Pacientu novērtējums kā virzītājspēks: Austrumu slimnīca godina visatzinīgāk vērtētos darbiniekus un turpina pilnveidot pieredzi
Šodien, 2025. gada 30. aprīlī, Rīgas Austrumu klīniskajā universitātes slimnīcā (Austrumu slimnīca) Pacientu pieredzes nedēļas ietvaros tiek apbalvots un godināts pacientu ieskatā visaugstāk novērtēto slimnīcas stacionāru, klīniku un nodaļu personāls. Kā liecina pacientu pieredzes dati, ārstējoties Austrumu slimnīcā, augsti tiek novērtēta cieņpilna attieksme un komunikācija, saprotama informācija, izrakstoties no stacionāra, spēja efektīvi un ātri mazināt sāpes. 2025. gadā tiks stiprināta pacienta identitātes pārbaudes kultūra, medicīnas personāla iepazīstināšana ar sevi un darbinieku pieredzes uzlabošana, veicot darba novērtējumu jeb Paldies! kultūras iedzīvināšanu Austrumu slimnīcā.
Viena no Austrumu slimnīcas stratēģiskajām prioritātēm ir uz personu vērsta un cilvēku vajadzībās balstīta veselības aprūpes attīstība. Tādēļ jau kopš 2021. gada Austrumu slimnīcā, līdzīgi kā daudzviet pasaulē, tiek apkopota pacientu pieredze, izmantojot PREMs (Patient Reported Experience Measures) aptaujas, kas ir galvenais instruments pacientu atgriezeniskās saites vākšanai un analīzei.
“Pacienta pieredze nav tikai ārstēšana – tā ir arī komunikācija, attieksme, vide, informācija, ko viņš saprot, un vide, kurā viņš jūtas cienīts. Mēs gribam būt slimnīca, kur pacientam ir droši ne tikai medicīniski, bet arī emocionāli,” uzsver Austrumu slimnīcas valdes priekšsēdētājs Normunds Staņēvičs.
2024. gadā aptaujas anketas aizpildījuši 9515 pacienti, kas ārstējušies Austrumu slimnīcas stacionāros. Respondenti pauda viedokli un sniedza novērtējumu par visiem saskarsmes punktiem, kas veido pacienta pieredzi, ārstējoties un uzturoties Austrumu slimnīcā: personāla attieksme, atbalsts, sadarbība, informācijas pieejamība, ārstēšanās vide un ēdināšana.
Īpaši atzinīgi pacientu ieskatā novērtēts Austrumu slimnīcas klīniku un nodaļu personāla veikums 2024. gadā:
- Par sasniegto augstāko rekomendēšanas indeksu (NPS)
- stacionāra “Latvijas Onkoloģijas centrs” (LOC) Hematoloģijas klīnikas Cilvēka šūnu un audu transplantācijas centrs;
- stacionāra “Tuberkulozes un plaušu slimību centrs” (TPSC) Torakālās ķirurģijas un invazīvās pneimonoloģijas klīnikas 1.Torakālās ķirurģijas nodaļa;
- stacionāra “Latvijas Infektoloģijas centrs” (LIC) 7.Bīstamo un pilienu infekciju nodaļa - Par augstākajiem rezultātiem kategorijā “Komunikācija”: LIC 7. Bīstamo un pilienu infekciju nodaļa
- Par augstākajiem kopējiem rezultātiem pacientu pieredzes aptaujās : LOC Terapeitiskās radioloģijas un medicīnas fizikas klīnikas 1A Kodolmedicīnas klīniskā daļa
- Par augstāko novērtējumu kategorijā "Pacienti jūtas drošās rokās": TPSC Torakālās ķirurģijas un invazīvās pneimonoloģijas klīnikas 1.Torakālās ķirurģijas nodaļa
- Par sasniegumiem "Pacientu iesaiste lēmumu pieņemšanā": TPSC Torakālās ķirurģijas un invazīvās pneimonoloģijas klīnikas 1.Torakālās ķirurģijas nodaļa
- Par sasniegumiem “Pacientu informēšanā par medikamentiem un to blaknēm”: LOC Terapeitiskās radioloģijas un medicīnas fizikas klīnikas 1A Kodolmedicīnas klīniskā daļa
- Par sasniegumiem "Skaidri saprotama izrakstīšanas informācija un rekomendācijas": TPSC Torakālās ķirurģijas un invazīvās pneimonoloģijas klīnikas 3.Tuberkulozes un pleiras slimību nodaļa
- Par pacientu novērtējumu "Cieņpilna attieksme": TPSC Plaušu slimību klīnikas 7.Tuberkulozes un plaušu slimību nodaļa
- Pacientu augstākais novērtējums "Cieņpilna attieksme" ārstiem:
- Torakālās ķirurģijas galvenais speciālists un TPSC Torakālās ķirurģijas un invazīvās pneimonoloģijas klīnikas 1. Torakālās ķirurģijas nodaļas torakālais ķirurgs Māris Apšvalks
- TPSC Torakālās ķirurģijas un invazīvās pneimonoloģijas klīnikas vadītājs Ints Siliņš
- TPSC Torakālās ķirurģijas un invazīvās pneimonoloģijas klīnikas 1.Torakālās ķirurģijas nodaļas torakālais ķirurgs Rihards Mikilps-Mikgelbs
- TPSC Plaušu slimību klīnikas 5.Tuberkulozes un plaušu slimību nodaļas vadītāja Ginta Balode
- TPSC Plaušu slimību klīnikas 5.Tuberkulozes un plaušu slimību nodaļas interniste, iekšķīgo slimību ārste Irina Brižko
- TPSC Plaušu slimību klīnikas 7.Tuberkulozes un plaušu slimību nodaļas pneimonoloģe Agnese Šmite
- TPSC Plaušu slimību klīnikas 7.Tuberkulozes un plaušu slimību nodaļas pneimonoloģe Alīna Ivakina - Par aktīvu pacientu iesaisti pacientu pieredzes aptaujas aizpildīšanā: Klientu apkalpošanas un atbalsta vadības nodaļas klientu apkalpošanas speciāliste Grineta Freimane
- Pacientu pozitīvas atsauksmes – visbiežāk pieminētie speciālisti aptauju labvēlīgajos komentāros
- stacionāra “Gaiļezers” Vispārējās un neatliekamās ķirurģijas klīnikas ķirurgs Dainis Jakovels
- LOC Onkoķirurģijas klīnikas 3A Galvas un kakla ķirurģijas nodaļas vadītājs otolaringologs Renārs Deksnis
- LOC Solīdo audzēju medikamentozās terapijas klīnikas 9A Ķīmijterapijas nodaļas vadītāja Signe Plāte
- LOC Solīdo audzēju medikamentozās terapijas klīnikas 9A Ķīmijterapijas nodaļas onkoloģe ķīmijterapeite Evita Gašenko
- LOC Hematoloģijas klīnikas 9B Hematoloģijas nodaļas vadītāja virsārste hematoloģijā Ingrīda Ūdre
- TPSC Plaušu slimību klīnikas 6.Tuberkulozes un plaušu slimību nodaļas pneimonoloģe Evija Livčāne
- TPSC Plaušu slimību klīnikas 7.Tuberkulozes un plaušu slimību nodaļas pneimonoloģe Agnese Šmite
- TPSC Plaušu slimību klīnikas 9.Tuberkulozes un plaušu slimību nodaļas pneimonoloģe Sandra Auziņa
- TPSC Plaušu slimību klīnikas 9.Tuberkulozes un plaušu slimību nodaļas pneimonoloģe Ieva Fleija.
Austrumu slimnīca lepojas ar saviem kolēģiem, kuru cilvēcība, atbalsts un sniegtā informācija ikvienam pacientam ārstēšanās laikā palīdz justies labāk.
PREMs jeb nacionālās pacientu pieredzes aptaujas jautājumi ir standartizēti, lai varētu analizēt un salīdzināt iegūtos datus ar starptautisko pieredzi un labo praksi. Tās ir kā vadlīnijas pacientu pieredzē, ko iespējams salīdzināt gan Latvijas mērogā, gan līdzinoties labākajām pasaules klīnikām.
Aptaujā iegūtie rezultāti tiek izvērtēti sešās pamata kategorijās, aptverot visus aspektus, kas veido pieredzi: vide, saskarsme, atbalsts, drošība, informācija par turpmāko ārstēšanās gaitu pēc izrakstīšanās no slimnīcas un saņemtā informācija, atrodoties kādā no stacionāriem.
Saskarsmē starp pacientu un medicīnas/aprūpes personālu pacienti augsti novērtējuši ārstu izturēšanos, 89,3% anketu norādot, ka tā bijusi cieņpilna. Augsti novērtēts arī māsu, ārsta palīgu darbs un attieksme – 84,4%, kā arī māsu palīgu un sanitāru cieņpilnā attieksme pret pacientiem – 80,4%.
85,8% gadījumu palīdzība nodrošināta uzreiz pēc medicīnas personāla apziņošanas sistēmas iedarbināšanas. Kopskaitā 86,8% no aptaujātajiem pacientiem ir saņēmuši nepieciešamo palīdzību sāpju gadījumā.
Pirms izrakstīšanās no Austrumu slimnīcas veselības aprūpes speciālisti 83,9% gadījumu sniedza saprotamu un izsmeļošu informāciju, kā turpināt ārstēšanu un/vai aprūpi. 84,3% pacientu atbild, ka izrakstā norādītā informācija ir labi saprotama. Tāpat 76,3 % pacientu saņēma saprotamu informāciju, ar ko sazināties gadījumos, ja pēc ārstēšanās mājās rodas veselības problēmas. Lielākajai daļai aptaujas dalībnieku jeb 77,9% ir bijis skaidrs, kā lietot indicētos medikamentus, atgriežoties savās ierastajās ikdienas gaitās pēc ārstēšanās slimnīcā.
Kopskaitā 77,8 % no visiem aptaujātajiem bija pilnībā sapratuši ārstu atbildes un skaidrojumus par ārstēšanās procesu. Augsti novērtēta – 71,5 % – pacientu ieskatā ir arī aprūpes personāla saziņa un pacientu informēšana. Pirms piekrist ārstēšanai, kopskaitā 74,6% pacientu norāda, ka saņēma saprotamu informāciju no ārstniecības personāla par iespējamiem ieguvumiem, riskiem, sarežģījumiem vai komplikācijām ārstēšanās procesā.
Salīdzinoši augsti pacienti vērtē ārstēšanās vides apstākļus palātās, kas kopvērtējumā sasniedz 71,9% pozitīvu vērtējumu, piemēram, apgaismojums 78,5%, telpu tīrība 76,7%, naktsmiers 71,8%.
Analizējot PREMs aptaujas datus, Austrumu slimnīca 2025. gadā koncentrēsies uz pacienta identitātes pārbaudes kultūras stiprināšanu, lai vēl vairāk veicinātu drošību un pacientu uzticēšanos. “Viens no mērķiem ir pacientu identitātes pārbaudes uzlabošana, sasniedzot vismaz 60% slieksni. To esam iecerējuši realizēt ar iekšējās kampaņas palīdzību, kuras laikā atgādināsim personālam, kādos gadījumos un kā tas jādara. Tāpat arī informēsim pacientus, ka arī viņu vērība ir būtiska, pārliecinoties, ka identitāte tiek pārbaudīta. Identitāti pārbauda, palūdzot pacientam nosaukt vārdu, uzvārdu, salīdzinot personas datus uz aproces,” stāsta Austrumu slimnīcas pacientu pieredzes eksperte Vita Šteina.
Ne mazāk būtiski ir slimnīcas personālam iepazīstināt ar sevi, nosaucot vārdu, uzvārdu un specialitāti – īpaši satiekot pirmreizējos pacientus. 2024. gadā 59% pacientu ir atzinuši, ka mediķi iepazīstināja ar sevi. Arī šajā kategorijā nepieciešami uzlabojumi, kāpinot šo iepazīstināšanas līmeni līdz 60%.
Austrumu slimnīcā tiek veicināta arī Paldies! kultūras iedzīvināšana, kas varētu būtiski un pozitīvi uzlabot slimnīcas personāla pieredzi.
Iespēja piedalīties aptaujā tiek piedāvāta ikvienam Austrumu slimnīcas pacientam. Pēc izrakstīšanās no slimnīcas uz pacienta norādīto e-pasta adresi vai mobilo tālruni tiek nosūtīta aktīvā saite ar aptaujas anketu. Pēc saites saņemšanas 30 dienu laikā ir iespēja sniegt atbildes uz aptaujas jautājumiem. Aptauju var aizpildīt arī pacienta izvēlēts pārstāvis – tuvinieks vai pacienta uzticības persona.