Eksperts: 20% gūto traumu skaits ar elektrisko skrejriteni – smagas; jāstiprina atbildīga braukšanas kultūra
Pieaugot tendencei izvēlēties alternatīvos transportlīdzekļus mobilitātes kāpināšanai un ilgtspējīgam dzīvesveidam, saglabājas interese gan par elektriskajiem skrejriteņiem, gan satiksmē pievienojušies elektriskie velosipēdi. Vienlaikus eksperti norāda, ka, pilsētvidē ienākot jauniem transportlīdzekļiem, jāstiprina gan braukšanas prasmes, gan arī kultūra, jo, piemēram, braucot ar elektrisko skrejriteni, 20% gadījumu gūtās traumas ir smagas. Tirdzniecības centrs internetā 220.lv kopā ar Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas galveno ārstu Uģi Zariņu skaidro, kas ir biežākie iemesli šādai statistikai, kā izvairīties no negadījumiem un - kā braukt ar alternatīvajiem transportlīdzekļiem atbildīgi, neapdraudot sevi un apkārtējos.
Salīdzinot ar pagājušā gada maija mēnesi, šogad ar elektrisko skrejriteni gūto traumu skaits nedēļā ir pieaudzis pat par 30%, liecina Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas dati.
Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas galvenais ārsts Uģis Zariņš skaidro, ka traumas visbiežāk gūtas braucot ar nomātiem elektriskajiem skrejriteņiem, nevis pašu iegādātajiem braucamrīkiem. Turpina U. Zariņš: “Pārsvarā traumas tiek gūtas pārvietojoties pa ielām, nevis atpūšoties stadionos vai skeitparkos, kur ar šiem pārvietošanās līdzekļiem ir atrasties visdrošāk. Turklāt mūsu novērojumi pēc pacientu teiktā liecina, ka pārsvarā cilvēki slimnīcā nonāk pēc brauciena ar nomas e-skrejriteņiem. Šiem pacientiem ļoti bieži nav atbilstošas pieredzes, uzskatot, ka pārvietošanās ir gana vienkārša, bet diemžēl rezultātā tiek gūta nopietna trauma.”
Ārsts uzsver, ka parasti pacienti atzīst, ka trauma ir gūta, jo ir bijis pārāk liels ātrums, braucamrīks ir trāpījis nelielā bedrītē vai uz ceļa ir bijis akmens. Fiksēti arī gadījumi, kad sanācis nobraukt no ietves, kā arī pārvietošanās notikusi alkohola reibumā. Pārsvarā traumas gūst gan vecāko klašu skolēni, gan arī iedzīvotāji vecumā no 35 līdz 40 gadiem, tikmēr senioriem nav raksturīgi iegūt traumas, braucot ar mobilajiem ielu pārvietošanās līdzekļiem.
Ārsts norāda, ka traumas, kas ir gūtas, pārvietojoties ar skrituļslidām, skeitborda dēļiem vai velosipēdiem, ir krietni mazāk nekā ar skrejriteņiem. Traumas, kas gūtas pārvietojoties ar e-skrejriteņiem, var iedalīt divās lielās grupās - vieglās, kā nobrāzumi un sasitumi, un smagās traumas, ko veido aptuveni 20% no visiem gadījumiem. Visbiežāk tās ir nepieciešams ārstēt slimnīcā un operēt - tie ir gan kaulu lūzumi ar nobīdi, kur ir nepieciešami implanti, prasot ilgstošu ārstēšanu, gan pamatīgi lūzumi ar locītavas iesaisti, kam sekas var būt paliekošas uz visu mūžu, piemēram, ierobežots kustību apjoms locītavā vai hroniskas sāpes.
Alternatīvie transportlīdzekļi – skrejriteņiem pievienojas e-velosipēdi
Raksturojot pieprasījumu pēc elektriskajiem skrejriteņiem e-komercijā, šogad, salīdzinot ar aizvadīto gadu, pirkumu skaita ziņā apjomi ir nedaudz samazinājušies, ko varētu skaidrot ar inflāciju, vēso pavasari, nomas skrejriteņu servisu pieaugumu, kā arī paradumu maiņu, pēc striktajiem pandēmijas ierobežojumiem atkal atsākot pārvietošanos sabiedriskajos transportos. Pircēji, kuri izvēlas iegādāties elektriskos skrejriteņus, priekšroku dod skrejriteņiem ar jaudu 350W/500W, kamēr iepriekš populārāki bija skrejriteņi ar 250W jaudu. Var secināt, ka pircēji, kuri jau ir izmēģinājuši sākuma līmeņa elektriskos skrejriteņus, uzlabojot savas braukšanas prasmes, iegādājas skrejriteņus ar lielāku jaudu.
Kārlis Ozols, "220.lv marketplace" pārdošanas vadītājs stāsta, ka elektrisko skrejriteņu plašāka izmantošana aizsākās jau pirms aptuveni 3-5 gadiem, pieaugot interesei par zaļo dzīvesveidu, kā arī finansiāli izdevīgāku un mobilāku pārvietošanos pilsētvidē. Tomēr tendences nomaina viena otru un šobrīd aktuālāki nekā pērn ir elektriskie velosipēdi. “Nenoliedzami elektriskie skrejriteņi ar savu funkcionalitāti ir iemantojuši lielu popularitāti, un ceļu satiksme bez šiem transportlīdzekļiem vairs nav iedomājama. Tomēr tehnoloģijām un paradumiem mainoties, tirgū ienāk jaunas tendences, kas pašreiz sāk atainoties arī Latvijas tirgū. Šogad, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, par 31% ir auguši e-velosipēdu pārdošanas apjomi. Pirms aptuveni diviem gadiem pirmie e-velosipēdi ienāca mūsu sortimentā, bet tikai šogad redzam īpaši pastiprinātu interesi. Vienlaikus jāuzsver, ka jebkurš transportlīdzeklis prasa atbildību, tāpēc neatkarīgi no transportlīdzekļa veida, aicinām ikvienu rūpēties par drošību, izvēloties personīgos aizsardzības līdzekļus, pareizu ātrumu un – cienot citus satiksmes dalībniekus.”
Runājot par drošību uz trotuāra vai velosipēdistu joslas, ārsts atgādina, ka, braucot ar elektrisko skrejriteni vai elektrisko velosipēdu, ir jāpārvietojas pārdomāti un transportam paredzētās vietās, jāizmanto sertificētus individuālos aizsardzības līdzekļus, vismaz ķiveri, ceļu sargus, piemērotu apģērbu, kā arī noteikti nedrīkst izmantot jebkādu pārvietošanās līdzekli, atrodoties alkohola reibumā.