medicine.lv skaitļos

Lietotāji online351
Aktīvie uzņēmumi12735
Nozares raksti11889
Ekspertu atbildes21477
5 svarīgākie soļi, ar kuriem sākt, lai inovāciju ieviešana veselības aprūpē būtu veiksmīgāka : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

5 svarīgākie soļi, ar kuriem sākt, lai inovāciju ieviešana veselības aprūpē būtu veiksmīgāka

Samilzusi problēma un izcils risinājums, kādu gaida visā pasaulē, – šī formula ir daudzu jaunuzņēmumu, pētniecības iestāžu un ideju konkursu darbības stūrakmens. Spožas idejas nedzimst katru dienu. Kā tās nepalaist vējā, bet pārvērst īstos, taustāmos produktos un pakalpojumos? Pieci svarīgākie soļi, ar kuriem sākt, lai inovāciju ieviešana veselības aprūpē būtu veiksmīgāka: RSU Inovāciju centra direktore un "EIT Health" centra Latvijā vadītāja Līga Žūka dalās ieteikumos topošajiem inovatoriem.  

Ķeries vērsim (idejai) pie ragiem no pareizās puses!

Visvērtīgākie risinājumi ir nevis tie, kurus kāds mēģina uztiept no malas, bet gan tādi, kas dzimst pašā problēmas saknē, proti, – sarežģījumus un apgrūtinājumus, kurus nepieciešams mainīt vai uzlabot, saskata paši pacienti vai ārstniecības personas, kas ar tiem saskaras diendienā. Kā novērojusi eksperte, nereti ar veselības aprūpei noderīgām idejām nāk klajā cilvēki bez medicīniskās izglītības, bet ar lieliskām novērošanas spējām un radošu domāšanu. Galvenais ir to ievirzīt pareizā gultnē.

“Ja kāds jūt aicinājumu attīstīt labu ideju medicīnas jomā, es ieteiktu netērēt enerģiju, cīnoties ar iedomātiem vai ļoti šauras nišas izaicinājumiem, bet gan piedalīties hakatonos, piemēram, "EIT Health" hakatonā "i-Days" vai citos līdzīgos pasākumos. To partneri ir reālu organizāciju pārstāvji ar reālām problēmām, kam vajadzīgi reāli risinājumi. Mēģinot risināt ļoti konkrētu vajadzību, pastāv liela ticamība, ka problēma tiešām ir aktuāla, ka ārstniecības iestāde sniegs savu mentora atbalstu un būs gatava testēt un pārbaudīt risinājumu. Savukārt mēģināt pārliecināt ārstniecības iestādes, ka tām vajadzīgs kaut kas, ko esi uzmeistarojis, ir daudz garāks un grūtāks ceļš,” saka eksperte.

Sarunājies ar visām iesaistītajām pusēm!

Ir saprotama vēlme visu gribēt izdarīt ātri, taču veselības aprūpes jaunuzņēmumu ekosistēmā tā nenotiek. Ja pats tici, ka tava ideja ir vislabākā, rēķinies, ka par to būs jāpārliecina vēl daudzi citi. Tāpēc ir vērts par savām idejām runāt skaļi un daudz jau no paša sākuma.

Banner 280x280

Pirmkārt, veselības aprūpe inovāciju kontekstā ir izteikti starpdisciplināra joma, un, visticamāk, arī tavas idejas īstenošanai būs vajadzīgi speciālisti no dažādām nozarēm. Lai tādus atrastu, ir svarīgi tīkloties un ar savu ideju iepazīstināt dažādus cilvēkus. Otrkārt, inovāciju jomā viens nav cīnītājs, un, lai radītu taustāmu produktu, neiztikt bez saliedētas komandas. Treškārt, atšķirībā no, piemēram, finanšu tehnoloģijām, kur no idejas līdz produktam tirgū veiksmīgos apstākļos paiet vien nepilns gads, medicīnas inovāciju īstenošanai vajag ļoti daudz laika – jārēķinās, ka pie rezultāta vari nenonākt pat pēc vairākiem gadiem smaga darba. Tāpēc nav pamata baidīties, ka kāds varētu tavu ideju nozagt, – viņam tas prasītu tieši tikpat daudz laika un pūļu.

Bet pats galvenais – ir jārunā, lai pārbaudītu savas idejas dzīvotspēju. Tev var šķist, ka esi radis risinājumu globālai problēmai. Vispirms pajautā ārstniecības iestādēm, vai tās vispār saskata šādu problēmu savā ikdienā. Nedusmojies, ja tās sākumā ir skeptiski noskaņotas un uzdod daudz skarbu jautājumu – tie parasti ir pamatoti, jo ārstniecības iestādes ir atbildīgas par saviem pacientiem un grib būt pilnīgi pārliecinātas par tavas idejas potenciālu. Jautā pacientu organizācijām, vai pacienti ir gatavi lietot tavu risinājumu, vai vispār viņi saskata šādu problēmu. Runā ar potenciālajiem investoriem, jo veselības aprūpes inovāciju radīšanai būs nepieciešami apjomīgi finanšu līdzekļi. Šajā fāzē tev nav nepieciešami lieli ieguldījumi, bet vajadzēs laiku, lai satiktos un uzklausītu pēc iespējas plašāku iesaistīto pušu loku. Tikai tad, kad idejas dzīvotspēju ir apstiprinājušas visas iesaistītās puses, ir vērts ar to strādāt tālāk vai arī, ja apstiprinājums nav iegūts, – no tās atvadīties. Nereti šo sarunu ceļā tiek apspriesta viena ideja, taču beigās tiek noformulēta pilnīgi cita.

Definē biznesa modeli!

Nākamais solis nav vis prototipa būvēšana, bet gan biznesa modeļa apzināšana.

“Jāsaprot, ka par lieliskās idejas ieviešanu dzīvē un tās darbības uzturēšanu kādam būs jāmaksā. Kurš to darīs? Vai jaunais risinājums būs pieejams valsts apmaksāto pakalpojumu klāstā? Vai to būs gatava pirkt kāda privāta kompānija, lai papildinātu savu produktu portfeli? Vai varbūt kāda klīnika, kas tādējādi paplašinās diagnostikas iespējas?” Eksperte aicina pārdomāt šos jautājumus, lai jau pašā ceļa sākumā skaidri redzētu vīziju, kurš nodrošinās jaunā produkta vai pakalpojuma darbību, tiklīdz tas nonāks tirgū.

Sāc uzrunāt investorus, pirms izstrādā prototipu!

Kad pirmie soļi ir izpildīti, ir vērts ar iesaistīto pušu atzinumiem un izstrādāto biznesa modeli doties pie potenciālajiem investoriem. Ja viņiem ideja šķitīs saistoša un pārliecinoša, var izrādīties, ka viņi ir gatavi investēt jau ļoti agrīnā fāzē, pirms vēl sākusies prototipa izveide.

“Nereti viss tiek darīts no otra gala – apņēmīgi cilvēki ar labām idejām uzbūvē prototipu un tad mēģina pārliecināt pārējos, kāpēc tas ir lielisks. Taču mēs nepārtraukti redzam, ka ļoti labas iniciatīvas netiek ieviestas tikai tāpēc, ka trūkst kāds no šiem posmiem: neviens nav apjautājies, vai kādam vispār kaut kas tāds ir vajadzīgs, nav saprotams, kas par šo labo produktu maksās, un ir dārgs prototips, kurā ieguldīta nauda, laiks un enerģija, bet investori, neredzot biznesa modeli, nav gatavi finansēt tālāko attīstību,” stāsta eksperte.

Izveido spēcīgu komandu!

Foto: Freepik.com/ katemangostar

Katras idejas veiksmīgai attīstībai ir vajadzīga komanda.

“Cilvēks orķestris tic, ka var izdarīt pilnīgi visu viens pats, un varbūt kādu brīdi uz entuziasma spārniem tas arī izdosies. Taču realitāte rāda, ka viens cilvēks nevar vienlaikus pētīt tirgu, konstruēt biznesa modeli, rakstīt projektus, iet pie investoriem un vēl pats būvēt prototipu. Savukārt laba komanda var atrisināt ļoti daudz. Būs vajadzīgi domubiedri, kuri pastums un pavilks, ja kādā brīdī ideja buksēs. Kādam ir jāmāk labi rakstīt projektu pieteikumus, lai piesaistītu finansējumu, kas ir visas ieceres asinsrite. Kādam ir labi jāmāk izklāstīt ideju par produktu, lai tas būtu saprotams ikvienam, jo investori lielākoties nav konkrētās nozares eksperti, tādēļ idejas izklāstam jābūt vienkāršam un saprotamam arī jomas neprofesionāļiem,” atgādina eksperte un uzsver – tieši tāpēc ikvienam potenciālajam inovatoram ir jādodas uz dažādiem pasākumiem, ir jātīklojas un ir jārunā ar cilvēkiem par savām idejām, lai ceļš uz visā pasaulē pieprasītu produktu nebeigtos, vēl tā īsti nesācies.

Kas ir "EIT Health"?

"EIT Health" ir Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta veselības aprūpes zināšanu un inovāciju kopienas ("EIT Health") centrs Latvijā. Centra mērķis ir sekmēt inovāciju kapacitāti veselības aprūpes jomā Latvijā. Galvenās centra aktivitātes ietver dažādu veselības aprūpes jomas dalībnieku iesaistīšanu "EIT Health" programmās un reģionālo inovāciju ekosistēmu attīstīšanu, integrējot zināšanu trijstūra (knowledge triangle) elementus.

Ko jaunuzņēmumi "EIT Health" programmās var iegūt:

  • pārveidot MVP par produktu;
  • pārbaudīt jaunos risinājumus;
  • attīstīt savu biznesa ideju;
  • satikt mentorus uzņēmējus;
  • ieviest produktus tirgū;
  • saņemt finansējumu;
  • iepazīties ar investoriem;
  • piekļūt starptautiskajam tirgum.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Biškopības produkti imunitātes stiprināšanai

Biškopības produkti imunitātes stiprināšanai

Biškopības produkti ir zināmi ar savām unikālajām īpašībām. To lietošana var būt noderīga imunitātes stiprināšanā, jo šie produkti satur plašu vitamīnu, minerālvielu, aminoskābju un antioksidantu klāstu, kas var palīdzēt uzlabot organisma aizsargspējas. Uzzināsim vairāk! 

Aktuālie piedāvājumi

10 iemesli, kāpēc Lion's mane vērts iekļaut savā uzturā

10 iemesli, kāpēc Lion's mane vērts iekļaut savā uzturā

Lion's Mane jeb ežu dižadatene ir unikāla sēne, kas pēdējās desmitgadēs guvusi plašu zinātnieku interesi, pateicoties tās daudzsološajiem ieguvumiem veselībai. Uzzināsim vairāk! 

Kāpēc es slimoju, bet citi nē? 5 padomi imunitātes stiprināšanai 

Kāpēc es slimoju, bet citi nē? 5 padomi imunitātes stiprināšanai 

Ziema Latvijā tradicionāli ir sezona, kad slimojam visbiežāk. Drēgns, auksts laiks ietekmē gan mūsu garastāvokli, gan fizisko pašsajūtu. Kāpēc daži ziemā slimo ļoti regulāri, bet citi gandrīz vai nemaz? Atbilde labas imunitātes nodrošināšanā slēpjas mūsu ikdienas paradumos un uzturā. Uzzināsim vairāk! 

Mirdzošu un veselu matu noslēpums

Mirdzošu un veselu matu noslēpums

Lai gan ģenētikai, ārējiem apstākļiem un kopšanas rutīnai ir nozīme, veselu matu atslēga bieži slēpjas uzturā. Matu veselība sākas no iekšienes, un pareizu vitamīnu un uzturvielu uzņemšana var būt izšķiroša. Apskatīsim svarīgākos vitamīnus matu veselībai un labākos pārtikas avotus!

Video

Raidījums "Kas notiek medicīnā": Kas notiek nefroloģijā?

Raidījums

Informēt sabiedrību par esošo situāciju medicīnas nozarē, pastāstīt un parādīt, kā notiek nozares attīstība, kā tiek domāts par pacientu un ārstu labklājību, nākotni un digitalizācijas formām – tāds ir raidieraksta “Kas notiek Medicīnā” galvenais mērķis.

Produktu testi

Testa rezultāti: BIŠU MAIZE – dabas līdzeklis enerģijas, imunitātes un gremošanas sistēmas uzlabošanai

Testa rezultāti: BIŠU MAIZE – dabas līdzeklis enerģijas, imunitātes un gremošanas sistēmas uzlabošanai

Janvārī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Bee Box" piedāvāja testēt Bišu maizi enerģijas, imunitātes un gremošanas sistēmas veicināšanai.

LIVEO intime – efektīvs palīgs intīmajai mikroflorai

LIVEO intime – efektīvs palīgs intīmajai mikroflorai

Februārī Medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu SIA SAGITUS piedāvā testam īpašu produktu LIVEO intime - pienskābo baktēriju kompleksu sievietēm. Februāri mēdz dēvēt arī par mīlestības mēnesi, tāpēc SIA SAGITUS vēlas atgādināt sievietēm mīlēt sevi un parūpēties arī par sevi. 

Testa rezultāti: Anti-Stress Complex stresa mazināšanai un vispārējās labsajūtas veicināšanai

Testa rezultāti: Anti-Stress Complex stresa mazināšanai un vispārējās labsajūtas veicināšanai

Janvārī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "MV Health" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju Anti-Stress Complex stresa mazināšanai un vispārējās labsajūtas veicināšanai.

Testa rezultāti: JAUNUMS – NATEO D immuno

Testa rezultāti: JAUNUMS – NATEO D immuno

Janvārī Medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu SIA “SAGITUS” piedāvāja testam pavisam jaunu produktu, kas pievienojies NATEO produktu klāstam - NATEO D immuno kapsulas, kas satur dabiskas izcelsmes D vitamīnu (4000 SV) kombinācijā ar C vitamīnu, cinku un rūgto apelsīnu bioflavonoīdiem. 

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Jūrmalas slimnīca - augsta līmeņa ultrasonogrāfiski izmeklējumi grūtniecēm: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Jūrmalas slimnīca - augsta līmeņa ultrasonogrāfiski izmeklējumi grūtniecēm: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Augsta līmeņa ultrasonogrāfiski izmeklējumi grūtniecēm - Jūrmalas slimnīca nodrošina augļa izmeklējumus grūtniecēm, izmantojot jaunākās paaudzes premium klases ultrasonogrāfijas (USG) iekārtu Volusan Expert 22. 

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Atklāj īpašo Japānas skaistuma noslēpumu, kuru izstrādājuši Jāpānas zinātnieki. Dr.Ohhira® produkti – augstākās kvalitātes Japānas kosmētika un uztura bagātinātāji.