Latvijā radītas pirmās bezmaksas vadlīnijas veselīgam un jēgpilnam “geimingam” jeb datorspēļu spēlēšanai
Nule “Porsche centrā Rīga” prezentētas pirmās Latvijā izstrādātās vadlīnijas veselīgam un jēgpilnam “geimingam”, lai ikdienā datorspēļu spēlēšana būtu droša un ilgtspējīga un lietotāji veidotu ar tām jēgpilnas attiecības, informēja Latvijas Biogeiminga biedrības priekšsēdētājs Martins Muitnieks.
Vadlīnijās ir 10 soļi, kuri iekļauj padomus jauniešiem, pedagogiem un vecākiem, kā "geimot" veselīgi un jēgpilni. Proti, veselīga uztura pamati, fizioterapeitu izstrādātas treniņu programmas un padomi finanšu pratībā - tās ir tikai dažas no tēmām, kas ietvertas vadlīnijās.
“Man ir patiess prieks, ko kopā ar komandu un sadarbības partneriem esam spējuši paveikt šā projekta izstrādē. Katra iesaistītā puse ir devusi savu pienesumu un rezultāts ir patiešām fantastisks. Šis ir tikai pirmais solis, lai veidotu labāku vidi jauniešiem un bērniem, kas aizraujas ar "geimingu". Vēlos teikt milzīgu paldies visiem, kas iesaistījās. Katrs ieguldījums – liels vai mazs – ir palīdzējis šo ideju realizēt,” teica Muitenieks.
Biedrība kopā ar sadarbības partneriem jau gatavojas jaunajam mācību gadam, lai dotos uz Latvijas skolām un klātienē iepazīstinātu jauniešus, bērnus, pedagogus un citus interesentus ar izstrādātajām vadlīnijām.
Jāpiebilst, ka vadlīnijas un cita informācija ikvienam interentam bez maksas jau tagad pieejama “BIOGAMING” mājaslapā.
Līdztekus prezentācijai, norisisinājās paneļdiskusija Tajā piedalījās sadarbības partneri, kas iesaistījās projekta izstrādē, – “Pusaudzis.lv” vadītājs Nils Sakss Konstantinovs, Jauniešu skolas vadītājs Kaspars Vendelis, SEB skolu vēstnešu programmas vadītāja Ance Āboliņa un “Porsche” sertificētais instruktors un profesionālais autosportists Valters Zviedris.
Videospēļu industrija savu izaugsmi piedzīvoja pandēmijā un tās vērtība novērtējama aptuveni 24 miljardu eiro. "Videogameseurope.eu" dati liecina, kopumā Eiropā ir vairāk nekā 715 miljoni "geimeru" un 3-10 % cieš no videospēļu atkarībām. Šobrīd arī Eiropas Parlamentā notiek aktīvas debates, kā izmantot videospēļu industrijas potenciālu jauniešu izaugsmē, neradot negatīvas sekas ilgtermiņā.
Autosportists Valters Zviedris apstiprina, ka simulatora braukšanas spēles ļāva stiprināt profesionālās prasmes, it sevišķi 2020. gadā, kad ceļošanas un sacensību iespējas bija ierobežotas.
“Simulatora braukšanas spēles man ir treniņu rīks, kas palīdz apgūt trasi, trajektorijas un bremzēšanas punktus. Šie treniņi ir svarīgi pat tad, ja trase ir zināma, jo autosportā būtisks atbalsts sacensībās ir muskuļu atmiņa. Vienlaikus ar braukšanu simulatorā nedrīkst pārspīlēt, jo tas var radīt tā dēvēto “overdrive” efektu. Proti, pārmērīgi trenējoties, simulatorā var sākt meklēt risinājumus, kas, iespējams, ir efektīvi “spēlē”, taču īstajā trasē rezultātu var ietekmēt negatīvi,” stāsta Zviedris.
Viņš arī atgādināja, ka braucot ar mašīnām trasē ir jāiztur lieli fiziski spiedieni uz ķermeni, tāpēc simulatora treniņi jāapvieno ar fiziskajiem treniņiem - svaru zāli, peldēšanu vai jebkuru citu sporta veidu, kas arī attīstīs koordināciju un reakciju.
Tikmēr "Porsche Latvija", kas ir viens šā projekta atbalstītājiem, vadītājs Ivars Norvelis piebilda, ka uzņēmums saskata, ka šādas vadlīnijas ir būtiskas un vajadzīgas.
''Mēs spēlējam dažādas spēles jau kopš bērnības - vai tas būtu basketbols, šahs vai datorspēles, – tām ir dažādi uzdevumi, sākot no izklaides, beidzot ar fiziskās formas, uzmanības, stratēģiskās domāšanas vai sadarbības trenēšanu. Un mums kā personībām ir vajadzīgs viss, arī izklaide un reizēm arī "atslēgšanās" no realitātes, taču ir svarīgi saglabāt pozitīvos rezultātus, nepārvērst nodarbi negatīvā atkarībā. Tāpēc ir labi, ja ir instrumenti, kā vecāki, pedagogi vai draugi laikus var pamanīt, ka kādam jaunietim ir jāpalīdz, pirms problēma ielaista dziļumā, tāpēc arī šo projektu redzam kā vērtīgu," skaidroja Norvelis.