LFAA: Aptieku darbības noteikumu grozījumos iekļauto pakalpojumu sniegšana aptiekā ir iespēja uzlabot iedzīvotāju piekļuvi šiem pakalpojumiem
Latvijas farmaceitiskās aprūpes asociācija (LFAA), iepazinusies ar sabiedriskajai apspriede nodotajiem Aptieku darbības noteikumiem, konceptuāli atbalsta aptiekās veicamo veselības aprūpes pakalpojumu klāsta paplašināšanu, jo par tā nepieciešamību ne reizi vien iepriekš norādījusi saziņā ar Veselības ministriju (VM), taču uzsver arī nepieciešamību konkrētos noteikumus principiāli labot, saskaņā ar biedru viedokli.
Šonedēļ Ministru kabineta noteikumu “Aptieku darbības noteikumi” grozījumu projekta sabiedriskajā apspriešanā LFAA biedri norādīja:
- noteikumos ar izpratni jādefinē farmaceita, farmaceita asistenta un klīniskā farmaceita atbildība un veicamie pienākumi (vienlaikus norādot, piemēram, ka klīniskais farmaceits profesionāli, atbilstoši kompetencei pienākumus var veikt arī aptiekās, kur strādā), izvairoties no neprecizitātēm un neatbilstībām (piemēram, farmaceita asistents ir tiesīgs un kompetents veikt un fiksēt atsevišķus mērījumus farmaceita uzraudzībā);
- precīzi jānorāda, kāda ir potenciāla valsts iesaiste jauno pakalpojumu finansēšanā, jo esošajā situācijā, kad jaunās VM īstenotās zāļu uzcenojumu reformas dēļ sabiedrībā vērojams neviennozīmīgs viedoklis par samaksas par farmaceitiskajiem pakalpojumiem pamatotību, ir neapdomīgi un tuvredzīgi paredzēt samaksu par pakalpojumiem no pacienta līdzekļiem, arī uzlikt slogu aptiekām tos finansēt brīdī, kad ir neskaidri un neprognozējami ienākumi, nav samērīgi;
- plašāka pakalpojumu klāsta ieviešana nedrīkst kalpot par “apmaiņas līdzekli” aptiekām jaunās reformas ieviešanas kontekstā, jo jebkādu pakalpojumu (arī ar tiem saistīto telpu piemērošanas) ieviešana par aptiekas līdzekļiem pašreizējos apstākļos ir diskutabla, jo aptiekas ienākumi un līdz ar to arī farmaceita atalgojums pašlaik ir tīši sasaistīts ar apkalpojamo recepšu skaitu;
- jebkādai pacientu datu vākšanai un ievadei aptiekās jānotiek saskaņā ar normatīvajiem aktiem un vienoti, e-veselības sistēmā, iekļaujoties pacienta veselības un farmaceitiskajā aprūpē; tie nedrīkst būt autonomi vai vēl viens atsevišķs reģistrs – pacienta veselības datiem, arī aptiekās fiksētiem, jākalpo pacienta veselībai: dinamikā un informatīvi, tiem vēlāk jābūt pieejamiem gan ārstam, gan pacientam; arī šai darbībai ir ietekme uz budžetu, pretēji kā norādīts noteikumu grozījumu anotācijā;
- vienlaikus uzsveram, ka noteikumu grozījumos ietvertie termini jāizvērtē pēc jēdzieniskās nozīmes un būtības, jo pašreizējā grozījumu variantā vietumis farmaceitam piedēvētas ārstu funkcijas (piemēram, pacienta novērtēšana), farmaceitu palīgiem – farmaceitu asistentu u.tml., kā arī vēlamais norādīts par esošo (zināms, ka farmaceitam nav piekļuves visiem pacienta datiem; arī visu zāļu izgatavošana aptiekās nav iespējama); tāpat aicinām izskaust projektā esošos valodas negludumus un aplamības (piemēram, norāde par piespraustas apliecības nēsāšanu);
LFAA uzskata, ka noteikumu grozījumos iekļauto pakalpojumu sniegšana aptiekā ir iespēja uzlabot iedzīvotāju piekļuvi šiem pakalpojumiem, vienlaikus sniedzot farmaceitiem iespēju pilnvērtīgāk izmantot savas profesionālās zināšanas, tomēr šo pakalpojumu nodrošināšana pašreizējos apstākļos nav iespējama bez atbilstoša valsts finansējuma.