Pieprasa izglītības ministrei paskaidrojumu par skandalozo seksuālās izglītības mācību materiālu nokļūšanu izglītības sistēmā
APVIENOTAIS SARAKSTS deputāti vērsušies Saeimas prezidijā ar iesniegumu, prasot izglītības un zinātnes ministrei Andai Čakšai paskaidrojumus par Valsts izglītības un satura centra metodiskā materiāla “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes” sagatavošanu un publicēšanu lietošanai izglītības iestādēs.
Valsts izglītības un satura centrs (turpmāk – VISC) par Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” ietvaros ir izstrādājis metodisko materiālu “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes” [1]. Metodiskais materiāls bija publicēts mācību plānošanas e-vidē MAPE ar norādi, ka tas ir piemērots skolēniem no 4. klases līdz vidusskolai. Pēc aktīviem vecāku un sabiedrības pārstāvju iebildumiem sociālajos tīklos, skolu vecāku padomēs un skolām adresētos iesniegumos, materiāls no publiskās vides ir izņemts.
APVIENOTĀ SARAKSTA deputāts Česlavs Batņa norāda: “Nav pieļaujams, ka deviņus līdz desmit gadus veciem bērniem tiek sniegta informācija, kam viņi nav mentāli un emocionāli gatavi, un tāpat nav pieļaujams, ka sociālā dzimuma ideoloģija ienāk skolā un tiek pasniegta tik maziem bērniem.”
Metodiskā materiāla ievadā norādīts, ka tas veidots, lai palīdzētu skolotājiem īstenot Ministru kabineta noteikumos noteiktos [2] plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus ar seksuālo izglītību saistītajā mācību saturā.
Metodiskais materiāls ietver gan saturisko daļu, gan video materiālus. Iepazīstoties ar metodiskā materiāla saturu, secināms, ka Ministru kabineta noteikumos nav atrodami konkrēti sasniedzamie rezultāti par tematiem, kādi ir minēti metodiskajā materiālā. Turklāt metodiskajā materiālā tiek lietoti tādi jēdzieni kā “dzimte, trans, cis, dzimtes kvīri, nebināra identitāte, dzimuma identitāte” un citi, kuru apguvi nenosaka iepriekšminētie Ministru kabineta noteikumi par izglītības standartu. Tāpat, metodiskais materiāls ir pretrunā starptautiskajiem normatīviem dokumentiem par vecāku tiesībām izvēlēties kādu izglītības saturu tie izvēlas saviem bērniem:
1. ANO Vispārējās Cilvēktiesību deklarācijas 26. panta 3. daļa: “vecākiem ir pirmtiesības izvēlēties, kāda veida izglītību iegūs viņu bērni”;
2. ANO Starptautiskā pakta par pilsoņu un politiskajām tiesībām 18. panta 4. daļa: “Šā pakta dalībvalstis apņemas cienīt vecāku un attiecīgos gadījumos likumīgo aizbildņu brīvību nodrošināt savu bērnu reliģisko un tikumisko audzināšanu saskaņā ar savu pārliecību”;
3. Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas Pirmā papildprotokola 2. pants (tiesības uz izglītību): “[..] Veicot funkcijas, kuras tā uzņemas attiecībā uz izglītību un mācībām, valsts ievēro vecāku tiesības nodrošināt saviem bērniem tādu izglītību un mācības, kas ir saskaņā ar viņu reliģisko pārliecību un filozofiskajiem uzskatiem”.
Metodiskais materiāls bija brīvi pieejams mapē: https://mape.gov.lv/catalog/materials/6C8FAA78-C7AD-4F7B-84CB-B41B564D9ECB/view?preview=1085614C-F837-49D9-8255-B81A5DD66D94, un tam varēja piekļūt jebkurš skolēns, skolotājs un vecāki. Tas izstrādāts par līdzekļiem, ko bija iespējams veltīt cita kvalitatīva mācību satura izstrādei, kura Latvijā joprojām katastrofāli trūkst.
APVIENOTĀ SARAKSTA deputāti lūdz izglītības un zinātnes ministri skaidrojumu metodiskā materiāla nepieciešamību, it sevišķi vecumposmam no 4. klases, kā arī norādīt izmaksas un atbildīgos par materiālu gatavošanu:
1. Cik liels finansējums tika izlietots konkrētā metodiskā materiāla sagatavošanai (visi ar metodiskā materiāla sagatavošanu saistītie izdevumi, iesniedzot visas tāmes)?
2. Metodiskajā materiālā norādīts, ka tas ir domāts skolēniem no 4. klases. Uz kādiem pētījumiem ministrija ir balstījusies, uzskatot šādu saturu par piemērotu deviņus vai desmit gadus veciem bērniem?
3. Kuri normatīvie dokumenti nosaka, ka mācību saturs par seksuālo izglītību, kāds ir metodiskajā materiālā, ir atbilstošs pamatskolas skolēniem?
4. Kura amatpersona saskaņoja un akceptēja metodiskā materiāla saturu pirms tā publicēšanas?
5. Kura amatpersona un kādu iemeslu dēļ izņēma metodisko materiālu no mācību plānošanas e-vides MAPE?
6. Kāds bija pasūtījums jeb darba uzdevums metodiskā materiāla izstrādātājam? Lūdzam pievienot šo dokumentu, norādot tā parakstītāju un saskaņojumus.
7. Vai par metodiskā materiāla saturu ir notikušas konsultācijas ar nevalstiskām organizācijām, ja jā, tad ar kurām un kad?
[1] Valsts izglītības un satura centrs (turpmāk – VISC) Eiropas Sociālā fonda 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa „Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1. pasākuma „Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana” projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” (Projekta līguma numurs: 8.3.1.1/16/I/002) ietvaros ir izstrādājis metodisko materiālu “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes” (turpmāk – metodiskais materiāls).
[2] Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” (skatīt https://likumi.lv/ ta/id/303768) un Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (skatīt https://likumi.lv/ta/id/309597)