Ekoloģiskie produkti Latvijā
Ekoloģiski produkti "vecajās" Eiropas valstīs ir pazīstami jau ilgstoši, tomēr Latvijā tā ir jauna tendence, par kuru arvien vairāk tiek diskutēts dažādās nozarēs.
{IMAGE NR=0}Eiropas Komisijas pētījums "Eiropas iedzīvotāju attieksme pret vidi" liecina, ka 60% Eiropas iedzīvotāji būtu gatavi iegādāties videi draudzīgus produktus, tomēr tikai 15% ir to darījuši, attiecīgi Latvijā – 79% būtu gatavi iegādāties, taču tikai 16% to dara. Ekoloģisku produktu patēriņa veicināšana ir būtiska, jo tie ir viens no vides kvalitātes saglabāšanas stūrakmeņiem, uz kura savukārt balstās ilgtspējīgas attīstības iespējas. Kā viens no iespējamiem skaidrojumiem, kādēļ gatavībai iegādāties videi draudzīgus produktus neseko reāla rīcība, tiek nosaukts informācijas apjoma un kvalitātes trūkums. Vienlaikus līdz šim galvenais uzsvars vērsts uz ekoloģiskiem pārtikas produktiem, tomēr patērētājiem mūsdienās pieejami ekoloģiski izstrādājumi arī citās produktu grupās, piemēram, saimniecības preces, apģērbs, kosmētika, higiēnas preces u.c.{IMAGE NR=1}
Eiropas Komisijas regula 1980/2000 1.panta, 1.punkts (21.09.2000) nosaka, ka ekoloģiski produkti ir tādi produkti, kuriem ir potenciāls samazināt negatīvo ietekmi uz vidi, salīdzinot ar citiem tās pašas produktu grupas produktiem, tādā veidā veicinot efektīvu resursu izmantošanu un augsta līmeņa vides aizsardzību. Tātad ar ekoloģiskiem produktiem tiek saprasti videi draudzīgi produkti, ar samazinātu ietekmi uz vidi visā produkta dzīves ciklā. Attiecībā uz pārtikas produktiem "ekoloģisks" un "bioloģisks" uzskatāmi par sinonīmiem un par ekoloģisku pārtiku uzskatāma tāda, kas atbilst bioloģiskas saimniekošanas metodēm. Savukārt jēdzieni "dabīgs" un "videi draudzīgs" nav atrunāti Latvijas Republikas likumdošanā un lai gan uzskatāmi par ekvivalentiem jēdzienam "ekoloģisks", tomēr var radīt iespēju patērētāju maldināšanai par produktu patieso ietekmi uz vidi.
Balstoties uz Latvijā veiktā pētījuma "Ekoloģisku produktu komunikācijas izvērtējums un potenciāls Latvijā" (Ilze Jansone, 2008) rezultātiem, tika izdarīti vairāki nozīmīgi secinājumi. Kā jau tas bija paredzams lielākā daļa respondentu (kopā aptaujāti 182 respondenti vecumā no 18 līdz 62 gadiem) atzīst, ka viņiem nav pilnīgas izpratnes par ekoloģiskiem produktiem, kā arī ir nepilnīgas zināšanas par ekoloģisku produktu marķējumu. Kā liecina pētījuma rezultāti, par ekoloģisku produktu marķējumu visbiežāk tiek uzskatīts zīmols "Zaļā karotīte", kas patiesībā nozīmē to, ka produkts ir kvalitatīvs un ir audzēts un ražots Latvijā. Tāpat pētījuma gaitā tika noskaidrots, ka informācija par ekoloģiskiem produktiem ir grūti pieejama un trūkst informācija par šo produktu iegādes vietām, ieguvumiem un kvalitātes kritērijiem
Avots: Ilzes Jansones pētījums "Ekoloģisku produktu komunikācijas izvērtējums un potenciāls Latvijā", 2008