medicine.lv skaitļos

Lietotāji online330
Aktīvie uzņēmumi12657
Nozares raksti11789
Ekspertu atbildes21477
Aptauja: Covid-19 ietekmē arī zobārstu un higiēnistu apmeklējumi kļuvuši retāki : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Aptauja: Covid-19 ietekmē arī zobārstu un higiēnistu apmeklējumi kļuvuši retāki

Vismaz reizi gadā zobārstu profilaktiski apmeklē 41% Latvijas iedzīvotāju, kas ir kritums salīdzinājumā ar 2020. gada augustu, kad šādu atbildi sniedza 50% respondentu, atklāts "BENU Aptiekas Veselības" monitoringa datos, kas iegūti sadarbībā ar pētījumu centru SKDS. Tāpat samazinājies arī to cilvēku īpatsvars, kas vismaz reizi gadā apmeklē zobu higiēnistu – 2020. gada augustā to darīja 29% (vismaz reizi ceturksnī – 1%, vismaz reizi pusgadā – 5%, vismaz reizi gadā – 23%) aptaujāto, kamēr šī gada septembrī šādu atbildi sniedza 26% (vismaz reizi ceturksnī – 1%, vismaz reizi pusgadā – 6%, vismaz reizi gadā – 19%).

Jaunākie dati atklāj, ka 17% respondentu zobārstu apmeklē reizi divos gados, 8% – vidēji reizi trīs gados, 6% – vidēji reizi četros gados vai retāk, 21% zobārstu apmeklē tikai tad, kad parādās sāpes, 3% zobārstu nekad nav apmeklējuši, bet 5% konkrētu atbildi sniegt nevarēja. Savukārt zobu higiēnistu reizi divos gados apmeklē 13%, reizi trīs gados vai retāk – 23%, kamēr 30% zobu higiēnistu nav apmeklējuši, bet vēl 8% konkrētu atbildi sniegt nevarēja.

Pandēmijas sekas

Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūta Estētikas klīnikas zobārste Darja Ķīse skaidro, ka pandēmija ir atstājusi savu iespaidu arī uz zobārstniecību. “Tā ir medicīnas sfēra, kur pacients un ārsts atrodas tuvā kontaktā, tāpēc, sniedzot zobārstniecības pakalpojumus, epidemioloģiskā drošība un pacienta un ārsta veselība ir galvenās prioritātes. Pandēmijas sākumā, vadoties pēc Latvijas Zobārstu asociācijas vadlīnijām, lai minimizētu potenciālo inficēšanās risku, tika ierobežota plānveida zobārstniecības pakalpojumu sniegšana, proti, tika sniegta tikai akūta palīdzība zobu sāpju gadījumā, kā arī bija praktiski paralizēta pieņemšana pie higiēnistiem. Šie aspekti ir skaidrojums tam, kādēļ iedzīvotāji zobārstu un higiēnistu apmeklē retāk,” skaidro D. Ķīse. Tāpat speciāliste norāda arī to, ka krīzes apstākļos cilvēki nereti atturas no apjomīgiem zobu ārstēšanas darbiem un pārliek tos uz vēlāku laiku, kad ir lielāka skaidrība par ekonomisko situāciju. Šobrīd zobārstniecības pakalpojumu sniegšana notiek drošā vidē, kur pastiprināta uzmanība tiek veltīta virsmu dezinfekcijai un instrumentu sterilizācijai, savukārt ārsti lieto individuālos aizsardzības līdzekļus.

Apzinīgākie – sievietes un jaunieši

Banner 280x280
Banner 280x280
Banner 280x280

Analizējot aptaujas rezultātus pēc dzimuma, secināms, ka zobārstu un higiēnistu biežāk apmeklē sievietes. Vismaz reizi gadā zobārstu apmeklē 33% vīriešu un 48% sieviešu, savukārt higiēnistu – attiecīgi 22% vīriešu un 28% sieviešu. Raugoties pēc vecuma, zobārstu un higiēnistu profilaktiskos nolūkos biežāk apmeklē gados jaunāki cilvēki, piemēram, vecumā no 18 līdz 24 gadiem zobārstu vismaz reizi gadā apmeklē 50% respondentu, kamēr vecuma grupās no35 līdz 44 un no 55 līdz 63 gadiem šis rādītājs ir attiecīgi 42% un 35%. Higiēnistu vismaz reizi gadā apmeklē 34% respondentu vecumā no 18 līdz 24 gadiem, 33% – vecumā no 25 līdz 34 gadiem, 31,5% – no 35 līdz 44 gadiem, 26% – no 45 līdz 54 gadiem, 18% – no 55 līdz 63 gadiem un 16% respondentu grupā no 64 līdz 75 gadiem. Tāpat veidojas sakarība starp zobārsta un higiēnista apmeklējuma biežumu un iedzīvotāju ienākumu līmeni, respektīvi, piemēram, respondentu grupā ar augstiem ienākumiem higiēnistu vismaz reizi gadā apmeklē 40%, kamēr starp zemu ienākumu grupā šis rādītājs ir 20%.

Profilakses nezūdošā nozīme

Zobārsta apmeklējums būtu jāieplāno reizi gadā, bet pavisam optimāli to būtu darīt reizi sešos mēnešos, un līdzīgi ir arī ar vizīti pie higiēnista. Profilaktiskās vizītes pie zobārsta palīdz kontrolēt mutes dobuma stāvokli, konstatēt agrīnos bojājumus un novērst to tālāko attīstību, kas var novest pie zobaudu zuduma, iespējamiem sarežģījumiem ārstēšanas gaitā un izmaksu palielinājuma, savukārt regulāras vizītes pie higiēnista novērš smaganu slimību attīstību un izplatību, kas tālāk varētu novest pie smaganu kabatu rašanos un zobu kustīguma. “Higiēnista apmeklējums ir tikpat svarīgs kā zobu labošana, jebkurā zobārstniecības pacienta ārstēšanas plānā tieši higiēnista apmeklējums un mutes dobuma higiēnas uzlabošana ir pirmais svarīgais punkts,” uzsver zobārste. Vienlaikus speciāliste skaidro, ka katrs pacients ir individuāls, tādēļ atsevišķos gadījumos vizītes var būt biežākas – pat reizi trīs līdz četros mēnešos. Īpaši svarīgi tas ir pacientiem ortodontiskās ārstēšanas procesā.

Līdztekus profilaktiskiem zobārsta un higiēnista apmeklējumiem zobārste izceļ pacienta atbildību par savu veselību. “Maldīgs ir uzskats, ka tikai higiēnists ir atbildīgs par pacienta aplikuma un zobakmens noņemšanu – higiēnists noņem cieto aplikumu un zobakmeni, ko pacients nevar noņemt mājās, bet regulāras rūpes par higiēnu ir pacienta atbildība savā priekšā, ievērojot zobārsta un higiēnista sniegtās rekomendācijas par zobu tīrīšanas regularitāti, ar pacientam piemērotu mutes dobuma higiēnas komplektu – zobu birsti, zobu pastu, zobu diegu, starpzobu birstītēm, irigatoru. Mutes dobuma higiēnas ieradums sākas mājās, tīrot zobus, nevis higiēnista krēslā,” uzsver zobārste.

Veselības monitoringu veic "BENU Aptieka" sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS. Pētījums veikts 2021. gada augusta beigās un septembra sākumā, aptaujājot 1005 Latvijas pastāvīgos iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 75 gadiem. 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Diemžēl, gadiem ejot, ar ādas kopšanu vien ir par maz – lai saglabātu izskatu, kādu to vēlamies redzēt, bieži vien bez ķirurģijas neiztikt. Tāpēc Dr. Mauriņa klīnika Mežaparkā līdztekus jau tā plašajam pakalpojumu klāstam tagad piedāvā arī plastiskās ķirurģijas operācijas, tā nodrošinot pilnvērtīgu un kvalitatīvu aprūpi vienuviet.

Aktuālie piedāvājumi

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Kvalitatīvs matracis var ievērojami uzlabot cilvēka dzīves kvalitāti, nodrošinot komfortu un cieņpilnu aprūpi dzīves visgrūtākajos brīžos. Investīcijas šādā matracī ir ieguldījums pacienta veselībā un labklājībā, kas sniedz ieguvumus gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.

Novērs muguras sāpes!

Novērs muguras sāpes!

Vai kaut vienu reizi dzīvē esi jutis muguras sāpes, īpaši muguras lejasdaļā? “Veselības sporta stacijas” treneri nodarbībās risina sūdzības par muguras sāpēm savas kompetences ietvaros un sadarbojoties ar citu jomu speciālistiem. 

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Rīgā tiek piedāvātas dažādas SPA iespējas, sākot no sabiedriskām iestādēm līdz augstas klases SPA. Ideāla SPA izvēle Rīgā ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Uzzināsim vairāk, kāpēc izvēlēties Inlux SPA!

Video

Produktu testi

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Perfecto" piedāvā testēt FITY dabas pulverus pēc izvēles – Nātru, Gārsas vai Balandas pulveri.

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Fit & Healthy" piedāvāja izmēģināt zīmola "OstroVit" uztura bagātinātāju - magnija bisglicinātu.

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar dabiskās kosmētikas zīmolu RUUTe® piedāvāja testēt sejas krēmu Roze, kas domāts jebkuram sejas ādas tipam, arī sausai un iekaisušai ādai.

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Zepter International Baltic" piedāvāja testēt "Myion" – inovatīvu portatīvo gaisa attīrītāju.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Atklāj īpašo Japānas skaistuma noslēpumu, kuru izstrādājuši Jāpānas zinātnieki. Dr.Ohhira® produkti – augstākās kvalitātes Japānas kosmētika un uztura bagātinātāji.

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery ir Latvijas zīmols, kas no 2018. gada izstŗādā un ražo gaisa kompresijas ierīces, ko izmanto limfodrenāžas un sporta atjaunošanās nolūkos. Šīs iekārtas ir iecienījuši fizioterapeiti, sporta ārsti un masāžas speciālisti visā pasaulē, kā arī tos lieto visi top Latvijas atlēti.