Prokrastinācija jeb darbu atlikšana uz vēlāku laiku: Cēloņi un padomi, kā to novērst

laiks

Steidzami jāizslauka grīda, jāpagatavo maltīte, jānomazgā logi, jāsakārto skapis, jāaizskrien uz veikalu – daži no daudzajiem "steidzamajiem" darbiem, kas it kā jāpaveic, pirms ķerties klāt uzdevumiem, kurus patiešām svarīgi izdarīt. Prokrastinācija jeb darbu atlikšana uz vēlāku laiku negatīvi ietekmē kā mentālo, tā fizisko veselību un līdz ar to arī karjeru un personīgo dzīvi. Kognitīvi biheiviorālās terapijas (KBT) terapeite Agnese Orupe skaidro prokrastinācijas iemeslus, dalās padomos, kā to priekšlaicīgi novērst, bet aptieku tīkla "Apotheka" sertificētā farmaceite Mārīte Šukele iesaka, kā veicināt produktivitāti.

Prokrastināciju maldīgi mēdz dēvēt par slinkuma pazīmi, kamēr jaunākie psiholoģijas pētījumi apgalvo, ka problēma saistīta ar cilvēka spēju pārvaldīt un kontrolēt savas emocijas. "Visbiežāk prokrastinācija tiek izmantota, lai ātri atbrīvotos no stresa un negatīvajām emocijām, ko rada domas par konkrētā uzdevuma veikšanu, vienalga, vai tā būtu sporta nodarbība vai steidzama vizīte pie ārsta. Ja arī īstermiņā iespējams justies labāk, tad ilgtermiņā šāda uzvedība var kaitēt veselībai, veicinot zemu pašvērtējumu, mūžīgu vainas apziņu, paaugstinātu stresu, kas savukārt palielina risku iedzīvoties dažādās nepatīkamās veselības problēmās," stāsta terapeite.

Tāpat viņa skaidro, ka neatkarīgi no tā, vai tie ir centieni izvairīties no netīro trauku pilnas izlietnes vai svarīga lēmuma pieņemšanas, pārlieku ilga vilcināšanās pat vienkāršu uzdevumu var pārvērst par teju neiespējamo misiju.

Uz motivāciju vien paļauties nevar

Cilvēki nereti uzskata, ka galvenais svarīgu uzdevumu veikšanā ir motivācija un gribasspēks. Dzīvē gan tie vairāk kalpo kā attaisnojumi darbu atlikšanai līdz brīdim, kad radīsies vēlēšanās to izdarīt. "Tā vietā, lai paļautos uz motivāciju, ieteicams ignorēt nepatīkamos uzdevuma aspektus, uzskatot to vienkārši par būtisku sava mērķa sasniegšanas daļu. Ja esi nolēmis veikt uzdevumu šodien, tad vienkārši izdari to. Motivāciju var salīdzināt ar liesmu, kura degs tikai pēc tam, kad sāksi darīt, un augs tikai ar gandarījumu un progresu," iesaka speciāliste.

Veicamo uzdevumu iespējams atvieglot

Lai ātrāk sāktu uzdevumu, tā darīšana jāpadara iespējami vienkāršāka. Piemēram, ēdnīcās augļi tiek novietoti pieejamākā vietā kā našķi, tādējādi veicinot cilvēkus ēst veselīgāk. To pašu var ieviest arī savā ikdienā. Ja esi ieplānojis no rīta doties skriet, tad halāta vietā izvēlies uzreiz apģērbties sporta tērpā. Savukārt, ja darbu izpildi traucē nespēja pretoties sociālajiem tīkliem, ieteicams ne tikai izslēgt ekrāna paziņojumus, bet izlogoties no tiem pavisam.

Veselīgs dzīvesveids veicina produktivitāti 

Prokrastinācija rada intensīvu emocionālo spriedzi, kas apgrūtina cilvēka koncentrēšanās spējas un ievērojami samazina produktivitāti. "Prokrastināciju var novērst ar dažādiem psiholoģiskiem paņēmieniem, taču produktivitātes uzlabošanas pirmais nosacījums ir veselīgs dzīvesveids – pietiekams un kvalitatīvs miegs, sabalansēta ēdienkarte un fiziskās aktivitātes, noteikti arī pastaigas svaigā gaisā. Papildus stresa pārvarēšanai un koncentrēšanās spēju paaugstināšanai var palīdzēt magnijs un B grupas vitamīni, kā arī Omega 3 nepiesātinātās taukskābes," skaidro farmaceite. 

Ar pozitīvu, taču reālistisku skatu nākotnē

Lielākā daļa cilvēku, kuri regulāri atliek uzdevumus uz vēlāku, optimistiski tic, ka nākotnē būs vairāk laika un enerģijas. Realitātē gan notiek pretējais – darbu kaudze un vainas apziņa turpina krāties. Lai izvairītos no sarūgtinājuma un vēl biežākas darbu kavēšanas, ir jāpārstāj iedomāties nereālas nākotnes versijas. "Tā vietā iztēlojies sevi pēc nedēļas – vai nu ar uzdevumu, kas joprojām nepabeigts, vai tomēr ar atvieglojumu un gandarījumu, ka tas ir paveikts," padomu sniedz terapeite.

Savukārt farmaceite skaidro: "Tā saucamā laimes hormona serotonīna izdalīšanos veicina darbības, kas uzlabo pašapziņu, savukārt labi padarīta darba sajūta veicina dopamīna izdalīšanos. Abu laimes hormonu ietekmē uzlabosies garastāvoklis, cilvēks būs apmierinātāks, dzīvespriecīgāks un smaidīgāks," papildina farmaceite.

Prokrastinācijas pētnieki iesaka pārlieku nekoncentrēties uz gala rezultātu, bet gan meklēt pozitīvo uzdevuma izpildes procesā, piemēram, ko jaunu un interesantu es iemācīšos? Turklāt, uzsākot darbu, ātri vien izjutīsi atvieglojumu un vēlmi turpināt iesākto.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Ko darīt, ja ir akūts urīnpūšļa iekaisums? 

Ko darīt, ja ir akūts urīnpūšļa iekaisums? 

Katra trešā sieviete ir saskārusies ar akūtu urīnceļu infekciju (tā dēvēto apaukstēto urīnpūsli), kas traucē veikt ikdienas darbus un uz laiku būtiski samazina dzīves kvalitāti, tāpēc svarīgi jau pie pirmajiem simptomiem rīkoties, lai ātri un efektīvi pieveiktu infekcijas tālāku attīstību un samazinātu cistīta atkārtošanos risku jeb recidīvu.

Aktuālie piedāvājumi

Refleksoloģija jeb dzīves enerģijas iekustināšana

Refleksoloģija jeb dzīves enerģijas iekustināšana

Sens ķīniešu sakāmvārds vēsta, ka smaids cilvēkam sākas no pēdām. Tā ir patiesība! Pieskaroties pēdām, notiek iedarbība uz refleksu zonām, kas ir saistītas ar noteiktiem iekšējiem orgāniem, dziedzeriem un audiem, un, lutinot un masējot pēdas, mēs varam ietekmēt arī mūsu garīgo veselību. 

Sejas aizsargvairogi, bezkontakta dezinfekcijas stends – latvieši pandēmijas laikā ražo modernus aizsarglīdzekļus

Sejas aizsargvairogi, bezkontakta dezinfekcijas stends – latvieši pandēmijas laikā ražo modernus aizsarglīdzekļus

Disinfeq komanda piedāvā modernus augstas kvalitātes sejas vairogus, drošības barjeras un jau drīzumā prezentēs īpašu jaunumu – bezkontakta dezinfekcijas stendu.  

Video

Produktu testi

Soluro® DUO ar D-mannozi – dubulttrieciena produkts urīnceļiem

Soluro® DUO ar D-mannozi – dubulttrieciena produkts urīnceļiem

Maijā medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu "Solepharm Pharmaceuticals" piedāvā testēt uztura bagātinātāju – Soluro® DUO ar D-mannozi urīnceļu veselībai.

Testa rezultāti: NEO TONIQ OIL eļļa ķermeņa ādas kopšanai

Testa rezultāti: NEO TONIQ OIL eļļa ķermeņa ādas kopšanai

Aprīlī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu NEO piedāvāja testēt eļļu ķermeņa ādas kopšanai NEO TONIQ OIL.

HealthAid® Evening Primrose Oil – naktssveces eļļa sievietes veselībai un skaistumam

HealthAid® Evening Primrose Oil – naktssveces eļļa sievietes veselībai un skaistumam

Aprīlī medicine.lv sadarbībā ar "HealthAid Baltics" piedāvā testēt uztura bagātinātāju – naktssveces eļļu HealthAid® EveningPrimrose Oil 1300 mg.

Uzņēmējs runā

Kā dažādi matraču veidi ietekmē bērna miegu

gultas_un_matra_i___erti.lv

Katram no mums periodiski ir jāizdara izvēle – kur pirkt matraci un kāds mums katram ir nepieciešams. Īpaši svarīga matrača izvēle ir bērniem, jo bērnu matracis ir vieta, kur mazi bērni pavada līdz 16 stundām dienā, kamēr vecāki bērni – līdz desmit stundām dienā. 

Refleksoloģija jeb dzīves enerģijas iekustināšana

hirudoloren

Sens ķīniešu sakāmvārds vēsta, ka smaids cilvēkam sākas no pēdām. Tā ir patiesība! Pieskaroties pēdām, notiek iedarbība uz refleksu zonām, kas ir saistītas ar noteiktiem iekšējiem orgāniem, dziedzeriem un audiem, un, lutinot un masējot pēdas, mēs varam ietekmēt arī mūsu garīgo veselību.