Pacientu tiesības un pienākumi
Kur saņemt palīdzību, ja ārstniecības iestādē radušās problēmas?
Ja Jums ir radušās problēmas ārstniecības iestādē, iesakām tās vispirms risināt kopā ar ārstējošo ārstu, nodaļas vai ārstniecības iestādes vadītāju. Jebkurā gadījumā iedzīvotājiem, kuriem ir radušās šaubas par ārsta darba kvalitāti, nav izskaidrotas tiesības saņemt valsts apmaksātu ārstēšanu vai ir šaubas par pieprasītās samaksas pamatotību, ir tiesības iesniegt iesniegumu Veselības inspekcijā. Plašāku informāciju par iesniegumu izskatīšanu Veselības inspekcijas mājaslapas www.vi.gov.lv sadaļā Pakalpojumi.
Cik ilgi pēc ārstēšanās es varu iesniegt sūdzību Veselības inspekcijai?
Sūdzību Veselības inspekcijā var iesniegt ne vēlāk kā divu gadu laikā no tiesību vai interešu aizskāruma dienas.
Vai varu pieprasīt kompensāciju par veselībai nodarītiem kaitējumiem?
Līdz 2012. gadam kompensācija par veselībai nodarītiem kaitējumiem jāpieprasa civiltiesiskā ceļā. Šajā gadījumā ir jāpierāda, ka personai kaitējums ir nodarīts – jābūt eksperta atzinumam, ka veselības traucējumi ir radušies konkrētā iestādē. Šajā kārtībā izmaiņas plānotas veikt 2012. gadā. Paredzēts, ka spēkā stāsies Pacientu tiesību likuma 16. pants, un no Ārstniecības riska fonda pacientam būs tiesības saņemt atlīdzību par kaitējumu, kas nodarīts pacientam pēc 2012.gada 1.janvāra:
1. viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu — nodarītā kaitējuma apmērā, bet ne vairāk kā 100 000 latu.
2. viņam nodarīto morālo kaitējumu — nodarītā kaitējuma apmērā, bet ne vairāk kā 5000 latu.
Vai man ir tiesības iepazīties ar saviem medicīniskajiem dokumentiem?
Pacientam ir tiesības iepazīties ar saviem medicīniskajiem dokumentiem. Ar ziņām, kas par pacientu iekļautas medicīniskajos ierakstos un tiek glabātas ārstniecības iestādē, viņš var iepazīties, apmeklējot ārstējošo ārstu ārstniecības iestādē. Ārstējošā ārsta pienākums ir sniegt pacientam saprotamā veidā medicīniskajos ierakstos iekļauto informāciju par pacienta diagnozi, izmeklēšanas un ārstēšanas plānu, par citām ārstēšanas metodēm un slimības prognozi, kā arī izskaidrot medicīniskajos dokumentos izdarīto ierakstu satura nozīmi.
Atbilstoši pacientu tiesību likuma 9.pantam pacientam ir tiesības pieprasīt un saņemt izrakstus, norakstus un kopijas atbilstoši ārstniecības iestādē apstiprinātajam cenrādim, izņemot Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteikto. Izrakstus, norakstus un kopijas pacients saņem triju darbdienu laikā no attiecīgā pieprasījuma iesniegšanas dienas.
Cik ilgi ārstniecības iestāde uzglabā manu medicīnisko dokumentāciju?
Pacienta medicīniskā dokumentācija ārstniecības iestādē ir jāuzglabā 75 gadus pēc pēdējā ieraksta. Par minēto noteikumu ievērošanu atbild konkrētās ārstniecības iestādes vadītājs.
Vairāk par pacienta tiesībām un pienākumiem lasiet Pacientu tiesību likumā
Veselības inspekcija
Klijānu iela 7, Rīga, LV-1012
tālrunis: 67819671, fakss: 67819672
e-pasts: vi@vi.gov.lv