5 svarīgi iemesli, kāpēc izmantot DATAMED medicīnas diagnostikas informācijas sistēmu
Informācijas tehnoloģijas ir veiksmīgi integrējušās teju katrā mūsu dzīves aspektā, krietni atvieglojot ikdienu, padarot to ērtāku un iespējām bagātāku. Tehnoloģiju straujā attīstība un noderīgas inovācijas ir devušas būtiskus uzlabojumus ne tikai sadzīvē, bet arī profesionālajās sfērās, optimizējot cilvēku darbu gan laika, gan efektivitātes, gan finansiālo resursu ziņā. Izņēmums nav arī medicīnas nozare, kurā dažādi digitālie risinājumi ir palīdzējuši un turpina uzlabot veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti un pieejamību pacientiem, kā arī atslogo mediķus, ļaujot vairāk pievērsties pacientu veselības stāvokļa novērtēšanai un uzlabošanai. Viens no pēdējos gados strauji attīstītiem un plaši apspriestiem risinājumiem ir DATAMED medicīnas diagnostikas informācijas sistēma, ko izmanto vairums iedzīvotāju, un kas sniedz virkni ieguvumu kā pacientiem, tā ārstējošajam personālam. Tomēr, kaut arī dzīvojam informācijas pārpilnības laikmetā, vēl joprojām pastāv liela daļa iedzīvotāju, kas nezina vai nav pietiekami informēta par sistēmas priekšrocībām, tāpēc tālāk aplūkosim dažus ieguvumus, kas būtiski paaugstina veselības aprūpes līmeni.
Kas ir medicīnas diagnostikas informācijas sistēma?
Vienkāršākiem vārdiem – tā ir speciāla elektroniska datubāze, kurā tiek uzglabāti un apstrādāti pacientu veikto medicīnisko izmeklējumu (rentgena, asins analīžu, ultrasonogrāfijas, kardiogrammas u. c. ) dati, kas nepieciešami ārstniecības iestāžu efektīva darba organizēšanai, t. i., kvalitatīvas veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, kā arī to savstarpējai apmaiņai ar citām medicīnas iestādēm, apdrošināšanas kompānijām un pacientiem, viņu ģimenēm, ievērojot valsts likumdošanas un datu drošības prasības.
Kādi ir būtiskākie iedzīvotāju – pacientu un ārstniecības personu – ieguvumi, izmantojot šo informācijas sistēmu?
Piekļuve izmeklējumu datiem jebkurā laikā un vietā
Vai tev ir bijis tā, ka, nododot analīzes vai veicot citus izmeklējumus, lai apstiprinātu vai kliedētu aizdomas par kādu saslimšanu, tev jāgaida vairākas nedēļas, līdz ārsts varēs tevi pieņemt un izskaidrot saņemtos rezultātus, kā arī vajadzības gadījumā sastādīt ārstniecības plānu? Šādas situācijas diemžēl nav retums, arī šodien. Taču ar medicīniskās informācijas sistēmas palīdzību to var minimizēt, jo pacients pats var aplūkot diagnostikas slēdzienus jebkurā vietā un laikā (pie nosacījuma, ja pieejams interneta pieslēgums) un neskaidrību gadījumā sirdsmieram sazināties ar ārstējošo speciālistu telefoniski.
Zināms, ka liela daļa Latvijas iedzīvotāju dzīvo ārvalstīs. Tomēr, sastopoties ar veselības problēmām un dodoties pie ārsta konkrētā valstī, bieži vien pacients saskaras ar sarežģījumiem – kā nodot tagadējam ārstējošajam speciālistam informāciju par savu slimības vēsturi un iepriekš veikto izmeklējumu datus? Tagad, pateicoties modernām informācijas tehnoloģijām, pacients pats var piekļūt saviem izmeklējumu datiem un lejupielādēt tos datorā, CD vai kādā citā datu uzglabāšanas ierīcē, lai nepieciešamības gadījumā uzrādītu tos ārstam ārvalstīs.
Lielāka datu drošība un nekādu atkārtoto izmeklējumu
Tā kā visa informācija par pacientam veiktajiem izmeklējumiem tiek uzglabāta un dublēta elektroniski, medicīnas personāls var izvairīties no situācijām, kad tiek nozaudēti pacientu dati. Savukārt pacients tiek atbrīvots no vajadzības veikt noteiktus izmeklējumus atkārtoti, tādējādi ietaupot gan savu laiku, gan budžetu, gan arīdzan nervus, jo – kuram gan patīk stāvēt garajās rindās, gaidot savu kārtu uz izmeklējumu veikšanu, vēl jo vairāk situācijās, kad ir aizdomas par nopietnām veselības problēmām, un stress jau tā ir liels? Visi medicīnas informācijas sistēmā uzglabātie dati tiek dublēti drošā ārējā datu arhīvā, ļaujot veiksmīgi izvairīties no iepriekš minētajām neērtībām, ko rada datu pazaudēšana.
Turklāt diagnostikas informācijas sistēma sniedz iespēju saņemt piekļuvi iepriekš veikto izmeklējumu rezultātiem jebkuram pacienta ārstniecībā iesaistītajam speciālistam. Tādējādi diagnostika un ārstniecība norit efektīvi pat tad, ja pacients vairākkārt maina dzīvesvietu un apmeklē speciālistus citās pilsētās vai rajonos – arī šāda iespēja ļauj izvairīties no liekiem naudas un laika tēriņiem, veicot atkārtotus izmeklējumus.
Naudas un laika ekonomija
Ikviens no mums noteikti ir pabijis situācijās, kad ģimenes ārsts pieņem vienā ārstniecības iestādē, bet dažādu apstākļu dēļ pacientam izmeklējumi jāveic citā, nereti mērojot tālu ceļu un patērējot daudz brīvā laika un naudas. Tālāk, lai saprastu savu veselības stāvokli, pacients atkal dodas atpakaļ pie sava ģimenes ārsta, kas dubulto gan patērētos laika, gan finanšu resursus. Tas nav racionāli, vai ne? Tiesa, varbūt pilsētu centros dzīvojošajiem šāda shēma nesagādā milzīgas neērtības, taču padomāsim arī par cilvēkiem no attālākiem reģioniem, kam nokļūšanas iespējas līdz galvaspilsētā vai kādā citā Latvijas pilsētā strādājošam speciālistam, ir ierobežotas – nelielā budžeta, novājinātā veselības stāvokļa, darba apstākļu vai citu iemeslu dēļ. Arī ārstniecības iestādēm digitalizēta informācijas uzglabāšana daudzkārt samazina izmaksas.
Augstāka mediķu darba efektivitāte un kvalitāte
Medicīnas iestāžu darbiniekiem informācijas sistēma ļauj ievērojami paaugstināt darba efektivitāti. Tā ir iespēja atbrīvoties no nepieciešamības apstrādāt milzīgu daudzumu medicīnisko dokumentu papīra formā – atskaites, pacientu slimības vēstures, nosūtījumus, izmeklējumu rezultātus, izrakstus utt. – kā zināms, tas var aizņemt būtiski lielu daļu mediķa darba laika, kā rezultātā cieš ne tikai speciālists un viņa darba kvalitāte, bet arī pacienti. Faktiski medicīnas informācijas sistēma palīdz atslogot slimnīcu, poliklīniku, veselības centru personālu, ļaujot koncentrēties tikai uz saviem tiešajiem darba pienākumiem – konsultēt pacientus, sniegt medicīnisko palīdzību un pilnvērtīgi pārvaldīt ārstniecības iestāžu nodaļu darbu.
Operatīvāks diagnostikas un ārstniecības process
Uzglabājot visu medicīnisko dokumentāciju elektroniskā datubāzē, tiek nodrošināta ātra piekļuve pacientu datiem no jebkuras vietas, kur pieejams internets, tādējādi sekmējot koordinētāku un savlaicīgāku medicīniskās palīdzības nodrošināšanu. Tas ir jo īpaši svarīgi neatliekamos gadījumos, kad ir apdraudēta pacienta veselība un dzīvība – NMPD darbinieki var ātri atrast nepieciešamos datus par pacientu medicīnas diagnostikas informācijas sistēmā un tādējādi operatīvi pieņemt lēmumu par tālākajām darbībām medicīniskās palīdzības nodrošināšanā.
Medicīnisko izmeklējumu informācijas sistēma ir arī efektīvs veids, kā, piemēram, ģimenes ārstam, nepieciešamības gadījumā nosūtīt informāciju par pacientu uz citām ārstniecības iestādēm, kurās pieejamas pacientam nepieciešamās diagnostikas un ārstēšanas iespējas. Tādējādi līdz pacienta ierašanās brīdim dakterim vai diagnostikas speciālistam ir vairāk laika, lai sagatavotos vizītei un pilnvērtīgi konsultētu pacientu.
Tāpat arī speciālistiem-radiologiem, kas strādā veselības centru apvienībā, lai sagatavotu aprakstu, balstoties uz diagnostikas attēliem, nav jātērē laiks, dodoties uz katru iestādi, kur tie tika uzņemti. Atliek vien pieslēgties sistēmai, kur vienuviet pieejami visi attēli, un darbs var tikt kvalitatīvi padarīts jebkurā vietā, kur radiologs atrodas – darba kabinetā, mājās, esot ceļā u. tml. Tas pats attiecas arī uz medicīnas iestāžu darba organizēšanu vienas iestādes robežās – ārstam nav jāstaigā pa vairākiem kabinetiem, piemēram, dodoties uz citu korpusu, lai izrunātu diagnostikas rezultātus, jo visa informācija ir vienkārši un ātri pieejama darba datorā, turpat ārsta kabinetā.
Cik droši ir uzglabāt sensitīvus personas datus pie ārpakalpojumu sniedzēja?
Par spīti visām medicīnas diagnostikas informācijas sistēmas priekšrocībām, ļoti daudzus iedzīvotājus uztrauc fakts, ka viņu jutīgie dati tiek uzglabāti ārpus ārstniecības iestādēm, dažādos IT uzņēmumos. Taču jāsaprot, ka tā ir tikpat ierasta prakse kā, piemēram, e-Klases, Uzņēmumu reģistra un "Lursoft", gadījumā vai jebkurā citā nozarē. Tāpat kā izglītības iestādēs un daudzos uzņēmumos, arī poliklīnikās, slimnīcās un veselības centros bieži vien nav atsevišķas infrastruktūras, kas atbildētu par mūsdienīgas informācijas sistēmas izveidi, uzturēšanu un atbalstu. Kā nekā – tas prasa vērā ņemamus finanšu ieguldījumus un darbaspēka resursus. Turklāt starp visām sadarbības pusēm, šajā gadījumā – starp ārstniecības iestādēm un ārpakalpojumu sniedzējiem, tiek slēgts sadarbības līgums, kurā viens no galvenajiem punktiem ir personas datu aizsardzība, drošība un konfidencialitāte, lai pasargātu savu pacientu datus. Tāpat personas datu apstrāde ir stingri atrunāta valsts likumdošanā. Turklāt DATAMED sistēmā autentificēties un saviem datiem piekļūt var tikai ar internetbanku, e-ID vai lietotāja vārdu un paroli.
Ar ko " DATAMED" atšķiras no Valsts veidotās e-Veselības?
Šobrīd SIA DATAMED medicīnas diagnostikas informācijas sistēma tiek veiksmīgi izmantota jau vairāk nekā 80 valsts, pašvaldību un privātajās ārstniecības iestādēs visā Latvijā. Uzņēmums stabili darbojas jau kopš 2009. gada un nodrošina tādus IT pakalpojumus kā radioloģijas, laboratorijas un diagnostikas, kā arī pacientu plūsmas vadības un citu informācijas sistēmu izstrāde un uzturēšana. Šie risinājumi uzlabo ārstniecības iestāžu iespējas, efektivitāti un veselības aprūpes kvalitāti, kā arī palīdz pacientiem un viņu ģimenes locekļiem, arī mediķiem ērtāk un ātrāk noskaidrot informāciju par veiktajiem veselības izmeklējumiem, nemaz fiziski neapmeklējot konkrētās ārstniecības iestādes. DATAMED sistēmā informācijas uzglabāšana un apstrāde notiek saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanu, tostarp Vispārīgo datu aizsardzības regulu.
Latvijā kopumā darbojas ap 15 medicīnas iestāžu veselības informācijas sistēmas, kas līdzīgi kā DATAMED ir daļa no digitālās veselības aprūpes risinājumu kopuma, ko kā e-komerciju var saukt par e-veselību. DATAMED diagnostikas sistēmas ir tās, kurās izmeklējumu dati tiek radīti diagnostikas iekārtās un klīniku nodaļās, un tad informācija par šiem izmeklējumiem nonāk arī Valsts izstrādātajā e-Veselības Informācijas sistēmā, lai nodrošinātu uzskaiti, norēķinus ar medicīnas iestādēm par veiktajiem pakalpojumiem, centralizētu piekļuvi, analīzi un citas funkcijas. Lai arī iestāžu medicīnisko sistēmu un portālu funkcijas var nedaudz pārklāties gan savstarpēji, gan ar Valsts e-Veselības sistēmu, tās tomēr katra paredzēta savam mērķim un drīzāk viena otru papildina.