medicine.lv skaitļos

Lietotāji online268
Aktīvie uzņēmumi12545
Nozares raksti4564
Ekspertu atbildes20541
10 veselīgi ieteikumi cilvēkiem, kuri strādā no mājām : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

10 veselīgi ieteikumi cilvēkiem, kuri strādā no mājām

darbs_no_majam

Darbs no mājām pēdējo gadu laikā kļūst arvien populārāks, taču šobrīd, kad valstī piemēroti drošības pasākumi Covid-19 dēļ, ar to var saskarties arī tie, kuri līdz šim nav strādājuši mājas apstākļos. Ļoti svarīgi ir ievērot dažus nosacījumus, lai darbs no mājām nekaitētu ne mūsu fiziskajai, ne garīgajai veselībai.

1. Izveido atsevišķu darba zonu

Veicot darbu mājas apstākļos, ir svarīgi izveidot atsevišķu darba telpu. Noteikti nevajadzētu par darba vietu izvēlēties tās zonas mājoklī, kas paredzētas atpūtai, it īpaši guļamistabu. Tomēr, ja šādas iespējas nav, vēlams tomēr atvēlēt atsevišķu stūrīti, rakstāmgaldu vai citu teritoriju, kas paredzēti tikai darbam. Šādā veidā psiholoģiski tiks nodalīta darba un mājas vide. Ja darbs ir pie datora, noteikti jāpadomā par ērtu darba krēslu vai iespēju strādāt stāvot. Tas pats attiecas uz rokdarbniekiem un māksliniekiem. Ilgstoša sēdēšana negatīvi ietekmē mugurkaulu un veselību kopumā. Jāpiedomā, lai sēžot nebūtu līka mugura un datora ekrāna virzienā pastiepta galva. Ergonomisks krēsls noteikti palīdzēs to novērst.

2. Izveido darba dienas sākuma rutīnu

Palikšana mājās tā vietā, lai dotos uz darbu, ietaupa laiku, kas parasti tiek pavadīts ceļā. Šo laiku var lieliski izmantot, lai iesāktu savu rīta cēlienu un noskaņotos darbam. Vēlams, lai tas notiktu katru dienu vienā un tajā pašā laikā, kas pieradinās prātu un ķermeni saorganizēties un strādāt daudz produktīvāk. Tā var būt gan ikrīta kafijas tase, gan rīta stiepšanās. Rutīna palīdzēs saprast, kad ir laiks uzsākt darbu, un noskaņos prātu strādāt intensīvākā režīmā.

3. Ieej rīta dušā un pārģērbies

Strādājot no mājām, daudzi nepievērš uzmanību lietām, kam būtu nozīme, ja mēs atrastos darba vietā kopā ar citiem cilvēkiem. Apģērbs ir viena no tām. Daži eksperti uzskata, ka apģērbs bieži ietekmē mūsu garastāvokli un produktivitāti. Ja visu dienu pavadīsi pidžamā, netiešā veidā vari piemirst, ka pildi darba pienākumus. Pidžama nozīmē atpūtu un vairāk asociējas ar laiskošanos. Tādā veidā var mazināties fokusēšanās uz darbu. Var rasties vēlme strādāt, neizkāpjot no gultas, mieloties ar neveselīgiem našķiem un varbūt pat skatīties seriālus darba pauzēs, kas var ievilkties. Tādējādi padarītā darba apjoms būs krietni mazāks un būs grūtāk iekļauties termiņos, kas savukārt radīs papildu stresu.

Svarīgi ir veikt tās pašas darbības, kā dodoties uz darba vietu ārpus mājas. Ieej dušā, pārģērbies un noskaņojies darbam. Nav obligāti jāvelk mugurā uzvalks, taču labāk izvēlēties ērtu un funkcionālu apģērbu, kas neasociējas ar atpūtu.

4. Izrunā noteikumus ar cilvēkiem, ar kuriem dali dzīves telpu

Ja dzīvo kopā ar partneri, bērniem vai citiem cilvēkiem, ir ļoti svarīgi izrunāt noteikumus, kas attiecas uz konkrēto dzīves situāciju. Tikai tāpēc, ka atrodies mājās, nenozīmē, ka tev būtu jāuzņemas visi mājas darbi. Būtu vēlams tos sadalīt ar pārējiem un atvēlēt tiem konkrētu laiku, ārpus sava darba laika. Neizveidojot šādus noteikumus, cieš produktivitāte, kas rezultātā var radīt stresu.

5. Izveido grafiku

Rutīna palīdz ķermenim mobilizēties un sagatavoties produktīvām darba stundām. Tas pats attiecas uz dienas plānu. Konkrēts darba grafiks palīdzēs pieturēties pie galvenajiem uzdevumiem un veiksmīgāk cīnīties ar stresu. Galvenais uzstādīt sev reālistiskus mērķus un sadalīt tos mazos uzdevumos. Nedrīkst aizmirst ieplānot pusdienas pārtraukumu un mazas atpūtas pauzes. Ļoti svarīgi arī pieturēties pie darba laika un nestrādāt ilgāk nekā nepieciešams. Jācenšas saglabāt veselīgu darba un privātās dzīves līdzsvaru. Labs ieteikums ir pierakstīt savas darba stundas, lai būtu vieglāk izsekot darba slodzei.

6. Esi iecietīgs pret sevi

Ja strādāšana no mājām tev ir kaut kas jauns, sākumā tas var nākties visai grūti. Ja darbinieks bijis uzcītīgs, esot ofisā, arī strādājot no mājām, rodas vēlme saglabāt savu reputāciju un sevi disciplinēt. Tomēr jāatceras, ka darbam no mājām ir sava dinamika. It īpaši, ja nedzīvo viens. Gadās, ka uzmanība tiek novērsta, un darbi nesokas tā, kā plānots. Šādos gadījumos sākam sevi šaustīt un kritizēt, kas atkal ietekmē mūsu psiholoģisko veselību. Jāsaprot, ka darbs no mājām nav tas pats, kas darbs ofisā vai kādā citā darba vidē. Galvenais būt iecietīgam pret sevi un izmēģināt dažādas pieejas, lai darbi ritētu uz priekšu.

7. Izkusties ik pa stundai

Ir ļoti viegli aizsēdēties un nepamanīt, ka neesam izkustējušies no savas darba zonas jau vairākas stundas. Visbiežāk tas notiek mājās, kur jūtamies ērti. Svarīgi ir piecelties un izkustēties ik pa stundai, lai atjaunotu asinsriti kājās, izkustinātu muguras un citas muskuļu grupas. Ilgstošai sēdēšanai ir ļoti negatīva ietekme uz veselību. Pat sēžot dažas stundas vienā pozā, ir pietiekami, lai radītu lielu slodzi muguras lejasdaļai. Sēdēšana palēnina asinsriti, veicina trombu veidošanos un ilgtermiņā novājina kaulus. Tāpēc noteikti ir svarīgi atrast veidu, kā sev atgādināt par kustību svarīgumu.

8. Rūpējies par acīm

Ilgstoši iedziļinoties kādā uzdevumā, strādājot ar datoru, ir viegli nepamanīt, ka esam pieliekušies tam tuvāk. Ilgstoša skatīšanās ekrānā kaitē acīm. Tajās rodas spiediens un tās var kļūt sausas, jo mirkšķināšana notiek daudz retāk. Vēlams skatīties prom no ekrāna ik pēc apmēram 20 minūtēm, vismaz 20 sekundes vai ilgāk. Tas sniegs acīm iespēju atpūsties un izvairīties no acu spriedzes un iespējamām galvassāpēm. Izkusties pauzēs pats un izkustini arī savas acis – skaties tālumā uz augšu un leju. Tiem, kuri strādā ar datoru,  ir pieejamas speciālas brilles, kas pasargā acis no spilgtās, zilās ekrāna gaismas. Taču tas nenozīmē, ka acis nav jāatpūtina un jāizkustina.

9. Ēd veselīgas uzkodas

Pastāv liela iespēja, ka brīžos, kad uzmanība vairs netiks pievērsta darbam, meklēsi kādu uzkodu, lai sevi nodarbinātu. Sēdošs dzīvesstils var sekmēt svara pieaugumu, sirds slimību rašanos un citus nopietnus veselības traucējumus. Tāpēc ir ļoti būtiski mājās neuzglabāt neveselīgu uzkodu un saldumu krājumus. Labāk, lai mājās būtu vienmēr pieejami svaigi un žāvēti augļi. Tomēr arī tad jāatceras tos ēst apzināti, darba pauzēs, nevis brīžos, kad aktīvi strādājam. Šādos gadījumos cilvēks neseko līdzi apēstajam daudzumam un kalorijām. Jāatceras, ka arī pusdienas jāēd ārpus savas darba zonas.

10. Dzer daudz ūdens

Ūdenim arī ir ļoti būtiska nozīme mūsu veselības uzturēšanai, un mums ir vitāli nepieciešams regulāri papildināt tā rezerves organismā. Tas nodrošinās ādas mitrināšanu, veicinās asinsriti, palīdzēs izvadīt toksīnus un citas nelabvēlīgas vielas. Ieteicams turēt ūdens pudeli pa rokai un nemitīgi atgādināt sev padzerties.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Kas ir stiprāks – aerojons vai ozons?

Kas ir stiprāks – aerojons vai ozons?

Vairāk informācijas par bipolāro gaisa jonizāciju un ozonu var iegūt interneta tīmekļvietnē www.ozonalietas.lv. Lasi, uzzini un domā līdzi!

Ko ādas stāvoklis vēsta par infekcijas slimībām? 

Ko ādas stāvoklis vēsta par infekcijas slimībām? 

J. Ķīša estētiskās dermatoloģijas klīnika piedāvā konsultācijas gan pie dermatologa, gan infektologa un citiem speciālistiem, kas kopīgiem spēkiem izpēta organismu no visdažādākajiem aspektiem. Tas tad arī puzles gabaliņus nostāda savās vietās, ļaujot ieraudzīt kopainu. 

Video

VM: Kā palīdzēt sev mazināt nomāktību, trauksmi vai paniku? (VIDEO)

VM: Kā palīdzēt sev mazināt nomāktību, trauksmi vai paniku? (VIDEO)

Ik gadu 10. oktobrī tiek atzīmēta Pasaules psihiskās veselības diena, kuras mērķis ir veicināt sabiedrības izpratni par dažādām ar psihisko veselību saistībām tēmām. Nomāktība, trauksme un panikas lēkmes ir vieni no biežāk piedzīvotajiem psihiskās veselības sarežģījumiem, kas var būtiski pasliktināt dzīves kvalitāti un savstarpējās attiecības, kā arī negatīvi ietekmēt spēju strādāt un mācīties.

Produktu testi

Pilna spektra CBD (kaņepju) eļļas pilieni – mieram, relaksācijai un sāpju mazināšanai

Pilna spektra CBD (kaņepju) eļļas pilieni – mieram, relaksācijai un sāpju mazināšanai

Novembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA CBD MED piedāvā testēt pilna spektra CBD eļļas pilienus mieram, relaksācijai un sāpju remdēšanai.

GINGER & HONEY powder for HOT DRINK – imunitātei un elpceļu veselībai

GINGER & HONEY powder for HOT DRINK – imunitātei un elpceļu veselībai

Novembrī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu Dr.Pakalns SELECT piedāvā testēt produktu imunitātei un elpceļu veselībai.

Testa rezultāti: "Sedanorm" – dzīve ir skaista!

Testa rezultāti: "Sedanorm" – dzīve ir skaista!

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Lotos Pharma" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju "Sedanorm" – normālas nervu sistēmas un smadzeņu darbības uzturēšanai.

Uzņēmējs runā