Kā tikt galā ar naktsmaiņām, nebojājot savu veselību?

07.11.2017
Kā tikt galā ar naktsmaiņām, nebojājot savu veselību?

Maiņu darbs un ilgs darba laiks var ietekmēt veselību, tajā skaitā palielināt vielmaiņas problēmu, sirds slimību, kuņģa un zarnu trakta traucējumu un aptaukošanās risku.

Nakts maiņas darbs var arī ietekmēt ķermeņa spēju novērst DNS bojājumus, kas rodas šūnu funkcionēšans procesu laikā, tā apspiežot melatonīnu – hormonu, kas ir atbildīgs par iekšējā pulksteņa regulēšanu.

Ir būtiski atrast veidus, kā veiksmīgi apvienot darbu nakts laikā un veselīgu dzīvesveidu. Piedāvājam efektīvākās stratēģijas tā nodrošināšanai.

1. Kontrolē savu miegu

Cilvēka ķermenis ir veidots tā, lai naktī tas atpūstos. Mūsu ķermeni kontrolē iekšējais pulkstenis, un darbs naktī liek cīnīties ar dabīgo dzīves ritmu, mēģinot būt nomodā tad, kad ķermenis ir ieprogrammēts gulēšanai.

Pieaugušam cilvēkam nepieciešamas aptuveni septiņas līdz deviņas stundas miega, lai justos labi. Diemžēl miegs dienas laikā mēdz būt īsāks un mazāk kvalitatīvs, taču ir jāmēģina nodrošināt pietiekamu miega daudzumu, lai tu varētu tikt galā ar darbu un savu ikdienas dzīvi.

•    Pēc katras naktsmaiņas atvēli septiņas līdz deviņas stundas miegam.
•    Paēd un padzeries pirms gulētiešanas.
•    Izvairies no alkohola patērēšanas pirms gulētiešanas. Tas var palīdzēt aizmigt, taču mazinās miega kvalitāti.
•    Izvairies no smēķēšanas pirms gulētiešanas. Nikotīns ir stimulants.
•    Nodrošini, ka guļamistaba ir klusa, tumša un tajā ir komfortabla temperatūra. Izmanto ausu aizbāžņus, lai bloķētu trokšņus un piekarini biezus aizkarus, kas nelaidīs telpā spilgto dienas gaismu.

2. Kontrolē apgaismojumu

Darba laikā ieslēdz maksimāli spilgtu apgaismojumu – tas liks justies mundri. Savukārt dodoties mājup, uzvelc saules brilles. Neskaties televizoru pirms gulētiešanas, kā arī neizmanto citas elektroniskās ierīces. Guļamistabā pieliec tumšus aizkarus, kas labi bloķē dienas gaismu.

3. Seko līdzi savam uzturam

Kad tipisks dienas ritms tiek izjukts, tas pats notiek arī ar vielmaiņu. Naktsmaiņas darbiniekiem ir paaugstināts aptaukošanās risks, kas saistīts ar nepilnvērtīgu uzturu un iekšējā pulksteņa izmaiņām.

Maltīšu plānošana palīdzēs justies možam darba laikā un relaksētam pirms gulētiešanas.

Centies uzturēt vienmērīgu un regulāru ēdienreižu plānu. Regulāri uzņem nelielas porcijas. Izvēlies produktus, kurus ir viegli sagremot, piemēram, maizi, rīsus, makaronus, salātus, dārzeņus. Izvairies no ceptiem, asiem ēdieniem un cukura. Uzņem pietiekami daudz ūdens.

4. Guli diendusu

Diendusai ir jākļūst par būtisku tavas dienas sastāvdaļu. Paguli pirms darba sākuma un, ja iespējams, tad arī pārtraukuma laikā. Diendusai nevajadzētu būt ilgākai par 45 minūtēm.

5. Esi uzmanīgs ar kofeīnu

Kofeīns ir stimulants. Ja to lieto uzmanīgi, kafija var palīdzēt tev tikt galā ar darbu. Taču nepiemērotu devu lietošana var izraisīt gremošanas traucējumus un citas veselības problēmas.

Daudzi cilvēki izdzer lielu kafijas daudzumu darba laika sākumā, taču tā nav pareiza pieeja. Vislabāk kafiju uzņemt vairākas reizes darba laikā, izdzerot nelielas tasītes. Pārstāj dzert kafiju sešas stundas pirms došanās gulēt.

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Vēnu vasara – vēnu operācijas vasarā ar 20% atlaidi

Vēnu vasara – vēnu operācijas vasarā ar 20% atlaidi

Vai vēnu problēmas var risināt vasarā? Vēl pirms dažiem gadiem valdīja uzskats, ka jāgaida līdz rudenim, ja vien nav runa par akūtu situāciju. Dr. Mauriņa klīnikā, izmantojot mūsdienīgas tehnoloģijas, vēnu operācijas var veikt arī vasarā.

Aktuālie piedāvājumi

Betulīna ietekme uz cilvēka organismu

Betulīna ietekme uz cilvēka organismu

Betulīnam ir pretiekaisuma, pretvīrusu un antibakteriālās īpašības, antioksidantīva, antimutagēna darbība, spēja mazināt holesterīna līmeni asinīs, uzlabot aknu un nieru darbību, kā arī citas darbības, ko var izmantot cilvēka atveseļošanai. Tāpat betulīnam ir liels potenciāls kosmētikas nozarē un ādas slimību ārstēšanā.

Upesleju internātpamatskolā–rehabilitācijas centrā uzņem izglītojamos no visas Latvijas

Upesleju internātpamatskolā–rehabilitācijas centrā uzņem izglītojamos no visas Latvijas

2018./2019. mācību gadā aicinām pieteikties izglītojamos Upesleju internātpamatskolā–rehabilitācijas centrā licencētās speciālās pamatizglītības programmās – izglītojamajiem ar somatiskām saslimšanām, ar mācīšanās traucējumiem, ar fiziskās attīstības traucējumiem, ar garīgās attīstības traucējumiem; speciālās pirmsskolas izglītības programmā izglītojamajiem ar jauktiem attīstības traucējumiem, kā arī pamatizglītības programmā.

Video

Produktu testi

Testa rezultāti: OSHADHI izsmidzināms piparmētras ziedūdens / hidrolāts

Testa rezultāti: OSHADHI izsmidzināms piparmētras ziedūdens / hidrolāts

Jūnijā medicine.lv piedāvāja testēt OSHADHI izsmidzināmo piparmētras ziedūdeni/hidrolātu.

Testa rezultāti: Oshadhi tējas koka ēteriskā eļļa

Testa rezultāti: Oshadhi tējas koka ēteriskā eļļa

Maijā un jūnijā medicine.lv sadarbībā ar SIA "Bernadeta" piedāvāja testēt Oshadhi tējas koka ēterisko eļļu.

FarinGo – dabīgi un efektīvi līdzekļi ar smiltsērkšķiem veselam  kaklam!

FarinGo – dabīgi un efektīvi līdzekļi ar smiltsērkšķiem veselam  kaklam!

Jūlijā medicine.lv sadarbībā ar SIA Silvanols piedāvā testēt FarinGo produktus Dziesmusvētku koru dalībniekiem!

Uzņēmējs runā

Sertificēta zobu higiēniste Beatrise Pugačova

pugacova_b_sertificeta_zobu_higieniste_b6ssc_011_626x415

Zobu higiēna ir nepieciešama zobakmens noņemšanai, smaganu ārstēšanai un mutes dobuma veselības uzturēšanai. Higiēnists arī izglīto pacientus par pareizu zobu higiēnu, kas sniedz iespēju tiem labāk izvairīties no zobu un smaganu saslimšanām.