Farmaceitiskā aprūpe kļūst par ikdienu: 61% Latvijas iedzīvotāju to saņem katru mēnesi
Iedzīvotāju paradumi atspoguļo aptieku pieaugošo lomu veselības aprūpē un profilaksē – 61% iedzīvotāju apmeklē aptieku un saņem farmaceitisko aprūpi vismaz reizi mēnesī, liecina “Mēness aptieka” un pētījumu aģentūras “Norstat” veiktā iedzīvotāju aptauja. Farmaceiti visbiežāk atbild uz jautājumiem par pareizu zāļu lietošanu, lietošanas režīmu, jo īpaši tajos gadījumos, kad ārsts ir izrakstījis vairākus medikamentus.
Vismaz reizi nedēļā vai pat biežāk farmaceita pakalpojumu aptiekā saņem 12% iedzīvotāju, savukārt 49% iedzīvotāju norāda, ka aptieku apmeklē vismaz reizi mēnesī. Tikai 3% iedzīvotāju pēdējā pusgada laikā aptiekā nav bijuši ne reizi. 33% aptaujāto norādījuši, ka aptiekā pie farmaceita vērsušies retāk nekā reizi mēnesī.
Skaidri iezīmējas arī reģionālās atšķirības iedzīvotāju paradumos – Latgalē 70% iedzīvotāju saņēmuši farmaceitisko aprūpi vismaz reizi mēnesī, no viņiem 13% aptieku apmeklējuši vismaz reizi nedēļā vai pat biežāk, savukārt Vidzemē vismaz reizi mēnesī farmaceita pakalpojumu aptiekā saņēmuši 57% aptaujāto.
“Aptaujas dati parāda būtisku iedzīvotāju paradumu maiņu – aptiekas vairs nav tikai medikamentu iegādes vieta, bet arvien biežāk tā ir pirmā izvēle veselības jautājumu risināšanai, profilakses jautājumiem un kompetentām farmaceita konsultācijām. Iedzīvotāji pie mums uz aptieku arvien biežāk nāk ne tikai iegādāties medikamentus, bet saņemt profesionālu farmaceita konsultāciju, padomu un uzzināt vairāk par veselības profilaksi. Aptieku regulārs apmeklējums apliecina sabiedrības vēlmi rūpēties par savu veselību, un vienlaikus tā ir iespēja veicināt preventīvo veselības aprūpi – jo biežāk cilvēki izmantos aptiekas, jo lielāka ir iespējamība laikus pamanīt riskus un vērsties pie attiecīgajiem speciālistiem. Tāpēc mums ir būtiski iedzīvotājiem nodrošināt aptieku un farmaceitu pakalpojumu pieejamību,” saka “Mēness aptiekas” valdes locekle, sertificētā farmaceite Jeļena Petrišina.
Farmaceitu pieredzes apkopojums liecina, ka farmaceitiskās aprūpes ietvaros aptiekā visbiežāk ir jāatbild uz jautājumiem par pareizu zāļu lietošanu, lietošanas režīmu, jo īpaši tajos gadījumos, kad ārsts ir izrakstījis vairākus medikamentus, kā arī rūpīgi izskaidro, kādi pārtikas produkti var ietekmēt zāļu iedarbību. Tāpat farmaceits savas kompetences ietvaros sniedz padomus profilaksei un kā rīkoties, ja jau novēroti slimības simptomi, kā arī savas kompetences ietvaros konsultē par citiem veselības jautājumiem.
Kopumā sievietes biežāk nekā vīrieši izmanto farmaceita pakalpojumus – vismaz reizi mēnesī pie farmaceita vēršas 68% sieviešu un 63% vīriešu. Aptaujas dati arī apliecina tendenci – vecāka gadagājuma iedzīvotāji aktīvāk izmanto aptiekas pakalpojumus. Visbiežāk jeb vismaz reizi nedēļā uz aptieku dodas iedzīvotāji vecumā virs 50 gadiem – 14% no 50–59 gadu vecuma un 13% vecumā virs 60 gadiem. Savukārt salīdzinoši visretāk (retāk nekā reizi mēnesī) pie farmaceita vēršas vidējā paaudze – 30–49 gadus vecie iedzīvotāji, liecina aptauja.
2% aptaujāto atzinuši, ka ir grūti pateikt, cik bieži pēdējā pusgada laikā vērsušies pie farmaceita aptiekā, liecina aptaujas dati.
Reprezentatīvu aptauju par iedzīvotāju aptieku apmeklēšanas paradumiem šī gada maijā veica pētījumu aģentūra “Norstat”, aptaujājot 1002 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.