medicine.lv skaitļos

Lietotāji online409
Aktīvie uzņēmumi12812
Nozares raksti12216
Ekspertu atbildes21477
5 svarīgākie soļi, ar kuriem sākt, lai inovāciju ieviešana veselības aprūpē būtu veiksmīgāka : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

5 svarīgākie soļi, ar kuriem sākt, lai inovāciju ieviešana veselības aprūpē būtu veiksmīgāka

Samilzusi problēma un izcils risinājums, kādu gaida visā pasaulē, – šī formula ir daudzu jaunuzņēmumu, pētniecības iestāžu un ideju konkursu darbības stūrakmens. Spožas idejas nedzimst katru dienu. Kā tās nepalaist vējā, bet pārvērst īstos, taustāmos produktos un pakalpojumos? Pieci svarīgākie soļi, ar kuriem sākt, lai inovāciju ieviešana veselības aprūpē būtu veiksmīgāka: RSU Inovāciju centra direktore un "EIT Health" centra Latvijā vadītāja Līga Žūka dalās ieteikumos topošajiem inovatoriem.  

Ķeries vērsim (idejai) pie ragiem no pareizās puses!

Visvērtīgākie risinājumi ir nevis tie, kurus kāds mēģina uztiept no malas, bet gan tādi, kas dzimst pašā problēmas saknē, proti, – sarežģījumus un apgrūtinājumus, kurus nepieciešams mainīt vai uzlabot, saskata paši pacienti vai ārstniecības personas, kas ar tiem saskaras diendienā. Kā novērojusi eksperte, nereti ar veselības aprūpei noderīgām idejām nāk klajā cilvēki bez medicīniskās izglītības, bet ar lieliskām novērošanas spējām un radošu domāšanu. Galvenais ir to ievirzīt pareizā gultnē.

“Ja kāds jūt aicinājumu attīstīt labu ideju medicīnas jomā, es ieteiktu netērēt enerģiju, cīnoties ar iedomātiem vai ļoti šauras nišas izaicinājumiem, bet gan piedalīties hakatonos, piemēram, "EIT Health" hakatonā "i-Days" vai citos līdzīgos pasākumos. To partneri ir reālu organizāciju pārstāvji ar reālām problēmām, kam vajadzīgi reāli risinājumi. Mēģinot risināt ļoti konkrētu vajadzību, pastāv liela ticamība, ka problēma tiešām ir aktuāla, ka ārstniecības iestāde sniegs savu mentora atbalstu un būs gatava testēt un pārbaudīt risinājumu. Savukārt mēģināt pārliecināt ārstniecības iestādes, ka tām vajadzīgs kaut kas, ko esi uzmeistarojis, ir daudz garāks un grūtāks ceļš,” saka eksperte.

Sarunājies ar visām iesaistītajām pusēm!

Ir saprotama vēlme visu gribēt izdarīt ātri, taču veselības aprūpes jaunuzņēmumu ekosistēmā tā nenotiek. Ja pats tici, ka tava ideja ir vislabākā, rēķinies, ka par to būs jāpārliecina vēl daudzi citi. Tāpēc ir vērts par savām idejām runāt skaļi un daudz jau no paša sākuma.

Banner 280x280

Pirmkārt, veselības aprūpe inovāciju kontekstā ir izteikti starpdisciplināra joma, un, visticamāk, arī tavas idejas īstenošanai būs vajadzīgi speciālisti no dažādām nozarēm. Lai tādus atrastu, ir svarīgi tīkloties un ar savu ideju iepazīstināt dažādus cilvēkus. Otrkārt, inovāciju jomā viens nav cīnītājs, un, lai radītu taustāmu produktu, neiztikt bez saliedētas komandas. Treškārt, atšķirībā no, piemēram, finanšu tehnoloģijām, kur no idejas līdz produktam tirgū veiksmīgos apstākļos paiet vien nepilns gads, medicīnas inovāciju īstenošanai vajag ļoti daudz laika – jārēķinās, ka pie rezultāta vari nenonākt pat pēc vairākiem gadiem smaga darba. Tāpēc nav pamata baidīties, ka kāds varētu tavu ideju nozagt, – viņam tas prasītu tieši tikpat daudz laika un pūļu.

Bet pats galvenais – ir jārunā, lai pārbaudītu savas idejas dzīvotspēju. Tev var šķist, ka esi radis risinājumu globālai problēmai. Vispirms pajautā ārstniecības iestādēm, vai tās vispār saskata šādu problēmu savā ikdienā. Nedusmojies, ja tās sākumā ir skeptiski noskaņotas un uzdod daudz skarbu jautājumu – tie parasti ir pamatoti, jo ārstniecības iestādes ir atbildīgas par saviem pacientiem un grib būt pilnīgi pārliecinātas par tavas idejas potenciālu. Jautā pacientu organizācijām, vai pacienti ir gatavi lietot tavu risinājumu, vai vispār viņi saskata šādu problēmu. Runā ar potenciālajiem investoriem, jo veselības aprūpes inovāciju radīšanai būs nepieciešami apjomīgi finanšu līdzekļi. Šajā fāzē tev nav nepieciešami lieli ieguldījumi, bet vajadzēs laiku, lai satiktos un uzklausītu pēc iespējas plašāku iesaistīto pušu loku. Tikai tad, kad idejas dzīvotspēju ir apstiprinājušas visas iesaistītās puses, ir vērts ar to strādāt tālāk vai arī, ja apstiprinājums nav iegūts, – no tās atvadīties. Nereti šo sarunu ceļā tiek apspriesta viena ideja, taču beigās tiek noformulēta pilnīgi cita.

Definē biznesa modeli!

Nākamais solis nav vis prototipa būvēšana, bet gan biznesa modeļa apzināšana.

“Jāsaprot, ka par lieliskās idejas ieviešanu dzīvē un tās darbības uzturēšanu kādam būs jāmaksā. Kurš to darīs? Vai jaunais risinājums būs pieejams valsts apmaksāto pakalpojumu klāstā? Vai to būs gatava pirkt kāda privāta kompānija, lai papildinātu savu produktu portfeli? Vai varbūt kāda klīnika, kas tādējādi paplašinās diagnostikas iespējas?” Eksperte aicina pārdomāt šos jautājumus, lai jau pašā ceļa sākumā skaidri redzētu vīziju, kurš nodrošinās jaunā produkta vai pakalpojuma darbību, tiklīdz tas nonāks tirgū.

Sāc uzrunāt investorus, pirms izstrādā prototipu!

Kad pirmie soļi ir izpildīti, ir vērts ar iesaistīto pušu atzinumiem un izstrādāto biznesa modeli doties pie potenciālajiem investoriem. Ja viņiem ideja šķitīs saistoša un pārliecinoša, var izrādīties, ka viņi ir gatavi investēt jau ļoti agrīnā fāzē, pirms vēl sākusies prototipa izveide.

“Nereti viss tiek darīts no otra gala – apņēmīgi cilvēki ar labām idejām uzbūvē prototipu un tad mēģina pārliecināt pārējos, kāpēc tas ir lielisks. Taču mēs nepārtraukti redzam, ka ļoti labas iniciatīvas netiek ieviestas tikai tāpēc, ka trūkst kāds no šiem posmiem: neviens nav apjautājies, vai kādam vispār kaut kas tāds ir vajadzīgs, nav saprotams, kas par šo labo produktu maksās, un ir dārgs prototips, kurā ieguldīta nauda, laiks un enerģija, bet investori, neredzot biznesa modeli, nav gatavi finansēt tālāko attīstību,” stāsta eksperte.

Izveido spēcīgu komandu!

Foto: Freepik.com/ katemangostar

Katras idejas veiksmīgai attīstībai ir vajadzīga komanda.

“Cilvēks orķestris tic, ka var izdarīt pilnīgi visu viens pats, un varbūt kādu brīdi uz entuziasma spārniem tas arī izdosies. Taču realitāte rāda, ka viens cilvēks nevar vienlaikus pētīt tirgu, konstruēt biznesa modeli, rakstīt projektus, iet pie investoriem un vēl pats būvēt prototipu. Savukārt laba komanda var atrisināt ļoti daudz. Būs vajadzīgi domubiedri, kuri pastums un pavilks, ja kādā brīdī ideja buksēs. Kādam ir jāmāk labi rakstīt projektu pieteikumus, lai piesaistītu finansējumu, kas ir visas ieceres asinsrite. Kādam ir labi jāmāk izklāstīt ideju par produktu, lai tas būtu saprotams ikvienam, jo investori lielākoties nav konkrētās nozares eksperti, tādēļ idejas izklāstam jābūt vienkāršam un saprotamam arī jomas neprofesionāļiem,” atgādina eksperte un uzsver – tieši tāpēc ikvienam potenciālajam inovatoram ir jādodas uz dažādiem pasākumiem, ir jātīklojas un ir jārunā ar cilvēkiem par savām idejām, lai ceļš uz visā pasaulē pieprasītu produktu nebeigtos, vēl tā īsti nesācies.

Kas ir "EIT Health"?

"EIT Health" ir Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta veselības aprūpes zināšanu un inovāciju kopienas ("EIT Health") centrs Latvijā. Centra mērķis ir sekmēt inovāciju kapacitāti veselības aprūpes jomā Latvijā. Galvenās centra aktivitātes ietver dažādu veselības aprūpes jomas dalībnieku iesaistīšanu "EIT Health" programmās un reģionālo inovāciju ekosistēmu attīstīšanu, integrējot zināšanu trijstūra (knowledge triangle) elementus.

Ko jaunuzņēmumi "EIT Health" programmās var iegūt:

  • pārveidot MVP par produktu;
  • pārbaudīt jaunos risinājumus;
  • attīstīt savu biznesa ideju;
  • satikt mentorus uzņēmējus;
  • ieviest produktus tirgū;
  • saņemt finansējumu;
  • iepazīties ar investoriem;
  • piekļūt starptautiskajam tirgum.

Dalies ar šo rakstu

Nedēļas tēma

Ādas kopšana rudenī – mitrināšana un aizsargāšana

Ādas kopšana rudenī – mitrināšana un aizsargāšana

Tāpat kā rudenī mēs nomainām savu garderobi, pret sezonai atbilstošiem apģērbiem, tāpat arī sejas ādas kopšanas rutīnā ir nepieciešams ieviest izmaiņas, lai pasargātu mūsu sejas ādu no ārējās vides kaitīgās ietekmes.

Aktuālie piedāvājumi

Profesionāla sejas ādas kopšana ar Noon Aesthetics: kas tas ir un kāpēc izvēlēties? 

Profesionāla sejas ādas kopšana ar Noon Aesthetics: kas tas ir un kāpēc izvēlēties? 

Premium klases dermatoloģiskās kosmētikas zīmols Noon Aesthetics piedāvā inovatīvus un zinātniski pierādītus ādas kopšanas risinājumus, kas īpaši izstrādāti profesionālai lietošanai. Zīmols palīdz risināt  dažādas sejas ādas problēmas, piedāvājot kosmētiku pret pigmentāciju, akni, novecošanās pazīmēm un ādas dehidratāciju.  

Slēptās ādas slāpes: kā atgūt maigumu un mitrināšanu 

Slēptās ādas slāpes: kā atgūt maigumu un mitrināšanu 

Ja vēlaties atgūt ādas mitrumu, maigumu un starojumu, sāciet ar vienkāršiem, bet efektīviem soļiem. Šajā rakstā pastāstīsim, kādi paradumi un kosmētikas līdzekļi palīdz atjaunot ūdens balansu un pasargāt ādu no pirmajām novecošanās pazīmēm. 

Ājurvēdas ieteikumi ziemeļzemju iedzīvotājiem 

Ājurvēdas ieteikumi ziemeļzemju iedzīvotājiem 

Saskaņā ar Ājurvēdu viss sastāv no pieciem pamatelementiem: ētera, gaisa, ūdens, uguns un zemes. Katrā cilvēkā dominē viens vai divi pamatelementi, kuri nosaka cilvēka došu jeb konstitūciju.

Video

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Kā notiek veselības tehnoloģiju izvērtēšana? Kādas Eiropas labās prakses veselības jomā būtu vērtīgi ieviest Latvijā? Un vai Latvija aktīvi pārņem dažādas inovācijas, tai skaitā veselības tehnoloģiju jomā? Uz šiem un citiem jautājumiem raidieraksta "Inovācijas veselībā" sērijā atbildēja Zāļu valsts aģentūras direktorei Indra Dreika.

Produktu testi

Testa rezultāti: Coral Taurine – nervu sistēmas veselībai

Testa rezultāti: Coral Taurine – nervu sistēmas veselībai

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar starptautisko zīmolu Coral Club piedāvāja izmēģināt Coral Taurine – uztura bagātinātāju, kam pamatā ir taurīns. Tas palīdz uzturēt nervu sistēmas veselību, enerģijas apmaiņu un sirds darbību pastāvīga stresa un pārslodzes apstākļos. 

Testa rezultāti: Riņķa ziede – dabas līdzeklis ādas kopšanai, dziedēšanai un veselības stiprināšanai

Testa rezultāti: Riņķa ziede – dabas līdzeklis ādas kopšanai, dziedēšanai un veselības stiprināšanai

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Riņķa ziede" piedāvāja izmēģināt ziedi, kas nosaukta tās radītāja Edgara Riņķa vārdā. Ziedes sastāvā ir tikai dabiskas, Latvijā iegūtas izejvielas – cūku tauki, gī sviests, egļu sveķi un bišu vasks –, kas apvienotas padara ziedi par vērtīgu dabisku līdzekli dažādu ādas un veselības problēmu ārstēšanai.

Hydro Boost – atgūsti sejas ādas starojumu

Hydro Boost – atgūsti sejas ādas starojumu

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar Coral Club piedāvā izmēģināt Hydro Boost – biocelulozes sejas masku no līnijas Ocean Glow ar Lipomask™ tehnoloģiju, kas dziļi mitrina ādu, palīdz mazināt sausumu un lobīšanos, kā arī palēnina pirmās novecošanās pazīmes. 

Testa rezultāti: tonējošā un dabiska iedeguma eļļa sejai un ķermenim

Testa rezultāti: tonējošā un dabiska iedeguma eļļa sejai un ķermenim

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Eirobaltik" zīmolu "MARUSHA Nord Ecosmetic" piedāvāja testēt tonējošu un dabiska iedeguma eļļu sejai un ķermenim ar burkānu un smiltsērkšķu eļļām.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Preparāts "Epsorin": Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Preparāts

Epsorīns ir dabīgs, augstākās kvalitātes ekstrakts no jauniem, nepārkaulotiem savvaļas ziemeļbriežu ragiem – pantiem. Ziemeļbriežu panti ir asinsrades orgāns, kas adaptējas bargajiem Arktikas apstākļiem, tādēļ no tiem ražotajam ekstraktam piemīt unikāls bioloģiskais potenciāls. 

Cilmes šūnu banka – katras dzīvības sākumā ir cerība: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes 

Cilmes šūnu banka – katras dzīvības sākumā ir cerība: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes 

Cilmes šūnu bankas misija ir vienkārša – palīdzēt ģimenēm piekļūt modernākajām medicīnas metodēm, kas pieejamas jau šodien, un tām, kas tiks radītas nākotnē, saglabājot nabassaites asinis un audus. Šī ir vienreizēja iespēja – tikai dzimšanas brīdī.