

Laikā, kad visbiežāk ģimene uzturas kopā un beidzot vecākiem būtu iespēja vairāk laika veltīt bērniem - pievērst uzmanību tam, kā viņi jūtas, noskaidrot, kas norisinās viņa mazajā galvā un kādā virzienā iegriezusies viņa dzīve pašlaik -, ar nožēlu jāsaka, šajos brīžos vienojošais spēks nereti ir televizors.

Televizors reizēm ir fons jautrām sarunām, reizēm visu uzmanības laupītājs, un ik pa laikam kāds paceļ balsi: "Klusāk, es taču skatos!" Un kur nu vēl nebeidzamie ķīviņi par to, kuru no visiem 33 kanāliem tagad nu būtu īstais laiks skatīties!! Tā ir mūsu ikdiena un sadzīve, bet kas īsti ir šis "Zilais ekrāns" – spožums vai posts???

Turēt roku uz notikumu pulsa
Televīzija bija jaunievedums, kas sadzīvē ienāca pakāpeniski. 1831.gadā Džozefs Henrijs un Maikls Feredeijs uzsāka pētīt elektromagnētisma iespējas, kas iezīmēja jaunas ēras – elektroniskās komunikācijas - pirmssākumus. Mazais pirkstiņš elektronisko komunikāciju milzim tika atdots, tālākais jau bija pašsaprotami neizbēgams - kurš gan nevēlētos ērtāku dzīvi un sajūtu, ka turi pulsu uz pasaules notikumiem? Tieši tāds bija sākotnējais televīzijas uzdevums – nodrošināt sabiedrību ar ātru svarīgas informācijas plūsmu. Mūsdienās ziņas aizņem tikai nelielu daļu no kopējā raidlaika. Sākotnējā luksusa prece pakāpeniski kļuvusi par ierastu sadzīves priekšmetu. Pagātnē devās arī televīzijas sākotnējais uzdevums. Mūsdienās, aptaujājot cilvēkus, tikai retais minēs, ka TV ir galvenais informācijas avots. Šodien pirmā funkcija televizora lietošanai ir lieliska brīvā laika pavadīšanas iespēja sākot ar mazuļiem, beidzot ar sirmgalvjiem.

Banner 280x280
Banner 280x280
Banner 280x280

Līdz 10 gadiem 8000 slepkavību
Televīzijas komunikācija ir vienpusīga ziņojuma plūsma, kas adresēta relatīvi anonīmai, skaitliski lielai un visai neviendabīgai auditorijai. Saikne starp televīzijas programmu veidotājiem un auditoriju vienmēr ir pastarpināta. Tas ir negatīvs faktors attiecībā uz bērnu auditoriju, jo brīdī, kad no redzētā rodas neizpratne, bailes vai uztraukums, skatīšanos vajadzētu pārtraukt un notikušo izrunāt. Tomēr vecāki ne vienmēr to pamana un šajā brīdī ir blakus. Bērnu uzmanību ne vienmēr piesaista tas, kas viņam visvairāk ir vajadzīgs. Tieši tā iemesla dēļ vajadzētu jau no bērnības bērnus radināt skatīties tikai viņam adresētos raidījumus. Tomēr bērniem domāto raidījumu izvēli nepieciešams izdarīt pēc vērīgas kritikas. Kā pārdomu vērtu piemēru var minēt faktu, ka multiplikācijas filmas satur augstāko rādītāju attiecībā uz vardarbības ainu biežumu. Ja bērns vidēji pie TV ekrāniem dienā pavada divas stundas un raidījumu vai filmu izvēle nav vecāku noteikta, tad pabeidzot sākumskolu bērns televīzijā ir redzējis ap 8000 slepkavību ainu.

Elementāras cēloņsakarības pret laika un telpas haosu
Kāpēc tieši saistībā ar bērniem televīzija kā medijs biežāk iegūst negatīvu nokrāsu? Psihiatrs Mihails Milners radis un veiksmīgi noformulējis un atbildi uz šo jautājumu. Milners televīzijā rādītās ainas un tēlus nosauc par beta, bet reālo dzīvi par alfa pasauli. Iepazīstoties ar alfa pasauli, bērns mācās izprast elementāras cēloņsakarības. Beta pasaule, kurā ar tehniskām iespējām tiek mainīts laiks un telpa, bērna pasaulē rada haosu. Ja bērns šo krāsaino daudzdimensionālo nozīmju pasauli pieņem par savu realitāti, tas var izraisīt dažādus psihiskus (hiperaktivitāte, dzīve iedomu pasaulē) un arī fizioloģiskus (bezmiegs, murgi, deformēta telpiskās orientācija) traucējumus. Televizors hipnotiski piesaista bērnu uzmanību pat zīdaiņa vecumā. Tāpēc aktuāls, bet grūti atbildams ir jautājums – ko bērni saprot no redzētā? Mazuļa gados un pirmsskolas vecumā bērniem vēl trūkst reālās dzīves pieredzes, tāpēc ekrānā redzēto viņi uztver citādāk nekā pieaugušie. Bērns spēj izprast un pārdzīvot tikai to, kas notiek viņā pašā un, ko līdz šim viņš ir piedzīvojis, bet viss pārējais redzētais viņu ietekmē tikai tik daudz, cik tas var būt noderīgs vai kaitīgs. Ja bērns bieži ir viens pie televizora, bailes, neatbildētie jautājumi uzkrājas un ar laiku var izpausties agresijas, depresijas, miega un nomoda ritma traucējumu formā.
Kāpēc no visiem medijiem tieši televīzija ir iecienītākais masu medijs pirmsskolas un jaunākā skolas vecuma bērnu vidū? Atšķirībā no citiem medijiem, lielāku popularitāti televīzijai nodrošina tās audiovizuālā specifika. Kustīgs attēls, kas papildināts ar skaņu, ir tas, kas atstāj vismazāko telpu iztēles pielietojumam.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Diemžēl, gadiem ejot, ar ādas kopšanu vien ir par maz – lai saglabātu izskatu, kādu to vēlamies redzēt, bieži vien bez ķirurģijas neiztikt. Tāpēc Dr. Mauriņa klīnika Mežaparkā līdztekus jau tā plašajam pakalpojumu klāstam tagad piedāvā arī plastiskās ķirurģijas operācijas, tā nodrošinot pilnvērtīgu un kvalitatīvu aprūpi vienuviet.

Aktuālie piedāvājumi

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Kvalitatīvs matracis var ievērojami uzlabot cilvēka dzīves kvalitāti, nodrošinot komfortu un cieņpilnu aprūpi dzīves visgrūtākajos brīžos. Investīcijas šādā matracī ir ieguldījums pacienta veselībā un labklājībā, kas sniedz ieguvumus gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.

Novērs muguras sāpes!

Novērs muguras sāpes!

Vai kaut vienu reizi dzīvē esi jutis muguras sāpes, īpaši muguras lejasdaļā? “Veselības sporta stacijas” treneri nodarbībās risina sūdzības par muguras sāpēm savas kompetences ietvaros un sadarbojoties ar citu jomu speciālistiem. 

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Rīgā tiek piedāvātas dažādas SPA iespējas, sākot no sabiedriskām iestādēm līdz augstas klases SPA. Ideāla SPA izvēle Rīgā ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Uzzināsim vairāk, kāpēc izvēlēties Inlux SPA!

Video

Produktu testi

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Perfecto" piedāvā testēt FITY dabas pulverus pēc izvēles – Nātru, Gārsas vai Balandas pulveri.

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Fit & Healthy" piedāvāja izmēģināt zīmola "OstroVit" uztura bagātinātāju - magnija bisglicinātu.

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar dabiskās kosmētikas zīmolu RUUTe® piedāvāja testēt sejas krēmu Roze, kas domāts jebkuram sejas ādas tipam, arī sausai un iekaisušai ādai.

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Zepter International Baltic" piedāvāja testēt "Myion" – inovatīvu portatīvo gaisa attīrītāju.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Atklāj īpašo Japānas skaistuma noslēpumu, kuru izstrādājuši Jāpānas zinātnieki. Dr.Ohhira® produkti – augstākās kvalitātes Japānas kosmētika un uztura bagātinātāji.

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery ir Latvijas zīmols, kas no 2018. gada izstŗādā un ražo gaisa kompresijas ierīces, ko izmanto limfodrenāžas un sporta atjaunošanās nolūkos. Šīs iekārtas ir iecienījuši fizioterapeiti, sporta ārsti un masāžas speciālisti visā pasaulē, kā arī tos lieto visi top Latvijas atlēti.