medicine.lv skaitļos

Lietotāji online176
Aktīvie uzņēmumi12672
Nozares raksti11827
Ekspertu atbildes21477
5 svarīgākie soļi, ar kuriem sākt, lai inovāciju ieviešana veselības aprūpē būtu veiksmīgāka : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

5 svarīgākie soļi, ar kuriem sākt, lai inovāciju ieviešana veselības aprūpē būtu veiksmīgāka

Samilzusi problēma un izcils risinājums, kādu gaida visā pasaulē, – šī formula ir daudzu jaunuzņēmumu, pētniecības iestāžu un ideju konkursu darbības stūrakmens. Spožas idejas nedzimst katru dienu. Kā tās nepalaist vējā, bet pārvērst īstos, taustāmos produktos un pakalpojumos? Pieci svarīgākie soļi, ar kuriem sākt, lai inovāciju ieviešana veselības aprūpē būtu veiksmīgāka: RSU Inovāciju centra direktore un "EIT Health" centra Latvijā vadītāja Līga Žūka dalās ieteikumos topošajiem inovatoriem.  

Ķeries vērsim (idejai) pie ragiem no pareizās puses!

Visvērtīgākie risinājumi ir nevis tie, kurus kāds mēģina uztiept no malas, bet gan tādi, kas dzimst pašā problēmas saknē, proti, – sarežģījumus un apgrūtinājumus, kurus nepieciešams mainīt vai uzlabot, saskata paši pacienti vai ārstniecības personas, kas ar tiem saskaras diendienā. Kā novērojusi eksperte, nereti ar veselības aprūpei noderīgām idejām nāk klajā cilvēki bez medicīniskās izglītības, bet ar lieliskām novērošanas spējām un radošu domāšanu. Galvenais ir to ievirzīt pareizā gultnē.

“Ja kāds jūt aicinājumu attīstīt labu ideju medicīnas jomā, es ieteiktu netērēt enerģiju, cīnoties ar iedomātiem vai ļoti šauras nišas izaicinājumiem, bet gan piedalīties hakatonos, piemēram, "EIT Health" hakatonā "i-Days" vai citos līdzīgos pasākumos. To partneri ir reālu organizāciju pārstāvji ar reālām problēmām, kam vajadzīgi reāli risinājumi. Mēģinot risināt ļoti konkrētu vajadzību, pastāv liela ticamība, ka problēma tiešām ir aktuāla, ka ārstniecības iestāde sniegs savu mentora atbalstu un būs gatava testēt un pārbaudīt risinājumu. Savukārt mēģināt pārliecināt ārstniecības iestādes, ka tām vajadzīgs kaut kas, ko esi uzmeistarojis, ir daudz garāks un grūtāks ceļš,” saka eksperte.

Sarunājies ar visām iesaistītajām pusēm!

Ir saprotama vēlme visu gribēt izdarīt ātri, taču veselības aprūpes jaunuzņēmumu ekosistēmā tā nenotiek. Ja pats tici, ka tava ideja ir vislabākā, rēķinies, ka par to būs jāpārliecina vēl daudzi citi. Tāpēc ir vērts par savām idejām runāt skaļi un daudz jau no paša sākuma.

Banner 280x280

Pirmkārt, veselības aprūpe inovāciju kontekstā ir izteikti starpdisciplināra joma, un, visticamāk, arī tavas idejas īstenošanai būs vajadzīgi speciālisti no dažādām nozarēm. Lai tādus atrastu, ir svarīgi tīkloties un ar savu ideju iepazīstināt dažādus cilvēkus. Otrkārt, inovāciju jomā viens nav cīnītājs, un, lai radītu taustāmu produktu, neiztikt bez saliedētas komandas. Treškārt, atšķirībā no, piemēram, finanšu tehnoloģijām, kur no idejas līdz produktam tirgū veiksmīgos apstākļos paiet vien nepilns gads, medicīnas inovāciju īstenošanai vajag ļoti daudz laika – jārēķinās, ka pie rezultāta vari nenonākt pat pēc vairākiem gadiem smaga darba. Tāpēc nav pamata baidīties, ka kāds varētu tavu ideju nozagt, – viņam tas prasītu tieši tikpat daudz laika un pūļu.

Bet pats galvenais – ir jārunā, lai pārbaudītu savas idejas dzīvotspēju. Tev var šķist, ka esi radis risinājumu globālai problēmai. Vispirms pajautā ārstniecības iestādēm, vai tās vispār saskata šādu problēmu savā ikdienā. Nedusmojies, ja tās sākumā ir skeptiski noskaņotas un uzdod daudz skarbu jautājumu – tie parasti ir pamatoti, jo ārstniecības iestādes ir atbildīgas par saviem pacientiem un grib būt pilnīgi pārliecinātas par tavas idejas potenciālu. Jautā pacientu organizācijām, vai pacienti ir gatavi lietot tavu risinājumu, vai vispār viņi saskata šādu problēmu. Runā ar potenciālajiem investoriem, jo veselības aprūpes inovāciju radīšanai būs nepieciešami apjomīgi finanšu līdzekļi. Šajā fāzē tev nav nepieciešami lieli ieguldījumi, bet vajadzēs laiku, lai satiktos un uzklausītu pēc iespējas plašāku iesaistīto pušu loku. Tikai tad, kad idejas dzīvotspēju ir apstiprinājušas visas iesaistītās puses, ir vērts ar to strādāt tālāk vai arī, ja apstiprinājums nav iegūts, – no tās atvadīties. Nereti šo sarunu ceļā tiek apspriesta viena ideja, taču beigās tiek noformulēta pilnīgi cita.

Definē biznesa modeli!

Nākamais solis nav vis prototipa būvēšana, bet gan biznesa modeļa apzināšana.

“Jāsaprot, ka par lieliskās idejas ieviešanu dzīvē un tās darbības uzturēšanu kādam būs jāmaksā. Kurš to darīs? Vai jaunais risinājums būs pieejams valsts apmaksāto pakalpojumu klāstā? Vai to būs gatava pirkt kāda privāta kompānija, lai papildinātu savu produktu portfeli? Vai varbūt kāda klīnika, kas tādējādi paplašinās diagnostikas iespējas?” Eksperte aicina pārdomāt šos jautājumus, lai jau pašā ceļa sākumā skaidri redzētu vīziju, kurš nodrošinās jaunā produkta vai pakalpojuma darbību, tiklīdz tas nonāks tirgū.

Sāc uzrunāt investorus, pirms izstrādā prototipu!

Kad pirmie soļi ir izpildīti, ir vērts ar iesaistīto pušu atzinumiem un izstrādāto biznesa modeli doties pie potenciālajiem investoriem. Ja viņiem ideja šķitīs saistoša un pārliecinoša, var izrādīties, ka viņi ir gatavi investēt jau ļoti agrīnā fāzē, pirms vēl sākusies prototipa izveide.

“Nereti viss tiek darīts no otra gala – apņēmīgi cilvēki ar labām idejām uzbūvē prototipu un tad mēģina pārliecināt pārējos, kāpēc tas ir lielisks. Taču mēs nepārtraukti redzam, ka ļoti labas iniciatīvas netiek ieviestas tikai tāpēc, ka trūkst kāds no šiem posmiem: neviens nav apjautājies, vai kādam vispār kaut kas tāds ir vajadzīgs, nav saprotams, kas par šo labo produktu maksās, un ir dārgs prototips, kurā ieguldīta nauda, laiks un enerģija, bet investori, neredzot biznesa modeli, nav gatavi finansēt tālāko attīstību,” stāsta eksperte.

Izveido spēcīgu komandu!

Foto: Freepik.com/ katemangostar

Katras idejas veiksmīgai attīstībai ir vajadzīga komanda.

“Cilvēks orķestris tic, ka var izdarīt pilnīgi visu viens pats, un varbūt kādu brīdi uz entuziasma spārniem tas arī izdosies. Taču realitāte rāda, ka viens cilvēks nevar vienlaikus pētīt tirgu, konstruēt biznesa modeli, rakstīt projektus, iet pie investoriem un vēl pats būvēt prototipu. Savukārt laba komanda var atrisināt ļoti daudz. Būs vajadzīgi domubiedri, kuri pastums un pavilks, ja kādā brīdī ideja buksēs. Kādam ir jāmāk labi rakstīt projektu pieteikumus, lai piesaistītu finansējumu, kas ir visas ieceres asinsrite. Kādam ir labi jāmāk izklāstīt ideju par produktu, lai tas būtu saprotams ikvienam, jo investori lielākoties nav konkrētās nozares eksperti, tādēļ idejas izklāstam jābūt vienkāršam un saprotamam arī jomas neprofesionāļiem,” atgādina eksperte un uzsver – tieši tāpēc ikvienam potenciālajam inovatoram ir jādodas uz dažādiem pasākumiem, ir jātīklojas un ir jārunā ar cilvēkiem par savām idejām, lai ceļš uz visā pasaulē pieprasītu produktu nebeigtos, vēl tā īsti nesācies.

Kas ir "EIT Health"?

"EIT Health" ir Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta veselības aprūpes zināšanu un inovāciju kopienas ("EIT Health") centrs Latvijā. Centra mērķis ir sekmēt inovāciju kapacitāti veselības aprūpes jomā Latvijā. Galvenās centra aktivitātes ietver dažādu veselības aprūpes jomas dalībnieku iesaistīšanu "EIT Health" programmās un reģionālo inovāciju ekosistēmu attīstīšanu, integrējot zināšanu trijstūra (knowledge triangle) elementus.

Ko jaunuzņēmumi "EIT Health" programmās var iegūt:

  • pārveidot MVP par produktu;
  • pārbaudīt jaunos risinājumus;
  • attīstīt savu biznesa ideju;
  • satikt mentorus uzņēmējus;
  • ieviest produktus tirgū;
  • saņemt finansējumu;
  • iepazīties ar investoriem;
  • piekļūt starptautiskajam tirgum.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Kvalitatīvs matracis var ievērojami uzlabot cilvēka dzīves kvalitāti, nodrošinot komfortu un cieņpilnu aprūpi dzīves visgrūtākajos brīžos. Investīcijas šādā matracī ir ieguldījums pacienta veselībā un labklājībā, kas sniedz ieguvumus gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.

Novērs muguras sāpes!

Novērs muguras sāpes!

Vai kaut vienu reizi dzīvē esi jutis muguras sāpes, īpaši muguras lejasdaļā? “Veselības sporta stacijas” treneri nodarbībās risina sūdzības par muguras sāpēm savas kompetences ietvaros un sadarbojoties ar citu jomu speciālistiem. 

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Rīgā tiek piedāvātas dažādas SPA iespējas, sākot no sabiedriskām iestādēm līdz augstas klases SPA. Ideāla SPA izvēle Rīgā ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Uzzināsim vairāk, kāpēc izvēlēties Inlux SPA!

Video

Produktu testi

Testa rezultāti: "Pure-C" – patentēts biopieejama C vitamīna avots imunitātes stiprināšanai

Testa rezultāti:

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar starptautisko kompāniju "Coral Club" piedāvāja testēt "Pure-C" – uztura bagātinātāju ar C vitamīnu, kam ir īpaši izstrādāta gremošanas sistēmai droša, inovatīva un biopieejama forma PUREWAY-C ™.

MARUSHA Sejas un ķermeņa migla ar kolagēnu

MARUSHA Sejas un ķermeņa migla ar kolagēnu

Decembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Eirobaltik" zīmolu "MARUSHA Nord Ecosmetic" piedāvā testēt sejas un ķermeņa miglu ar kolagēnu.

Testa rezultāti: "Preimmu OBVProt" – augstākās kvalitātes proteīns enerģijai, muskuļiem un sāta sajūtai

Testa rezultāti:

Oktobrī un novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Valens Nutri" piedāvāja testēt "Preimmu OBVProt" - proteīnu ar īpaši augstu uzsūkšanās spēju.

HealthAid® Vegan Zinc Gluconate imunitātes veicināšanai

HealthAid® Vegan Zinc Gluconate imunitātes veicināšanai

Decembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "HealthAid Baltics" piedāvā izmēģināt HealthAid® Vegan Zinc Gluconate - uztura bagātinātāju normālai imūnsistēmas darbībai.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Atklāj īpašo Japānas skaistuma noslēpumu, kuru izstrādājuši Jāpānas zinātnieki. Dr.Ohhira® produkti – augstākās kvalitātes Japānas kosmētika un uztura bagātinātāji.

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery ir Latvijas zīmols, kas no 2018. gada izstŗādā un ražo gaisa kompresijas ierīces, ko izmanto limfodrenāžas un sporta atjaunošanās nolūkos. Šīs iekārtas ir iecienījuši fizioterapeiti, sporta ārsti un masāžas speciālisti visā pasaulē, kā arī tos lieto visi top Latvijas atlēti.