medicine.lv skaitļos

Lietotāji online146
Aktīvie uzņēmumi12780
Nozares raksti12000
Ekspertu atbildes21477
Pieprasa izglītības ministrei paskaidrojumu par skandalozo seksuālās izglītības mācību materiālu nokļūšanu izglītības sistēmā : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Pieprasa izglītības ministrei paskaidrojumu par skandalozo seksuālās izglītības mācību materiālu nokļūšanu izglītības sistēmā

APVIENOTAIS SARAKSTS deputāti vērsušies Saeimas prezidijā ar iesniegumu, prasot izglītības un zinātnes ministrei Andai Čakšai paskaidrojumus par Valsts izglītības un satura centra metodiskā materiāla “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes” sagatavošanu un publicēšanu lietošanai izglītības iestādēs.

Valsts izglītības un satura centrs (turpmāk – VISC) par Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” ietvaros ir izstrādājis metodisko materiālu “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes” [1]. Metodiskais materiāls bija publicēts mācību plānošanas e-vidē MAPE ar norādi, ka tas ir piemērots skolēniem no 4. klases līdz vidusskolai.  Pēc aktīviem vecāku un sabiedrības pārstāvju iebildumiem sociālajos tīklos, skolu vecāku padomēs un skolām adresētos iesniegumos, materiāls no publiskās vides ir izņemts.

APVIENOTĀ SARAKSTA deputāts Česlavs Batņa norāda: “Nav pieļaujams, ka deviņus līdz desmit gadus veciem bērniem tiek sniegta informācija, kam viņi nav mentāli un emocionāli gatavi, un tāpat nav pieļaujams, ka sociālā dzimuma ideoloģija ienāk skolā un tiek pasniegta tik maziem bērniem.”

Metodiskā materiāla ievadā norādīts, ka tas veidots, lai palīdzētu skolotājiem īstenot Ministru kabineta noteikumos noteiktos [2] plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus ar seksuālo izglītību saistītajā mācību saturā.

Banner 280x280

Metodiskais materiāls ietver gan saturisko daļu, gan video materiālus. Iepazīstoties ar metodiskā materiāla saturu, secināms, ka Ministru kabineta noteikumos nav atrodami konkrēti sasniedzamie rezultāti par tematiem, kādi ir minēti metodiskajā materiālā. Turklāt metodiskajā materiālā tiek lietoti tādi jēdzieni kā “dzimte, trans, cis, dzimtes kvīri, nebināra identitāte, dzimuma identitāte” un citi, kuru apguvi nenosaka iepriekšminētie Ministru kabineta noteikumi par izglītības standartu. Tāpat, metodiskais materiāls ir pretrunā starptautiskajiem normatīviem dokumentiem par vecāku tiesībām izvēlēties kādu izglītības saturu tie izvēlas saviem bērniem:

1. ANO Vispārējās Cilvēktiesību deklarācijas 26. panta 3. daļa: “vecākiem ir pirmtiesības izvēlēties, kāda veida izglītību iegūs viņu bērni”;

2. ANO Starptautiskā pakta par pilsoņu un politiskajām tiesībām 18. panta 4. daļa: “Šā pakta dalībvalstis apņemas cienīt vecāku un attiecīgos gadījumos likumīgo aizbildņu brīvību nodrošināt savu bērnu reliģisko un tikumisko audzināšanu saskaņā ar savu pārliecību”;

3. Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas Pirmā papildprotokola 2. pants (tiesības uz izglītību): “[..] Veicot funkcijas, kuras tā uzņemas attiecībā uz izglītību un mācībām, valsts ievēro vecāku tiesības nodrošināt saviem bērniem tādu izglītību un mācības, kas ir saskaņā ar viņu reliģisko pārliecību un filozofiskajiem uzskatiem”.

Metodiskais materiāls bija brīvi pieejams mapē: https://mape.gov.lv/catalog/materials/6C8FAA78-C7AD-4F7B-84CB-B41B564D9ECB/view?preview=1085614C-F837-49D9-8255-B81A5DD66D94, un tam varēja piekļūt jebkurš skolēns, skolotājs un vecāki. Tas izstrādāts par līdzekļiem, ko bija iespējams veltīt cita kvalitatīva mācību satura izstrādei, kura Latvijā joprojām katastrofāli trūkst.

APVIENOTĀ SARAKSTA deputāti lūdz izglītības un zinātnes ministri skaidrojumu metodiskā materiāla nepieciešamību, it sevišķi vecumposmam no 4. klases, kā arī norādīt izmaksas un atbildīgos par materiālu gatavošanu:

1. Cik liels finansējums tika izlietots konkrētā metodiskā materiāla sagatavošanai (visi ar metodiskā materiāla sagatavošanu saistītie izdevumi, iesniedzot visas tāmes)?

2. Metodiskajā materiālā norādīts, ka tas ir domāts skolēniem no 4. klases. Uz kādiem pētījumiem ministrija ir balstījusies, uzskatot šādu saturu par piemērotu deviņus vai desmit gadus veciem bērniem?

3. Kuri normatīvie dokumenti nosaka, ka mācību saturs par seksuālo izglītību, kāds ir metodiskajā materiālā, ir atbilstošs pamatskolas skolēniem?

4. Kura amatpersona saskaņoja un akceptēja metodiskā materiāla saturu pirms tā publicēšanas?

5. Kura amatpersona un kādu iemeslu dēļ izņēma metodisko materiālu no mācību plānošanas e-vides MAPE?

6. Kāds bija pasūtījums jeb darba uzdevums metodiskā materiāla izstrādātājam? Lūdzam pievienot šo dokumentu, norādot tā parakstītāju un saskaņojumus.

7. Vai par metodiskā materiāla saturu ir notikušas konsultācijas ar nevalstiskām organizācijām, ja jā, tad ar kurām un kad?

[1] Valsts izglītības un satura centrs (turpmāk – VISC) Eiropas Sociālā fonda 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa „Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1. pasākuma „Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana” projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” (Projekta līguma numurs: 8.3.1.1/16/I/002) ietvaros ir izstrādājis metodisko materiālu “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes” (turpmāk – metodiskais materiāls).

[2] Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” (skatīt https://likumi.lv/ ta/id/303768) un Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (skatīt https://likumi.lv/ta/id/309597)

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "heise marketing" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "heise marketing" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

  • Zilonis 14.09.2023 09:28
    Tomēr vajadzētu publicēt to seksuālo maniaku vārdus , kuri mitinās valsts iestādē , kura izdod metodiskos materiālus izglītībā!Morāli kroplībai ir savi uzvārdi un viņiem noteikti nav vieta šajā iestādē, bet visticamāk kādā ārstniecības iestādē kā pacientiem!

Nedēļas tēma

Kas ir varikoze, un kāpēc tās ārstēšana ir būtiska?

Kas ir varikoze, un kāpēc tās ārstēšana ir būtiska?

Varikoze ir apakšējo ekstremitāšu slimība, kas var skart cilvēkus jebkurā vecumā. Lauma Medical sortimentā ir dažādu modeļu kompresijas izstrādājumi, un tos noteikti var izmantot varikozes gadījumā. Kompresijas izstrādājumi palīdz uzlabot asins plūsmu un samazināt diskomfortu, kas saistīts ar šo slimību. Uzzināsim vairāk! 

Aktuālie piedāvājumi

5 zinātniski fakti par enzīmiem un vitamīniem, kas palīdz uzlabot gremošanu 

5 zinātniski fakti par enzīmiem un vitamīniem, kas palīdz uzlabot gremošanu 

Gremošanas enzīmi un A un D vitamīni ir svarīgi palīgi cilvēka organismam. Tie ir iesaistīti pārtikas sadalīšanā, barības vielu asimilācijā un kuņģa-zarnu trakta veselības uzturēšanā. Ja pēc ēšanas bieži rodas smaguma sajūta, vēdera uzpūšanās vai citas gremošanas problēmas, iespējams, ka organismā trūkst šo komponentu. 

Reducel – efektīva pretcelulīta programma

Reducel – efektīva pretcelulīta programma

Reducel ir ķermeņa neirokosmētiskā līnija, kas satur aktīvās sastāvdaļas un radīta, izmantojot progresīvas modernās biotehnoloģijas. Līnijas aktīvās sastāvdaļas veicina ādas tonizēšanu, piedalās šūnu antioksidantu mehānismā, palīdz atbrīvoties no celulīta un “pāraudzina” adipocītu vielmaiņu. 

Aicinājums piedalīties pētījumā par sieviešu veselības pratību 

Aicinājums piedalīties pētījumā par sieviešu veselības pratību 

Lai izprastu, cik liela nozīme bijusi veselības mācības apguvei izglītības iestādēs un kā tā ietekmē sieviešu veselības pratību reproduktīvā vecumā, tiek veikts medicīnas pētījums, kura ietvaros tiek aicinātas piedalīties sievietes reproduktīvā vecumā. Uzzināsim vairāk! 

Video

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Kā notiek veselības tehnoloģiju izvērtēšana? Kādas Eiropas labās prakses veselības jomā būtu vērtīgi ieviest Latvijā? Un vai Latvija aktīvi pārņem dažādas inovācijas, tai skaitā veselības tehnoloģiju jomā? Uz šiem un citiem jautājumiem raidieraksta "Inovācijas veselībā" sērijā atbildēja Zāļu valsts aģentūras direktorei Indra Dreika.

Produktu testi

Testa rezultāti: Protivity Ultra – spēkam, veselībai un enerģijai

Testa rezultāti: Protivity Ultra – spēkam, veselībai un enerģijai

Martā Medicine.lv sadarbībā ar starptautisko zīmolu "Coral Club" piedāvāja testēt "Protivity Ultra" – sabalansētu aminoskābju kompleksu, kas palīdz papildināt olbaltumvielu deficītu, paātrināt muskuļu atjaunošanos un palielināt izturību. 

"Assimilator" gremošanas enzīmu komplekss ar A un D vitamīniem

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar starptautisko zīmolu "Coral Club" piedāvā izmēģināt "Assimilator" – enzīmu kompleksu ar A un D vitamīniem, kas palīdz uzlabot gremošanu, mazināt smaguma sajūtu pēc ēšanas un veicināt barības vielu uzsūkšanos.

Testa rezultāti: Acorus Balance Collagen – kolagēns Tavam skaistumam un veselībai!

Testa rezultāti: Acorus Balance Collagen – kolagēns Tavam skaistumam un veselībai!

Martā Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Dabas Tēja" piedāvāja izmēģināt "Acorus Balance Collagen" komplektu skaistumam un veselībai.

Testa rezultāti: HealthAid® A to Z Multivit vitamīnu un minerālvielu komplekss

Testa rezultāti: HealthAid® A to Z Multivit vitamīnu un minerālvielu komplekss

Martā Medicine.lv sadarbībā ar SIA "HealthAid Baltics" piedāvāja izmēģināt HealthAid® A to Z Multivit vitamīnu un minerālvielu kompleksu.

Izstāsti Latvijai veselības receptes