Uz pacientu orientēta veselības aprūpe
Tie Latvijas iedzīvotāji, kuri ikdienā pārvietojas pa VIA Baltica Saulkrastu virzienā, Ādažos būs pamanījuši nelielu būvi, kuras jumtu rotā uzraksts “1 min klīnika”. Ja “ieguglējam” nosaukumu, varam iegūt detalizētu informāciju par šo ārstniecības iestādi. Iegūtā informācija ārstniecības iestādes mājaslapā ļauj secināt, ka šeit var saņemt veselības aprūpes pakalpojumu dzīvību neapdraudošu saslimšanu gadījumos, veikt dažādas manipulācijas, nodot analīzes, veikt vakcināciju. Turklāt iestādes darba laiks ir ļoti draudzīgs pakalpojuma saņēmējam – no plkst. 7.00 līdz 23.00 katru dienu.
Runājot ar ārstniecības iestādes valdes locekli Dairu Jonasi par klīnikas tapšanas ideju, mērķiem un nākotnes attīstību, top skaidrs, ka klīnika dabiskā veidā “izaugusi” no pacientu diktētām vajadzībām, ko ne vienmēr var apmierināt jau esošās ambulatorās veselības aprūpes iestādes, un, manuprāt, galvenais trumpis veiksmīgam sākumam ir pacientiem “draudzīgais” darba laiks un samērā plašais ambulatoro pakalpojumu klāsts, ko var saņemt vienuviet bez liekas birokrātijas. Var droši apgalvot, ka šī ārstniecības iestāde ir uz pacientu orientēta, ņem vērā pacienta vajadzības un tai ir nākotne.
Mani kā Neatliekamās medicīnas asociācijas vadītāju priecē fakts, ka šī klīnika būs kā pirmā pietura tiem pacientiem, kuru dzīvība nav apdraudēta, bet izmeklējumi un ārstniecības personas apskate klātienē būtu nepieciešama nekavējoties, lai izlemtu, kāds varētu būt tālākais pacienta klīniskais ceļš. Citiem vārdiem sakot, “1 min klīnika” ir kā starpposms starp ģimenes ārstu un NMPD brigādes izsaukumu. Šeit pacients var droši vērsties ar lūgumu izņemt piesūkušos ērci, izrakstīt recepti, lai turpinātu ģimenes ārsta nozīmēto terapiju hroniskai slimībai, kad ģimenes ārsta prakse ir slēgta, pārsiet brūci, izskalot ausis, veikt vakcināciju pret Covid-19 un citām infekcijām, saņemt konsultāciju, laipnu, ieinteresētu attieksmi no zinoša personāla puses. Šī projekta pozitīvā ietekme uz Veselības aprūpes sistēmu būs vērtējama pēc kāda laika, jo klīnikas vadītāja neslēpj, ka tuvākā nākotnē plāno attīstīt Pierīgā vairākas šādas klīnikas. Projekts ļoti sasaucas ar 2016. gadā veiktā Pasaules bankas ekspertu pētījuma “Latvian Healthcare Facilities Master Plan 2016–2025” ieteikumiem, kā stiprināt primāro veselības aprūpi. Tā kā no valsts puses progress primārās veselības aprūpes pakalpojuma pieejamības uzlabošanā notiek samērā lēni, privātā medicīna turpina ieņemt savu nišu, žēl tikai, ka, lai saņemtu pakalpojumu klīnikā, pacientam jāatver savs maciņš, un ne katrs pacients to var atļauties.
Vēl viena pozitīva tendence sadarbībā ar klīniku ir vadības ieinteresētība izaudzināt klīnikas mērķu sasniegšanai atbilstošu ārstniecības personālu, tāpēc uzsākta sadarbība ar Latvijas Republikas Neatliekamās medicīnas asociāciju, jo, tikai kopīgi sadarbojoties, mēs varam nodrošināt pacientu vajadzības, optimāli izmantot esošos resursus veselības aprūpē un uzlabot mūsu iedzīvotāju vispārējo veselību, savlaicīgi diagnosticējot saslimšanas un uzsākot to ārstēšanu.
Sarmīte Villere
LR Neatliekamās medicīnas asociācijas prezidente
Latvijas Universitātes Rīgas medicīnas koledžas direktora vietniece izglītības darbā