medicine.lv skaitļos

Lietotāji online404
Aktīvie uzņēmumi12807
Nozares raksti1615
Ekspertu atbildes21477
Bauda bez vainas apziņas : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Bauda bez vainas apziņas

Jaunais gads daudziem cilvēkiem sākas ar vēlmi sportot, kļūt veselīgākiem un aktīvākiem. Latvijā iedzīvotāju vidū veiktā aptauja liecina, ka liela daļa sabiedrības vēlētos vairāk sportot un piekopt veselīgu dzīvesveidu. Veselīgs dzīvesveids saistās gan ar fiziskām aktivitātēm un piemērotas slodzes fitnesu, gan pareizu uzturu un garīgo līdzsvaru. Sīkāk pakavēsimies pie uztura un sporta, jo šie abi jēdzieni ir nesaraujami saistīti.

Dzenoties pēc ideālas figūras, cilvēki iegādājas fitnesa klubu abonementus, bet sporta industrija piedāvā daudz dažādu produktu, kas var palīdzēt ceļā uz sapņu ķermeni. Viens no šādiem produktiem ir proteīns – vispopulārākā piedeva, ko lieto gan aizrautīgi sportisti, gan amatieri. Tomēr, izmantojot jebkādus uztura bagātinātājus, stingri jāievēro to lietošanas noteikumi. Šajā rakstā aplūkosim proteīna lietošanas pamatprincipus un noskaidrosim, kāpēc šis produkts ir tik pievilcīgs patērētājiem.

Proteīns ir olbaltumviela, ko cilvēki katru dienu uzņem kopā ar ēdienu. Pulverproteīns atšķiras tikai ar to, ka ir attīrīts no liekajām sastāvdaļām. Sporta proteīnam raksturīgs zems tauku un ogļhidrātu saturs. Vienkāršā valodā runājot, jūs patērējat saldo “gardumu”, audzējat muskuļus, bet nekļūstat apaļīgāki, jo kaloritātes ziņā proteīns ir diētisks. Pētījumi liecina, ka olbaltumviela paātrina vielmaiņu un mazina bada sajūtu, kas ievērojami vienkāršo svara nomešanu. Var teikt, ka tā ir “bauda bez vainas apziņas”.

Sporta proteīnam nav garšas un smaržas, sākotnējā izskatā tas ir balts pulveris, kas jāizšķīdina ūdenī, pienā, augu pienā vai kefīrā un jāizdzer. Bieži vien ražotāji pievieno banāna, šokolādes, ogu, saldējuma un citus aromatizētājus, lai olbaltumvielu uzņemšana ikdienā kļūtu patīkamāka. No proteīna var gatavot gan kokteiļus, gan arī, piemēram, cept pankūkas. 

Bet – vai proteīns spēj kaitēt organismam? Ja uztura bagātinātāji ir izgatavoti kvalitatīvi, ņemot vērā visas normas, tie neapdraud cilvēku. Taču proteīns jālieto atbilstoši ieteikumiem uz iepakojuma un ņemot vērā savu personīgo svaru. Ja palielina normu, tad var novērot ādas izsitumus, alerģiju un gremošanas traucējumus. Nepareiza proteīna uzņemšana var izprovocēt pretēju efektu, un cilvēks sāks pieņemties svarā.

Iegādāties ir vērts tikai kvalitatīvas pārtikas piedevas un uztura bagātinātājus. Lai izvēlētos efektīvāko proteīnu, svarīgi ir izpētīt dažādus sastāvus un veidus. 

Pēc savas izcelsmes olbaltumvielas iedalās divās grupās:

  • dzīvnieku olbaltumvielas, kas atrodas gaļā, olās, pienā, biezpienā utt.;
  • augu olbaltumvielas, kas atrodamas graudzālēs, pākšaugos un dažādos putraimos.

Izpētīsim dažādas dzīvnieku izcelsmes olbaltumvielas.

  • Sūkalu proteīns. Populārākais proteīns tirgū, kam piemīt pilnvērtīgs aminoskābju sastāvs, kā arī tam ir augsta uzsūkšanās pakāpe un minimāls uzsūkšanās laiks. Nelielā laika sprīdī tas nonāk asinīs un ātri pabaro izsalkušos muskuļus. Tāpēc vislabāk to uzņemt no rīta un pēc treniņa.
  • Olu proteīns likumsakarīgi sastopams vistu olās un tiek uzskatīts par cilvēka organismam ļoti labi asimilējamu (izmantojamu) produktu, kā arī olu proteīnam ir līdzīgs aminoskābju sastāvs kā cilvēka muskuļiem. Tomēr šāds produkts nav īpaši populārs specifiskās garšas dēļ.
  • Kazeīns. Pilnīgs pretstats sūkalu proteīnam. Tā uzsūkšanās periods ir ievērojami ilgāks, tāpēc vislabāk šādu olbaltumvielu veidu lietot pirms gulētiešanas, kad organisms atrodas ilgstoši bez ēšanas. Šo proteīnu iegūst, pārstrādājot pienu. Daudz kazeīna ir arī biezpienā.
  • Piena proteīns ir viens no nepopulārākajiem proteīna veidiem, jo ir vājākas iedarbības nekā sūkalu un kazeīna produkti. Tam ir vidējs uzsūkšanās ātrums, bet labs aminoskābju sastāvs.
  • Gaļas pulvera proteīns. Labi derēs tiem, kam negaršo saldi ēdieni. Augstā koncentrācijā pieejams liellopa un vistas gaļā. Šis proteīna veids izceļas ar augstu vērtību un grūtāku uzsūkšanos. Profesionāli sportisti to izmanto, lai papildinātu kopējo racionu.

Bez dzīvnieku izcelsmes proteīniem pastāv arī olbaltumvielas no augu valsts izejvielām. Jāatzīmē, ka tās ir mazāk populāras, taču iecienītas veģetāriešu un vegānu vidū.

Divi nozīmīgākie augu valsts proteīnu avoti ir:

  • sojas proteīns. Tas ir TOP 1 starp augu valsts olbaltumvielām. Ieguvis plašu popularitāti veģetāriešu vidū kā olbaltumvielu galvenais avots. Pētījumi liecina, ka šim proteīna veidam ir laba uzsūkšanās spēja un tam piemīt praktiski pilns aminoskābju spektrs, augsts BCAA saturs un zema kaloritāte. (1) Ja pieturēsieties pie diētas un sekosiet līdzi uzturam, sojas olbaltumviela var kļūt par lielisku ceļabiedru ceļā uz sapņu figūru. Daudzi dietologi sojas proteīnu pielīdzina dzīvnieku izcelsmes olbaltumvielām kā pilnvērtīgu gaļas aizstājēju, taču pagaidām oficiālu apstiprinājumu šim apgalvojumam pagaidām nav;
  • rīsu proteīns labi derēs alerģiskiem cilvēkiem un tiem, kuri nedrīkst lietot glutēnu un laktozi. Šajā proteīnā ir arī nepieciešamie elementi muskuļu masas palielināšanai: kālijs, magnijs, fosfors.

Pētot dažādus tirgū pieejamos proteīnus, pievērsiet uzmanību “Daily Delicious Beauty Shake” no kompānijas “Coral Club”. Tā ir sabalansētu proteīna kokteiļu sērija ar nutrientu un kolagēnu kompleksu ikdienas skaistuma un veselības uzturēšanai. Produkts sevī apvieno 3 bioloģiski vērtīgus dzīvnieku un augu izcelsmes olbaltumvielu avotus – piena, sojas un sūkalu.

Pateicoties dažādajam uzsūkšanās ātrumam, dzīvnieku un augu proteīns remdē izsalkumu uz ilgāku laiku un samazina apetīti.

Tāpat “Daily Delicious Beauty Shake” sastāvā ir 11 skaistuma uzturvielas un kolagēns – galvenā strukturālā olbaltumviela organismā. Kolagēns veido ādas karkasu – tajā ir 40% no kopējā kolagēna daudzuma organismā. Pateicoties īpašai uzbūvei, kolagēns cieši sasaista audus, burtiski uzturot ķermeņa audu tonusu.

Proteīns ir bioloģiski vērtīga piedeva cilvēka ikdienas uzturam. Tas ir muskuļu šķiedru būvelements. Proteīnu var izmantot, arī ievērojot diētu, lai ar koncentrētu produkta daudzumu pabarotu organizsmu, kad tas ir izsalkuma stāvoklī.

Kā pareizi lietot šo uztura bagātinātāju?

Kā jau iepriekš minēts, proteīnu var izmantot tievēšanai. Lai diēta būtu efektīva, diennakts iztērēto kaloriju daudzumam vajadzētu pārsniegt no ēdiena iegūto kaloriju daudzumu.

Jebkura diēta ietver olbaltumvielas, mazliet tauku, daudz šķiedrvielu un nedaudz salikto ogļhidrātu, kas ir putraimos un pākšaugos. Olbaltumvielu standartformula tievēšanas gadījumā: 2–3 g olbaltumvielu uz 1 kg ķermeņa masas. Ja cilvēks sporto, tad pirms un pēc treniņa ieteicams lietot sūkalu proteīnu. Ja nesporto, proteīnu lieto pēc pusdienām 1 reizi dienā.

Ja proteīns nepieciešams muskuļu masas palielināšanai, katru dienu uzņem 1,5–2,2 g olbaltumvielu uz 1 kg ķermeņa masas. To var šķīdināt gan ūdenī, gan pienā, turklāt otrajā gadījumā dzērienam būs piesātināta garša un paaugstināsies tā enerģētiskā vērtība.

Proteīnam ir kontrindikācijas. To nav ieteicams lietot aknu un nieru slimību gadījumā, kā arī atsevišķi konsultējoties ar ārstu grūtniecības un laktācijas periodā.

 

1. https://cmtscience.ru/article/nemnogo-o-soevom-belke

 

Uztura bagātinātājs.

UZTURA BAGĀTINĀTĀJS NEAIZSTĀJ PILNVĒRTĪGU UN SABALANSĒTU UZTURU!

 

Produktu var iegādāties – https://lv.coral.club/shop/daily-delicious/

 

Koraļļu klubs veikals, SIA
+371 67389200
lv.coral.club
Miera iela 97, Rīga
Dzirnavu iela 37, Rīga
https://www.facebook.com/CoralClubLatvia
https://www.instagram.com/coralclub__latvia/
https://lv.coral.club/news/smi/

 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Lauma Medical kompresijas izstrādājumi

Lauma Medical kompresijas izstrādājumi

Kompresijas izstrādājumi ir viens no galvenajiem līdzekļiem vēnu varikozes slimību profilaksei un ārstēšanai. Uzzināsim vairāk par Lauma Medical kompresijas izstrādājumiem! 

Aktuālie piedāvājumi

Jo-hai-dī, kāpēc es nerūpējos par sevi ātrāk?

Jo-hai-dī, kāpēc es nerūpējos par sevi ātrāk?

Pēc smagas operācijas un ilgstošas rehabilitācijas Roberto Meloni ir atkal vesels, bet atzīst, ka daudzus mēnešus esot bijis ļoti norūpējies, vai spēs atkal normāli staigāt. Roberto stāsta par savu pieredzi, lietojot Latvijā ražotu produktu – Epsorīnu.

Ergonomisks krēsls – kādu izvēlēties, lai nesāpētu mugura?

Ergonomisks krēsls – kādu izvēlēties, lai nesāpētu mugura?

Ja, ilgstoši sēžot, jums nogurst un sāp mugura, pievērsiet uzmanību, kādu krēslu ikdienā izmantojat. Situāciju var uzlabot, parasta krēsla vietā izvēloties ergonomisku krēslu. Uzzināsim vairāk par Bambach ® Saddle Seat ergonomiskajiem krēsliem! 

Kā sagatavoties vasarai? Un ne tikai…

Kā sagatavoties vasarai? Un ne tikai…

Pavisam drīz mūs sagaida vasara, kad dzīve šķiet vienkāršāka, patīkamāka, interesantāka un garšīgāka. Šajā rakstā aplūkosim svarīgus gremošanas trakta slimību profilakses aspektus un sniegsim praktiskus padomus, kas palīdzēs rūpēties par savu organismu. 

Video

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Atzīmējot Pasaules ergoterapijas dienu 27. oktobrī, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (Austrumu slimnīca) Rehabilitācijas klīnikas ergoterapeiti ir sagatavojuši padomus un vienkāršus  ieteikumus, kurus būtu ieteicams ņemt vērā ikvienam, kurš, sēžot pie datora, veic darba pienākumus vai arī ikdienā pie datora ekrāna pavada ilgas stundas. 

Produktu testi

Testa rezultāti: "Kaleja Silks" zīda matu ruļļi veselīgām salona kvalitātes lokām

Testa rezultāti:

Martā Medicine.lv sadarbībā ar "Kaleja Silks" piedāvāja testēt zīda matu rulli veselīgai matu ieveidošanai.

MARUSHA matu toniks ar rozmarīnu matu mitrināšanai, atjaunošanai un aizsardzībai pret karstumu

MARUSHA matu toniks ar rozmarīnu matu mitrināšanai, atjaunošanai un aizsardzībai pret karstumu

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar "MARUSHA Nord Ecosmetic" piedāvā testēt dabīgo matu toniku ar rozmarīnu, keratīnu un zīda proteīniem.

RUUTe pieniņš sejas ādas attīrīšanai "Liepa"

RUUTe pieniņš sejas ādas attīrīšanai

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar dabiskās kosmētikas zīmolu RUUTe® piedāvā testēt sejas ādu attīrošo pieniņu "Liepa", kas domāts jebkuram sejas ādas tipam un ko var izmantot arī acu zonai. 

“Ginerra” gremošanas sistēmas veselībai

“Ginerra” gremošanas sistēmas veselībai

Aprīlī Medicine.lv sadarbīobā ar starptautisko zīmolu “Coral Club” piedāvā testēt uztura bagātinātāju “Ginerra”.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dinsbergas klīnika, Dr. Santa Viltere: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dinsbergas klīnika, Dr. Santa Viltere: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Vismaz reizi dzīvē ir jāpārbauda sava sirds! No aprīļa šo izmeklējumu veic arī Dinsbergas klīnikā ar jaunāko un modernāko aparatūru Latvijā. Izstāsti Latvijai dodas vizītē pie kardioloģes ar 20 gadu pieredzi - dr. Santas Vilteres.

VC4 Baltijas vēnu klīnika, Dr. Patrīcija Ivanova: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

VC4 Baltijas vēnu klīnika, Dr. Patrīcija Ivanova:  Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Patrīcija Ivanova ir asinsvadu ķirurgs, flebologs, Dr.med., docente LU Ķirurģijas katedrā, Latvijas Asinsvadu ķirurģijas biedrības biedre, Latvijas Invazīvās radioloģijas asociācijas biedre, Eiropas Asinsvadu ķirurģijas biedrības biedre, Eiropas Kardiovaskulārās un invazīvās radioloģijas biedrības biedre, nokārtojusi eksāmenu asinsvadu ķirurģijā...