medicine.lv skaitļos

Lietotāji online544
Aktīvie uzņēmumi12735
Nozares raksti11889
Ekspertu atbildes21477
Aptauja: sabiedrībā valdošie stereotipi par vīriešu emocionālo pasauli visvairāk negatīvi ietekmē jauniešus : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Aptauja: sabiedrībā valdošie stereotipi par vīriešu emocionālo pasauli visvairāk negatīvi ietekmē jauniešus

Freepik.com/ freepik
Foto: Freepik.com/ freepik

Kaut gan pēc Slimību profilakses un kontroles centra datiem [1] pašnāvību skaits pēdējo desmit gadu laikā sarūk, mirstība pašnāvības dēļ uz 100 000 iedzīvotāju Latvijā joprojām ir starp augstākajām ES valstīs. Biežāk  pašnāvības izdara vīrieši vecumā no 30 līdz 59 gadiem [2], tomēr sabiedriskās domas aptaujā tieši jaunākie vīrieši norāda sabiedrībā valdošo stereotipu ietekmi uz savu mentālo veselību. Lai pievērstu uzmanību vīriešu mentālās veselības jautājumiem, otro gadu pēc kārtas “Narvesen” (“Reitan Convenience Latvia”) un biedrība “Ogle” īsteno sabiedrības informēšanas un ziedojumu vākšanas kampaņu vīriešu mentālās veselības atbalstam “Nokod desiņu par vīriešiem”.

“Narvesen” un pētījumu aģentūras “Norstat” gada sākumā īstenotajā sabiedriskās domas aptaujā lielākā daļa vīriešu (68%) norāda, ka savu emocionālo stāvokli vērtē kā labu vai drīzāk labu, teju puse no respondentiem vecuma grupās no 18-29 (48%) un 30-39 gadiem (45%) atzīst, ka ir pieredzējuši depresiju, trauksmi vai domas par pašnāvību. Pozitīvāki rezultāti ir vīriešiem attiecībās un ģimenēs: ar depresiju saskāries tikai katrs ceturtais aptaujātais precētais vīrietis, kā arī trauksmi un domas par pašnāvību retāk izjutuši arī vīrieši ar trīs un vairāk bērniem. Tieši precēti vīrieši vai partnerattiecībās esošie respondenti biežāk norāda, ka gadījumā, ja ir nomākti, saņem atbalstu no ģimenes vai draugiem.

Domājot par faktoriem, kas ietekmē emocionālo stāvokli, puse respondentu norāda, ka tieši stress darbā atstāj iespaidu uz mentālo veselību – jo īpaši smagi to izjūt vīrieši vecuma grupā no 30-39 gadiem (64%), kā arī vīrieši ar bērniem. Otrais biežāk nosauktais faktors, kas ietekmē vīriešu mentālo veselību, ir attiecības ģimenē un ar līdzcilvēkiem. Salīdzinājumā ar citām vecuma grupām, vīrieši pēc 50 gadu vecuma biežāk norāda, ka arī veselības problēmas ietekmē viņu emocionālo stāvokli. 

Jaunāku vecumgrupu vīrieši biežāk atzīmē, ka sabiedrībā valdošie uzskati par vīriešiem (piemēram, ka vīrieši nedrīkst izrādīt emocijas, “īsti veči neraud”, u. tml.) ietekmē viņu vēlmi izrādīt emocijas. Vairāk par pusi aptaujāto vīriešu vecumā no 18-29 gadiem norāda, ka jūt šo stereotipu ietekmi. Turklāt tieši jaunākie respondenti biežāk atzīst, ka jūtas neērti runāt par savām emocijām ar tuvākajiem, tostarp ģimeni. Kā spēcīgāko sabiedrībā valdošo uzskatu, kas ietekmē pašsajūtu, jaunie vīrieši atzīmē stereotipu, ka vīriešiem ir jābūt veiksmīgiem un jāieņem augsts amats (46%), kā arī uzskatu, ka vīrietim nav jālūdz palīdzība, bet gan jārisina problēmas pašam (41%). Tieši neprecējušies vīrieši, salīdzinājumā ar citiem respondentiem, visbiežāk atzīst spiedienu ar savām problēmām galā pašiem. 

“Ir starptautiski pētījumi, kas rāda, ka vīrieši ģimenēs dzīvo ilgāk un veselīgāk, nekā vientuļie vīrieši, kas arī parādās aptaujas datos. Vienlaikus, satraucoša tendence ir jauno vīriešu izjustais spiediens no sabiedrības būt veiksmīgiem, fiziski atlētiskiem, labi pelnošiem. No vienas puses, šķiet, ka sabiedrība aug un mācās izskaust toksiskus sterotipus, kas nodara vairāk ļaunuma nekā labuma, no otras puses, aptaujā redzam, ka tieši jaunākie, neprecētie vīrieši jūt, ka pašiem jātiek galā ar savām problēmām, ka nevar prasīt palīdzību vai atbalstu,” stāsta biedrības “Ogle” pārstāvis Jānis Cepurītis. Biedrības “Ogle” misija ir mazināt pašnāvību riska izplatību Latvijas sabiedrībā un novērst mentālās veselības problēmu rašanos, izglītojot sabiedrību par to nozīmi. 

Banner 280x280

Spiedienu būt veiksmīgiem norāda arī vīrieši, kuri saņem augstākus ienākumus – 37% respondentu, kuri saņem vismaz 1501 eur (bruto) vai vairāk, atzīst, ka sabiedrībā valdošais uzskats ietekmē viņu emocionālo stāvokli. Arī maldīgais pieņēmums, ka vīriešiem ir labāka stresa noturība nekā sievietēm, ietekmē labāk pelnošo vīriešu pašsajūtu. Vecāki, kā arī precējušies vīrieši savukārt visbiežāk norāda, ka sabiedrībā valdošie uzskati par vīriešiem viņus neietekmē. 

Par kampaņu “Nokod desiņu par vīriešiem”

Lai pievērstu sabiedrības uzmanību un veicinātu informētību par vīriešu mentālo veselību, problēmu cēloņiem un iespējamām sekām, februārī visos “Narvesen” veikalos norisinās kampaņa “Nokod desiņu par vīriešiem”: pērkot divus franču hotdogus par 3,00 eiro, 10 centi tiks ziedoti biedrībai “Ogle” vīriešu mentālās veselības atbalstam. 

Biedrības “Ogle” misija ir mazināt pašnāvību riska izplatību Latvijas sabiedrībā un novērst mentālās veselības problēmu rašanos, izglītojot sabiedrību par to nozīmi. 

Kampaņas ietvaros tapušā YouTube vloga “Emocijām dzimumu atšķirības nav. Par vīriešiem ar Armandu Simsonu” sešās epizodēs apskatīsim dažādus sabiedrībā izsenis iesakņojušos stereotipus un sociālos standartus, kas var būtiski ietekmēt vīriešu mentālo veselību, uzdrīkstēšanos izpaust patiesās emocijas un lūgt līdzcilvēku palīdzību. 

[1] MOR10. Iedzīvotāju nāves cēloņi sadalījumā pa mēnešiem. Izgūts no: https://statistika.spkc.gov.lv/pxweb/lv/Health/Health__Mirstiba/MOR10_Iedzivotaju_naves_celoni_menesi.px/  
[2] Informatīvais ziņojums (Informatīvais ziņojums "Mirstības mazināšana ārēju nāves cēloņu (ĀNC) dēļ"). Izgūts no https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/7a4edc7c-6a13-4c87-a572-b869967dccaa

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Biškopības produkti imunitātes stiprināšanai

Biškopības produkti imunitātes stiprināšanai

Biškopības produkti ir zināmi ar savām unikālajām īpašībām. To lietošana var būt noderīga imunitātes stiprināšanā, jo šie produkti satur plašu vitamīnu, minerālvielu, aminoskābju un antioksidantu klāstu, kas var palīdzēt uzlabot organisma aizsargspējas. Uzzināsim vairāk! 

Aktuālie piedāvājumi

10 iemesli, kāpēc Lion's mane vērts iekļaut savā uzturā

10 iemesli, kāpēc Lion's mane vērts iekļaut savā uzturā

Lion's Mane jeb ežu dižadatene ir unikāla sēne, kas pēdējās desmitgadēs guvusi plašu zinātnieku interesi, pateicoties tās daudzsološajiem ieguvumiem veselībai. Uzzināsim vairāk! 

Kāpēc es slimoju, bet citi nē? 5 padomi imunitātes stiprināšanai 

Kāpēc es slimoju, bet citi nē? 5 padomi imunitātes stiprināšanai 

Ziema Latvijā tradicionāli ir sezona, kad slimojam visbiežāk. Drēgns, auksts laiks ietekmē gan mūsu garastāvokli, gan fizisko pašsajūtu. Kāpēc daži ziemā slimo ļoti regulāri, bet citi gandrīz vai nemaz? Atbilde labas imunitātes nodrošināšanā slēpjas mūsu ikdienas paradumos un uzturā. Uzzināsim vairāk! 

Mirdzošu un veselu matu noslēpums

Mirdzošu un veselu matu noslēpums

Lai gan ģenētikai, ārējiem apstākļiem un kopšanas rutīnai ir nozīme, veselu matu atslēga bieži slēpjas uzturā. Matu veselība sākas no iekšienes, un pareizu vitamīnu un uzturvielu uzņemšana var būt izšķiroša. Apskatīsim svarīgākos vitamīnus matu veselībai un labākos pārtikas avotus!

Video

Raidījums "Kas notiek medicīnā": Kas notiek nefroloģijā?

Raidījums

Informēt sabiedrību par esošo situāciju medicīnas nozarē, pastāstīt un parādīt, kā notiek nozares attīstība, kā tiek domāts par pacientu un ārstu labklājību, nākotni un digitalizācijas formām – tāds ir raidieraksta “Kas notiek Medicīnā” galvenais mērķis.

Produktu testi

Testa rezultāti: BIŠU MAIZE – dabas līdzeklis enerģijas, imunitātes un gremošanas sistēmas uzlabošanai

Testa rezultāti: BIŠU MAIZE – dabas līdzeklis enerģijas, imunitātes un gremošanas sistēmas uzlabošanai

Janvārī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Bee Box" piedāvāja testēt Bišu maizi enerģijas, imunitātes un gremošanas sistēmas veicināšanai.

LIVEO intime – efektīvs palīgs intīmajai mikroflorai

LIVEO intime – efektīvs palīgs intīmajai mikroflorai

Februārī Medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu SIA SAGITUS piedāvā testam īpašu produktu LIVEO intime - pienskābo baktēriju kompleksu sievietēm. Februāri mēdz dēvēt arī par mīlestības mēnesi, tāpēc SIA SAGITUS vēlas atgādināt sievietēm mīlēt sevi un parūpēties arī par sevi. 

Testa rezultāti: Anti-Stress Complex stresa mazināšanai un vispārējās labsajūtas veicināšanai

Testa rezultāti: Anti-Stress Complex stresa mazināšanai un vispārējās labsajūtas veicināšanai

Janvārī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "MV Health" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju Anti-Stress Complex stresa mazināšanai un vispārējās labsajūtas veicināšanai.

Testa rezultāti: JAUNUMS – NATEO D immuno

Testa rezultāti: JAUNUMS – NATEO D immuno

Janvārī Medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu SIA “SAGITUS” piedāvāja testam pavisam jaunu produktu, kas pievienojies NATEO produktu klāstam - NATEO D immuno kapsulas, kas satur dabiskas izcelsmes D vitamīnu (4000 SV) kombinācijā ar C vitamīnu, cinku un rūgto apelsīnu bioflavonoīdiem. 

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Jūrmalas slimnīca - augsta līmeņa ultrasonogrāfiski izmeklējumi grūtniecēm: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Jūrmalas slimnīca - augsta līmeņa ultrasonogrāfiski izmeklējumi grūtniecēm: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Augsta līmeņa ultrasonogrāfiski izmeklējumi grūtniecēm - Jūrmalas slimnīca nodrošina augļa izmeklējumus grūtniecēm, izmantojot jaunākās paaudzes premium klases ultrasonogrāfijas (USG) iekārtu Volusan Expert 22. 

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Atklāj īpašo Japānas skaistuma noslēpumu, kuru izstrādājuši Jāpānas zinātnieki. Dr.Ohhira® produkti – augstākās kvalitātes Japānas kosmētika un uztura bagātinātāji.