medicine.lv skaitļos

Lietotāji online294
Aktīvie uzņēmumi12657
Nozares raksti11789
Ekspertu atbildes21477
Skatoties pretiniekam acīs – neuzvarēsi! : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Skatoties pretiniekam acīs – neuzvarēsi!

"Turi muguru taisni un skaties cilvēkiem acīs" – šādi iesākas paši vienkāršākie padomi, kā pārliecinoši komunicēt ar līdzcilvēkiem. Tomēr jauns pētījums atklāj, ka acu kontakts nebūt nav universāls risinājums, lai pārliecinātu sarunas partneri. Atkarībā no tā, vai kāda viedoklis sakrīt ar jūsējo, acu kontakts var radīt gluži pretēju efektu.

Iepriekš veiktie pētījumi un pieredze liecina, ka cilvēki, kas lūkojas otram acīs, ir "pārliecinoši, patīkami un kompetenti," raksta pētījuma autori. Bet, neatkarīgi no tā, cik pārliecinošu iespaidu spēj atstāt persona, kas uztur acu kontaktu, gadījumā, ja viņa paustais ziņojums ir strīdīgs vai nepatīkams, acu kontakts var sagraut iespēju pārliecināt otru personu.

Pētījuma autori lūdza dalībniekiem aizpildīt anketu par saviem politiskajiem uzskatiem un pēc tam noskatīties video, kurā redzamie cilvēki diskutēja par strīdīgiem politikas jautājumiem, vieniem skatoties tieši kamerā, citiem - nē. Pētījuma dalībniekiem bija atļauts koncentrēt skatienu, kur vien viņi vēlējās. Pētnieki, izmantojot programmu, sekoja līdzi skatiena trajektorijai, lai redzētu, cik bieži dalībnieki lūkojās acīs spīkeriem, pēc tam nosakot, kādā veidā viņi tikuši pārliecināti.

Dalībnieki labprāt skatījās to runātāju acīs, kuru viedoklim viņi piekrita. Tas apstiprina hipotēzi, ka cilvēki, kas izmanto acu kontaktu, ir pārliecinošāki - saskaņā ar šo pētījumu, acu kontakts, šķiet, rodas biežāk, ja persona piekrīt runātāja teiktajam. Tāpat dalībnieki skatījās runātājam acīs vairāk tad, kad pats runātājs skatījās citā virzienā.

Tomēr, jo ilgāk skatītājs lūkojās uz runātāju, it īpaši, ja runātājs skatījās uz viņiem tieši, jo mazāk saistošs šķita runātāja izteiktais viedoklis. Iedarbība bija vēl izteiktāka attiecībā uz jautājumiem, par kuriem skatītājam bija pretējs viedoklis vai sava viedokļa nebija vispār.

Otrajā pētījumā eksperti iepazīstināja dalībniekus ar video, kur tika pausts viedoklis par jautājumiem, kuriem viņi nepiekrita. Daļai dalībnieku lūdza skatīties runātājiem acīs, citiem - mutē. Pētnieki atkal novēroja, uz ko ir vērsti dalībnieku acu skatieni, un lūdza aizpildīt anketas par saviem uzskatiem pirms un pēc video noskatīšanās, lai uzzinātu, vai viņu viedoklis ir mainījies.

Pētnieki konstatēja, ka skatītāji, kam bija ļauts skatīties runātājam mutē, nevis acīs, uzticējās runātājiem vairāk nekā tie dalībnieki, kas lūkojās viņu acīs. Acu kontakts negatīvi ietekmē runātāja spēju pārliecināt.

Autori norāda, ka veiktā pētījuma rezultāti ir pretrunā bieži izteiktajiem ieteikumiem skatīties cilvēkiem acīs – acu kontakts ne vienmēr pārliecina. Šī atklājuma saknes, iespējams, ir meklējamas evolūcijā. Dzīvnieku vidū acu skatienam dažkārt ir "konkurējoša vai naidīga" nozīme, kas signalizē par agresiju un konfliktu, un oponentiem ir jābūt vairāk gataviem aizsargāties nekā mēģināt uzvarēt.

Pētījuma mērogs bija mazs, jo aptaujāti tika tikai augstskolu studenti, tāpēc autori atzīst, ka attieksmes maiņa un uzvedība divos pētījumos var nebūt saistīta. Viņi arī norāda, ka acu kontaktam piemīt daudz sociālo nozīmju arī ārpus pārliecināšanas, piemēram, tas var signalizēt par atvērtību un uzticēšanos. Taču gadījumos, kad būtiska ir tieši pārliecināšana, problēmas risinājums nav tik vienkāršs, un bezbailīgs skatiens situāciju var pasliktināt.

Foto: rakstā izmantots pēc Creative Commons licencēts attēls no vietnes www.flickr.com; autors Ivan McClellan

Banner 280x280
Banner 280x280
Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Diemžēl, gadiem ejot, ar ādas kopšanu vien ir par maz – lai saglabātu izskatu, kādu to vēlamies redzēt, bieži vien bez ķirurģijas neiztikt. Tāpēc Dr. Mauriņa klīnika Mežaparkā līdztekus jau tā plašajam pakalpojumu klāstam tagad piedāvā arī plastiskās ķirurģijas operācijas, tā nodrošinot pilnvērtīgu un kvalitatīvu aprūpi vienuviet.

Aktuālie piedāvājumi

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Kvalitatīvs matracis var ievērojami uzlabot cilvēka dzīves kvalitāti, nodrošinot komfortu un cieņpilnu aprūpi dzīves visgrūtākajos brīžos. Investīcijas šādā matracī ir ieguldījums pacienta veselībā un labklājībā, kas sniedz ieguvumus gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.

Novērs muguras sāpes!

Novērs muguras sāpes!

Vai kaut vienu reizi dzīvē esi jutis muguras sāpes, īpaši muguras lejasdaļā? “Veselības sporta stacijas” treneri nodarbībās risina sūdzības par muguras sāpēm savas kompetences ietvaros un sadarbojoties ar citu jomu speciālistiem. 

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Rīgā tiek piedāvātas dažādas SPA iespējas, sākot no sabiedriskām iestādēm līdz augstas klases SPA. Ideāla SPA izvēle Rīgā ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Uzzināsim vairāk, kāpēc izvēlēties Inlux SPA!

Video

Produktu testi

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Perfecto" piedāvā testēt FITY dabas pulverus pēc izvēles – Nātru, Gārsas vai Balandas pulveri.

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Fit & Healthy" piedāvāja izmēģināt zīmola "OstroVit" uztura bagātinātāju - magnija bisglicinātu.

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar dabiskās kosmētikas zīmolu RUUTe® piedāvāja testēt sejas krēmu Roze, kas domāts jebkuram sejas ādas tipam, arī sausai un iekaisušai ādai.

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Zepter International Baltic" piedāvāja testēt "Myion" – inovatīvu portatīvo gaisa attīrītāju.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Atklāj īpašo Japānas skaistuma noslēpumu, kuru izstrādājuši Jāpānas zinātnieki. Dr.Ohhira® produkti – augstākās kvalitātes Japānas kosmētika un uztura bagātinātāji.

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery ir Latvijas zīmols, kas no 2018. gada izstŗādā un ražo gaisa kompresijas ierīces, ko izmanto limfodrenāžas un sporta atjaunošanās nolūkos. Šīs iekārtas ir iecienījuši fizioterapeiti, sporta ārsti un masāžas speciālisti visā pasaulē, kā arī tos lieto visi top Latvijas atlēti.