Top farmaceitiskās aprūpes standarti
Iesaistoties izglītības darba grupā, izstrādāts farmaceita profesijas standarts. Jau taustāmus apveidus guvusi koncepcija par farmaceitu un farmaceita asistentu tālākizglītību. Ļoti būtiski papildināt savas zināšanas un apgūt arī jaunas lietas, sekot līdzi zinātnes atklājumiem, jaunām tehnoloģijām un iespējām. Te gribu minēt visiem labi zināmos Raiņa vārdus "Pastāvēs, kas pārvērtīsies".
Arī farmaceitiem ir jāmainās un, pirmkārt, jāmaina domāšana un attieksme pret savu darbu. Farmaceits nav tikai pārdevējs, kas izsniedz zāles, ko klients pieprasa, un dod kases čeku. Farmaceitam ir jārunā ar klientu, ir jāmāk savas akadēmiskās zināšanas lietot praksē. Skumji skatīties, ka, uzdodot jautājumu "Ar ko viens medikaments atšķiras no cita?", farmaceits neveikli meklē anotāciju un sāk lasīt informāciju. Farmaceitam ir jāprot salīdzināt zāles un ieteikt konkrētā gadījumā labāko variantu. Ja farmaceits neprot pielietot savas zināšanas, ne velti klientam rodas iespaids, ka aptiekā strādā pārdevēji. Tāpēc nepieciešama nepārtraukta savu prasmju un iemaņu pilnveidošana.
Līdz šim obligātā tālākizglītība bija noteikta sertificētiem farmaceitiem. Tagad ir plānots izveidot sistēmu, kurā noteiktu apmācību kursu būs jāapgūst visiem farmaceitiem un farmaceita asistentiem, jo tieši šie speciālisti ikdienā ir saskarē ar klientiem un tieši no viņu kompetences atkarīga farmaceitiskās aprūpes kvalitāte.
Farmaceitiskā aprūpe ir uz pacientu vērsta darbība, kas prasa farmaceita kompetenci un sadarbību ar citiem veselības aprūpes speciālistiem, lai veicinātu sabiedrības veselību, pasargātu no slimībām, uzraudzītu un uzlabotu zāļu lietošanu, lai tā būtu labāka un drošāka. Jā, farmaceitiskā aprūpe ir bieži dzirdēts termins, taču mūsu ikdienā šis process vēl īsti nedarbojas.
Iesaistoties LFB valdē, viena no manām prioritātēm bija farmaceitiskās aprūpes standartu izveidošana, lai klientu apkalpošana ikvienā aptiekā atbilstu vienotiem labākajiem kvalitātes standartiem. Lai darbs veiktos produktīvāk izveidota Farmaceitiskās aprūpes darba grupa, kurā veidojam standartus, kā arī kritērijus, kuri kalpos par farmaceitiskās aprūpes kvalitātes rādītājiem.
Farmaceitiskā aprūpe ir process, kas prasa pārkārtot tradicionālo aptiekas farmaceita darbu. Farmaceitam ir jāapgūst papildus iemaņas un zināšanas, jāprot sakārtot datu bāze, atrast atsauces literatūrā, jānodrošina konfidenciāla datu uzglabāšana, jāuzlabo darba kvalitāte. Farmaceitam jāprot lietot aptiekās pieejamos testus un piedāvāt asinsspiediena mērīšanu, arī citas fizikālās metodes, lai objektīvi noteiktu pacienta sūdzību pamatotību. Farmaceits izvērtē pacienta subjektīvo un objektīvo informāciju un izmanto visas iespējas ekonomiski saplānot efektīvu zāļu terapiju, minimizēt nākotnē iespējamās veselības problēmas. Galvenā doma ir tāda, ka farmaceitam ir jāpiesaista klients ar pakalpojumu, nevis aptiekām jākonkurē savā starpā ar zāļu cenām.
Process būs vēl ilgstošs, bet ieguvums to atsver. Aicinu kolēģus aktīvi iesaistīties darba grupā un paust savu redzējumu par farmaceitisko aprūpi.
Anda Lapiņa
Informāciju sagatavoja Medikamentu informācijas centrs
Foto: LETA
Raksts publicēts sadarbībā ar