Kā pareizi sportot, nenodarot kaitējumu sirdij? Skaidro kardioloģe

sports

Nav noslēpums, ka fiziskās aktivitātes pozitīvi ietekmē sirds veselību, taču, izvēloties nepiemērotas intensitātes treniņus, sekas var būt gluži pretējas. Sabiedrībā pastāv maldīgs uzskats par to, ka treniņam ir jābūt grūtam, lai tas būtu vērtīgs, kamēr praksē šādi treniņi, īpaši iesācējiem, nevajadzīgi noslogo sirdi un muskuļus. Viens no efektīvākajiem veidiem, kā sportojot nenodarīt sev pāri, ir pulsa kontrole treniņos, skaidro Latvijas Olimpiskās vienības kardioloģe Sofija Ļebedeva un aptieku tīkla "Apotheka" sertificētā farmaceite Alīna Fleišmane

Pulss – fiziskās sagatavotības rādītājs

Kardioloģe stāsta, ka, uzsākot treniņu procesu, nevajadzētu uzreiz nobīties no augsta pulsa, jo tā ir pavisam normāla reakcija uz paaugstinātu slodzi. Jo trenētāks cilvēks, jo zemāks pulss un otrādi. Līdzīgi ar vecumu un dzimumiem – bērniem un sievietēm vienmēr pulss būs augstāks. Jo biežāki un pārdomātāki būs treniņi, jo zemāks kļūs pulss, sirds asinsvadiem adaptējoties fiziskajai slodzei. Uzsākot treniņus, gan ir jāapbruņojas ar pacietību, jo pulsa pazemināšanās noris individuāli, sākot no pāris nedēļām līdz pat vairākiem mēnešiem. Ja tomēr pulss nesamazinās, ieteicams konsultēties ar ārstu.

Sirdij draudzīgākās aktivitātes

Sirds veselībai pateicīgākās ir dinamiskās sporta aktivitātes ar daudz kustībām – soļošana, skriešana, nūjošana, riteņbraukšana un peldēšana. Iesācējiem ieteicams sākt ar vieglu skrējienu vai ātru soļošanu – ja pulss pārsniedz aerobo slieksni (70–80% no maksimālā pulsa), tad vēlams samazināt tempu vai pāriet soļos līdz brīdim, kad pulss nokrities vismaz par 10 sitieniem. Ja ķermenis nav radis pie fiziskas slodzes, tad jau pēc pirmajiem 100 metriem pulss būs intensīvajā zonā (80–90 % no maksimālā pulsa), nevajadzīgi noslogojot sirdi. Ir vairākas metodes, kā aprēķināt maksimālo pulsu. Vienkāršākā no tām ir formula, no skaitļa 220 atņemot savu vecumu.  Piemēram, ja tev ir 28 gadi, tad tavs maksimālais pulss ir 192 sitieni minūtē, aerobā zona ir no 134–153, savukārt intensīvā – no 154–172 sitieniem minūtē.

Par distanci svarīgāks ir treniņa ilgums

Iesācēji bieži pieļauj kļūdu, limitējot sevi noteiktā distancē un laikā, taču sirds treniņos tam nav nozīmes – svarīgākais ir kvalitatīvā pulsā pavadītais treniņa ilgums. Piemēram, noskriet piecus kilometrus 30 minūšu laikā iesācējam ir labs mērķis ilgtermiņā, taču sākotnēji tas būs vienkārši bezvērtīgs treniņš. Tā vietā jāizvēlas noteiktu laika posmu, kuru aizvadīt aerobajā slodzē, pulsam nepārsniedzot konkrētu sitienu skaitu minūtē.

Ieguvumi izturības treniņam

Veicot kardio aktivitātes aerobajā zonā, ķermenis gūst enerģiju no cilvēka tauku rezervēm, tāpēc katrs treniņš būs kā tauku dedzināšanas aktivitāte – pareizi trenējoties, jau pēc pāris nedēļām būs novērojami uzlabojumi ķermeņa apkārtmērā. Pamazām pieaugs arī izturības slieksnis, kas ļaus nodoties tām ikdienas brīvā laika aktivitātēm, kas prasa fizisku slodzi, ar prieku. Pēc sirds treniņa, kas sākuma periodā nepārsniedz 60 minūtes, nejutīsi arī nogurumu, bet gluži pretēji – tiks stimulēta vielmaiņa, kas sniegs papildu enerģiju un labu garastāvokli. Tādējādi arī nākamajā reizē uz treniņu aiziet būs daudz vieglāk, īpaši tad, ja ir izvēlēts sev patīkamākais sporta veids.

Paaugstināts asinsspiediens liecina par pārslodzi

Iesācējiem nepieciešams sākt ar mērenu slodzi, to pamazām kāpinot. "Pie fiziskās pārslodzes pulss ir ļoti augsts un atjaunojas lēnām, strauji ceļot asinsspiedienu, tāpēc veikt mērījumus ir tikpat svarīgi, kā sekot līdzi pulsam. Ja tiek novērots, ka asinsspiediens ir izteikti paaugstināts, tad slodze nekavējoties ir jāsamazina," skaidro kardioloģe.

Ja mājās nav asinsspiediena mērītājs, mērījumu iespējams veikt arī aptiekās. Kā skaidro farmaceite, tieši asinsspiediena mērījuma veikšana ir viens no populārākajiem farmaceitiskajiem pakalpojumiem aptiekās. "Uz aptieku mērīt asinsspiedienu dodas ne tikai iedzīvotāji, kuri jau jūtas slikti – ir spiediena vai vājuma sajūta, griežas galva –, bet arī gados jauni cilvēki bez sūdzībām. Katram asinsspiediens ir individuāls – kamēr cilvēks pats jūtas labi, nedaudz paaugstināts asinsspiediens ir pieļaujams, taču tā augstākā robeža nedrīkst pārsniegt 140 mm Hg. Jāņem arī vērā, ka asinsspiedienu ietekmē ne tikai fiziskā slodze, bet arī emocionālā slodze un stress, tāpēc jebkuram veselam cilvēkam vismaz reizi divos mēnešos ir ieteicams izmērīt asinsspiedienu," stāsta farmaceite.

Kā nolasīt pulsu?

Mūsdienās sekot līdzi sirds ritmam kļuvis pavisam vienkārši – populārākie pulsometru ražotāji piedāvā viedos pulksteņus, kas nolasa sirds ritmu no plaukstas locītavas. Piedāvājums ir tik plašs, ka ikviens var atrast savam ikdienas stilam piemērotāko, sākot no sportiska līdz pat klasiskam dizainam. Savukārt pulsa zonas visprecīzāk noteiks slodzes tests kādā no sertificētām veselības iestādēm, ārstam novērtējot arī vispārējo sirds veselības stāvokli, kas turpmāk palīdzēs treniņu plānošanā.

Saslimšanas gadījumā trenēties nedrīkst

"Ja ir gadījies saslimt, tad treniņus drīkst atsākt tikai tad, kad esi pilnībā atveseļojies un pakāpeniski. Labā ziņa ir tā, ka ķermenim ir atmiņa, kas nozīmē to, ka iepriekšējo sagatavotību ātri vien atgūsi – pie nosacījuma, ja treniņi tiek uzsākti, esot veselam un pamazām," norāda kardioloģe. 

Kardioloģe atgādina – ja tomēr plānots sportot rezultātam un piedalīties dažāda līmeņa sacensībās, labāk konsultēties ar sporta ārstu vai kardiologu. Speciālista konsultācija nepieciešama arī cilvēkiem ar sirds un asinsvadu slimībām, lai noteiktu piemērotāko slodzi sirds vesselības stāvoklim.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Kardioloģija / sirds un asinsvadu sistēma":

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

MFD Veselības grupa: No ceļojuma līdz rūpēm par veselību Māmiņu kongresā 2019

MFD Veselības grupa: No ceļojuma līdz rūpēm par veselību Māmiņu kongresā 2019

Arī šogad MFD Veselības grupa atbalsta kā ģenerālsponsors Māmiņu kongresu 2019, piedāvājot lielisku iespēju saņemt dažādu speciālistu konsultācijas

Dzemdes mioma un tās ārstēšanas iespējas, saglabājot dzemdi

Dzemdes mioma un tās ārstēšanas iespējas, saglabājot dzemdi

Dzemdes mioma (fibroma, mezgls) ir visbiežāk sastopamais labdabīgais dzemdes veidojums sievietēm. Ja mezgls rada sūdzības, ir nepieciešama ārstēšana, un tās veida izvēle ir īpaši svarīga sievietēm, kas plāno grūtniecību. Šādos gadījumos izvēles ārstēšanas metode ir laparoskopiska vai histeroskopiska mezgla izņemšana jeb miomektomija. Laparoskopisku un histeroskopisku miomektomiju, kas ir dzemdi saglabājoša operācija, Dr. Juris Vītols veic jau kopš 1998. gada.

Video

Produktu testi

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Oktobrī un novembrī medicine.lv sadarbībā ar vitamini.lv piedāvāja testēt jaunākās paaudzes D3 vitamīnu mutē šķīstošu tablešu veidā – "Gold Vit® D3 4000 Fast".

Testa rezultāti: GoImmune STRONG – organisma spēcināšanai vīrusu laikā

Testa rezultāti: GoImmune STRONG – organisma spēcināšanai vīrusu laikā

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju imunitātes stiprināšanai GoImmune STRONG.

Testa rezultāti: "Dr. Pakalns Select Easy Breathe"

Testa rezultāti: "Dr. Pakalns Select Easy Breathe"

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu "Dr. Pakalns Select" piedāvāja testēt produktus, kas ir noderīgi saaukstēšanās gadījumā - "Easy Breathe" pulveri karstā dzēriena pagatavošanai un "Easy Breath Oterino Ointment" ziedi ar eikaliptu un piparmētru elpceļu labsajūtai.

Uzņēmējs runā

Vienas dienas kontaktlēcas visdažādākajiem gadījumiem

vienas_dienas

Vienas dienas kontaktlēcas ir zelta vidusceļš gan no ērtības, gan veselības viedokļa, tāpēc tās izvēlas ne tikai aktīva dzīves stila piekritēji un vienmēr steidzīgie cilvēki, bet arī tie, kuriem brilles un ikdienas lietošanas kontaktlēcas sagādā diskomfortu. 

Uzņēmums, kura darbības sfēra var būt līdziga raksta tematikai:

Kontakti

  1. 64161915
  2. 26467747
  3. 64161917
  4. 26431450
  5. 64161912
  6. ligatne.rehcentrs@gmail.com

Darba laiks

  • P.800-1700
  • O.800-1700
  • T.800-1700
  • C.800-1700
  • P.800-1700
  • S.900-1600
  • Sv.900-1600
  • MEDICĪNA: P.-Pk. no 8:00-17:00; S.-Sv. no 9:00-16:00

Juridiskie dati

  1. 40003273506
  2. LV40003273506
  3. 20.11.1995
  4. Līgatnes nov., Līgatnes pag., "Skaļupes", LV-4110
  5. 2018

Apraksts

Pirmatnīgas dabas ieskauts Rehabilitācijas centrs “Līgatne” – veselības atgūšanai un profilaksei, veselīgai atpūtai, garšīgām brīvdabas maltītēm, aktīvai izklaidei un piedzīvojumiem meža takās! Centru ieskauj kupls mežs, kuru caurvij gleznainām ainavām rotātas un dabas dzīvības caurstrāvotas pastaigu takas. Taču lielākā uzņēmuma vērtība ir augsti kvalificētais un pieredzes bagātais personāls, kas strādā multifunkcionālā medicīniskās rehabilitācijas komandā (fizikālās un medicīniskās rehabilitācijas ārsti, fizioterapeiti, ergoterapeiti, audiologopēds, psihologs, deju terapeits, fizikālās medicīnas un ūdensdziedniecības procedūras, masieri u.c. speciālisti). Centrs ir piemērota ārstēšanās vieta gan pacientiem ar mugurkaula, kaulu locītavau un palielināta svara problēmām, gan psihoemocionālas pārslodzes, gan daudzu citu slimību ārstēšanai un profilaksei. 
Vairāk

Atslēgvārdi

Rehabilitācijas programmas, rehabilitācijas ārsti, veselības uzlabošanas programmas,
veselības uzlabošana, skaistumkopšanas programmas, ēdināšanas pakalpojumi,
ēdināšana, viesnīcas pakalpojumi, telpas semināriem, telpas konferencēm,
konferenču telpas, ballīšu telpas, telpas ballītēm, telpas svinībām,
telpas vecpuišu ballītei, telpas vecmeitu ballītei, pazemes bunkura apskate,
centrālās nervu sistēmas slimības, centrālās nervu sistēmas
slimības ārstēšana, perifērās nervu sistēmas slimības, perifērās
nervu sistēmas slimību ārstēšana, sirds un asinsvadu sistēmas slimības,
sirds un asinsvadu sistēmas slimību ārstēšana, plaušu slimības,
mugurkaula slimības, locītavu slimības, muskuļu slimības, vielmaiņas traucējumi,
palielināts svars, psihoemocionāla pārslodze, stress, hronisks sāpju sindroms,
rehabilitācija pēc operācijas, ārstu konsultācijas, speciālistu konsultācijas,
rehabilitologs, fizikālās medicīnas ārsts, rehabilitācijas medicīnas ārsts,
internists, funkcionālo speciālistu konsultācijas, nodarbības,
fizioterapeits, ergoterapeits audiologopēds, psihologs, ajūrveida,
podologs, krioterapija, baseins, vingrošana baseinā, arodslimības,
arodslimību ārstēšana, medicīniskā palīdzība rehabilitācija,
rehabilitācija, skaistumkopšana, rehabilitācijas centrs, muguras ārstēšana,
rehabilitalogs, fizioterapeita konsultācijas, muguras masāža,
zemūdens masāža, dūņas, dūņu aplikācijas, pērļu vannas,
nūjošana, kaulu locītavu ārstēšana, muskuļu slimību ārstēšana,
cīpslu traumu ārstēšana, artrozes, artrīti, kāju vannas, roku vannas,
rehabilitācija pēc insulta, insults, pēc miokarda infarkta, rehabilitācija
pēc miokarda infarkta, valsts apmaksāta programma, sirds un asinsvadu,
slimību ārstēšana, pēc sirds operācijām, paaugstināta asinsspiediena
ārstēšana, palielināta cukura līmeņa ārstēšana, palielināta
svara ārstēšanai, vielmaiņas uzlabošana, elektrokardiogramma,
enerģijas atjaunošana, pacienti ar izsīkuma sindromu, ajūrvēda,
Leilani masāža, karsto akmeņu terapija, apkakles masāža, krustu masāža,
pēdu masāža, augšstilbu masāža, plaukstu masāža, apakšdelmu masāža,
masāža, ārstnieciskā vingrošana, vingrošana fizioterapeita pavadībā,
SPA, SPA programmas, medicīniskās SPA atpūtas programmas ikvienam,
pirts, pirtis, pirts rituāli, pirts kopā ar pirtnieku, zāļu tējas,
zāļu tēju kūres, sulas, sulu kūres, sauna, SPA diviem, Spa nedēļas nogalei,
medicīniskā atpūtas programma dāmām, medicīnas tūrisms, cirkulārā duša,
riteņbraukšana, distanču slēpošana, kalnu slēpošana, slēpošanas kalns Līgatnē,
telpas svētkiem, telpas atpūtai, telpas banketiem, banketu telpas,
relaksācijai, telpas relaksācijai, svētku galdu klāšana, aukstais galds,
siltais galds, galdu klāšana, konditoreja, tortes, semināru telpas,
teipošana, pīlings, skrubis, sejas ādas attīrīšana, jūras sāls,
vannas skaistumkopšana, vannas procedūras, manikīrs, pedikīrs,
dāvanu kartes, ekskursijas, tūrisms, padomju laika slepenais bunkurs,
ballīte slepenajā bunkurā, realitātes spēle Objekts X, Gaujas Nacionālais parks,
Pastaigu takas, velomaršuti, futbols, volejbols, basketbols, pikniku vietas,
ragavu noma, Vidzeme, Latvia, Cēsis, Valmiera, Limbaži, Madona,
Valka, Smiltene, Gulbene, Balvi, Līgatne, Latvija, Baltija, Rīgas rajons,
Sigulda, viesnīca, fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārsts,
fizioterapija, profesionālitāte, profesionāla palīdzība, uzticama palīdzība,
uzticami speciālisti.
Vairāk

Saistītie resursi