7 pazīmes, kas ļaus atpazīt un novērst izdegšanas sindromu

cilveks_pixabay6.jpg
Foto: pixabay.com

Izdegšanas sindroms ir fiziska un garīga izsīkuma stāvoklis, kam raksturīgs ilgstošs nespēks, absolūts intereses zudums par apkārt notiekošo un bezcerība. Ja cilvēks nesaņem atbilstošu palīdzību, izdegšanas sindroms var kļūt par nopietnu psihisku problēmu un pat cēloni pašnāvībai.

Mūsdienu saspringtajā dzīves ritmā hronisks stress, nepietiekams miegs un intensīva darba slodze daudziem kļuvusi par ikdienu. Ir pazudis līdzsvars starp darbu un atpūtu – tu pastāvīgi izjūti atbildību par uzticēto darbu un centies visu pagūt pēc iespējas ātrāk, uzņemoties arvien jaunus un jaunus pienākumus. Šādos apstākļos ilgstoši funkcionēt nav iespējams, un var attīstīties situācija, kas ir tieši pretēja vēlamajam – organisms signalizē par pārslodzi ar fizisku diskomfortu un garīga rakstura traucējumiem. Statistika liecina, ka attīstītajās valstīs izdegšanas sindroms arvien biežāk piemeklē pat tos, kas vēl nav sasnieguši 30 gadu vecumu. Tiecoties pēc panākumiem un cenšoties gūt atzinību, tiek pārsniegti iekšējie resursi, kā rezultātā cilvēks zaudē darbaspējas, piedzīvo virkni veselības problēmu un kaitē attiecībām ar līdzcilvēkiem.

Pievērs uzmanību šīm izdegšanas sindroma pazīmēm! Tās ļaus laikus atpazīt potenciālos traucējumus un rīkoties tā, lai no tiem izvairītos. Ja netiec galā saviem spēkiem, meklē palīdzību pie speciālista. Izzinot tavu situāciju, viņš ieteiks labāko stratēģiju, kas ļaus atgūt enerģiju un dzīvesprieku.

Tiecoties pēc panākumiem, tu vairs neatvēli laiku atpūtai

Izdegšanas sindroms lielā mērā saistīts ar paaugstinātu slodzi un augstu atbildību, turklāt iespēja saslimt pastiprinās tiem, kuru darba pienākumos ietilpst palīdzēšana līdzcilvēkiem, piemēram, tādu profesiju pārstāvjiem kā mediķiem, sociālajiem darbiniekiem vai policistiem. Lai pagūtu pēc iespējas vairāk, nereti tiek aizmirsts par atpūtu – cilvēks strādā neadekvāti daudz, bet sev veltītais laiks arvien sarūk. Riska grupa ietilpst arī citi, kuru darbs saistīts ar cilvēkiem, radošo profesiju pārstāvji un tie, kas strādā vairākos darbos vienlaikus vai tikko uzsākuši strādāt jaunā darbavietā. Atceries – lai atjaunotu garīgos un fiziskos resursus, tev nepieciešama pilnvērtīga atpūta! Saplāno savu laiku tā, lai ik dienu veltītu zināmu laiku sev. Atrodi nodarbes, kas palīdz tev relaksēties un atbrīvo no stresa, un neaizmirsti, ka tev nepieciešamas vismaz astoņas stundas veselīga miega.

Hronisks nogurums

Ikviens reizēm jūtas noguris, un šīs sajūtas uzskatāmas par normu, ja neesi izgulējies vai tikko esi piedzīvojis darbiem pilnu dienu. Tomēr parastam nogurumam vajadzētu būt pārejošam, kamēr hroniska noguruma galvenā pazīme ir tā pastāvīgums – tu jūti nespēku jau uzreiz pēc pamošanās, un tev trūkst enerģijas visas dienas garumā. Ņem vērā – pastāvīgs nogurums signalizē, ka ar tavu veselību kaut kas nav kārtībā. Šis simptoms var norādīt uz virkni dažādu saslimšanu, nepietiekamu uzturu un arī uz fizisku un garīgu pārslodzi – izdegšanas sindromu.

Grūtības koncentrēties

Izdegšanas sindroma gadījumā cilvēks piedzīvo ilgstošas grūtības koncentrēties, kā rezultātā kavē termiņus, nespēj sasniegt izvirzītos mērķus un atliek veicamos darbus.

Trauksme

Par izdegšanas simptomu liecina pastāvīga nervozitāte, uztraukums, bailes un nedrošība. Atsevišķos gadījumos nepatīkamos simptomus būs iespējams nomākt vien ar medikamentiem, taču lielākoties cilvēks var palīdzēt sev pats – izmēģini meditāciju, dziļu elpošanu vai kādu citu paņēmienu, kas palīdzēs nomierināt ķermeni un prātu.

Miega traucējumi

Piedzīvojot hronisku stresu, nereti nākas sastapties ar miega traucējumiem – grūtībām aizmigt vai pamošanos nakts vidū un nespēju doties atpakaļ pie miera. Miega trūkums veicina virkni veselības problēmu, turklāt tam ir negatīva ietekme uz atmiņu, ēšanas ieradumiem, fizisko aktivitāšu daudzumu, vispārējo enerģijas līmeni un noskaņojumu.

Intereses trūkums

Nodarbes, kas agrāk sagādāja prieku, nu vairs nešķiet interesantas, turklāt cilvēks vairs nejūt vēlmi komunicēt ar tuviniekiem.

Fiziski simptomi

Izdegšanas sindroms var nopietni kaitēt arī tavai fiziskajai veselībai. Pacienti sūdzas par muskuļu un muguras sāpēm, gremošanas sistēmas traucējumiem un svara svārstībām. Cilvēku piemeklē biežas galvassāpes, sirdsklauves un paaugstināts asinsspiediens. Atsevišķos gadījumos simptomi ir specifiskāki – parādās hroniskas saslimšanas, nieze vai ēšanas traucējumi. Tāpat stresa ietekmē būtiski novājinās imūnsistēma. Pacientus daudz biežāk skar dažādas vīrusu saslimšanas, piemēram, saaukstēšanās un gripa.
 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Vingrošanas nodarbības grūtniecēm – ļoti svarīgas

Vingrošanas nodarbības grūtniecēm – ļoti svarīgas

Regulāras fiziskas aktivitātes grūtniecības laikā palīdz ne tikai labāk kontrolēt un vadīt visas šīs izmaiņas, labāk tām piemēroties, bet arī uzlabot un uzturēt sievietes fizisko formu, mazināt svara pieaugumu, kā arī novērst gestācijas jeb grūtnieču diabēta risku un, protams, stabilizēt un optimizēt psiholoģisko pašsajūtu. Galvenais fizisko aktivitāšu priekšnosacījums – ginekologa atļauja un sertificēta fizioterapeita uzraudzība.

Dēļu terapija – ārstēšana ar spēcīgu iedarbību

Dēļu terapija – ārstēšana ar spēcīgu iedarbību

Hirudoterapija ir metode, kas balstīta uz medicīnisko dēļu izmantošanu. Medicīniskās dēles ir efektīvs ārstniecisks līdzeklis. Ar tām var izraisīt daudzas kompleksas – gan specifiskas, gan nespecifiskas – izmaiņas cilvēka organismā.

Video

Produktu testi

"Iceland Moss Spray" – sprejs pret rīkles iekaisumu, aizsmakumu un kairinošu klepu

"Iceland Moss Spray" – sprejs pret rīkles iekaisumu, aizsmakumu un kairinošu klepu

Decembrī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu "Dr.Pakalns SELECT" piedāvā testēt produktu iekaisušas rīkles gļotādas mitrināšanai, aizsmakumam un kairinošam klepum.

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Oktobrī un novembrī medicine.lv sadarbībā ar vitamini.lv piedāvāja testēt jaunākās paaudzes D3 vitamīnu mutē šķīstošu tablešu veidā – "Gold Vit® D3 4000 Fast".

Testa rezultāti: GoImmune STRONG – organisma spēcināšanai vīrusu laikā

Testa rezultāti: GoImmune STRONG – organisma spēcināšanai vīrusu laikā

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju imunitātes stiprināšanai GoImmune STRONG.

Uzņēmējs runā

Vingrošanas nodarbības grūtniecēm – ļoti svarīgas

pregnant_woman_2020

Regulāras fiziskas aktivitātes grūtniecības laikā palīdz ne tikai labāk kontrolēt un vadīt visas šīs izmaiņas, labāk tām piemēroties, bet arī uzlabot un uzturēt sievietes fizisko formu, mazināt svara pieaugumu, kā arī novērst gestācijas jeb grūtnieču diabēta risku un, protams, stabilizēt un optimizēt psiholoģisko pašsajūtu. Galvenais fizisko aktivitāšu priekšnosacījums – ginekologa atļauja un sertificēta fizioterapeita uzraudzība.