ZVA: Iecere pārdalīt aģentūras funkcijas ir sasteigta
Veselības ministrijas (VM) izstrādātais rīkojuma projekts par Zāļu valsts aģentūras (ZVA) funkciju pārdali ir tapis steigā un līdz ar to bez padziļināta izvērtējuma, pārliecināta ZVA vadība.
Kā aģentūru LETA informēja aģentūras pārstāve Egita Diure, plašāku sabiedrību un iesaistītās iestādes, tai skaitā ZVA, ziņa par to, ka tapis šāds dokuments, sasniedza 21.augusta pēcpusdienā. Aģentūrai nav bijusi iespēja iepazīties ar plānotās reorganizācijas koncepciju, kā arī pats rīkojuma dokuments joprojām neesot pieejams.
Viņa stāstīja, ka rīkojuma projekts paredz trīs ZVA funkciju - farmaceitiskās darbības licencēšanas, farmaceitiskās darbības atbilstības novērtēšanas un zāļu klīniskās izpētes atļauju izsniegšanas - nodošanu Veselības ministrijai un Veselības inspekcijai (VI).
"Lai gan reorganizācija tiek pamatota ar valsts pārvaldes resursu optimizāciju un administratīvā sloga mazināšanos, resursu ietaupījums ir visai nosacīts, jo VM būs jāveido un jāfinansē jaunas amata štata vietas, bet līdz šim veiksmīgi funkcionējošā ZVA klientu apkalpošanas centra ("vienas pieturas aģentūras") vietā uzņēmējiem būs jāvēršas vismaz trīs dažādās iestādēs - VM, VI un ZVA," skaidroja Diure.
Nododot VI farmaceitiskās darbības atbilstības novērtēšanu un, pamatojot to ar funkciju dublēšanās novēršanu, kā arī inspekcijas tiesībām uzlikt administratīvos sodus pārkāpuma gadījumā, ir radīts maldīgs priekšstats par ZVA atbilstības pārbaudēm un VI uzticēto kontroles funkciju, norāda Diure. Tās ir divas pilnīgi dažādas lietas un to institucionāla nošķiršana rada pamatu objektīvam un neatkarīgam vērtējumam, uzsvēra ZVA pārstāve.
Viņa turpināja, norādot, ka, pamatojot zāļu klīniskās izpētes izvērtēšanas un atļauju izsniegšanas funkcijas nodošanu VM, ministrija atsaucas uz jauno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu par zāļu klīnisko izpēti. "Lai gan regula paredz zāļu klīnisko pētījumu izvērtēšanas kārtības maiņu, koordinējot ētikas komiteju darbu, jāuzsver, ka ētikas komiteju stiprināšana nav saistīta ar nacionālās kompetentās iestādes pētījumu atļauju izsniegšanas nodaļu juridisko statusu vai izmaiņām šai statusā. Tā kā klīnisko pētījumu ētikas komiteju neatkarības princips būtu jāsaglabā arī turpmāk, nav saprotams aģentūras struktūrvienības plānotās pārcelšanas pamatojums," sacīja Diure.
Trešā funkcija, kuru no ZVA vēlas pārņemt VM, ir aptieku un zāļu lieltirgotavu licencēšana, kuru ministrija pamato ar apgalvojumu, ka tādējādi būs iespēja operatīvāk izvērtēt šī procesa efektivitāti, lai optimizētu aptieku licencēšanas kārtību. VM ir paredzējusi veidot koleģiālu institūciju, licencēšanas komiteju, stāstīja Diure.
Tomēr ZVA jau vairākus gadus darbojas šāda koleģiāli veidota komisija, uzsvēra ZVA pārstāve. Lai optimizētu licencēšanas procesu, būtu veicami grozījumi attiecīgos Ministru kabineta noteikumos, ņemot vērā ieteikumus, kas bijuši plaši diskutēti Farmācijas jomas konsultatīvajā padomē vēl tad, kad tā aktīvi darbojās.
Ministriju funkcijas ir veidot nozares politiku un koordinēt šīs politikas ieviešanu, bet nevis nodarboties ar uzraudzību, kontroli, licencēšanu, ZVA nostāju skaidroja Diure. Lai gan Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta pirmā daļa nosaka, ka Ministru kabinets izveido, reorganizē un likvidē tiešās pārvaldes iestādi, ievērojot valsts pārvaldes principus, veicot funkciju izvērtējumu, jāatzīst, ka šāds funkciju izvērtējums nav noticis, piebilda Diure.
ZVA līdz šim ir strādājusi un īstenojusi savas funkcijas no ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem, proti, tam nav tērēti valsts budžeta līdzekļi. Tāpēc bažas raisa VM iecere atsevišķas funkcijas turpmāk finansēt no valsts budžeta līdzekļiem. Tas nozīmētu, ka šim darbam VM un VI būtu nepieciešami papildu valsts budžeta līdzekļi, norādīja Diure.
Viņa arī uzsvēra, ka ZVA ir ieguldīts nopietns darbs, lai no 2004.gada izveidotu Eiropas standartiem atbilstošu darba praksi, kas balstās uz nu jau pieredzējušiem un starptautiski atzītiem ekspertiem. Šīs funkcijas aģentūrā ir starptautiski auditētas un sertificētas. Citā iestādē šis process būs jāsāk no izejas pozīcijām, uzskata ZVA pārstāve.
"Mūsu iestādes integrētā kvalitātes vadības sistēma un tās pārvaldība nav tehniski pārvietojama. Zinot šos apsvērumus, grūti vērtēt iecerēto ZVA reorganizācijas procesu citādi kā neatkarīgas farmācijas jomas atbildīgās institūcijas vājināšanu, kas nevis atvieglotu un padarītu ērtāku mūsu komersantu darbu, bet, tieši otrādi, mazinātu to konkurences spēju starptautiskā mērogā un investīciju piesaisti," uzsvēra Diure.
Kā ziņots, lai optimizētu valsts pārvaldes resursus un mazinātu administratīvo slogu uzņēmējiem, VM izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kurā rosina pārdalīt atsevišķas ministrijas pārraudzībā esošās ZVA funkcijas VI un VM, aģentūru LETA informēja VM komunikācijas nodaļas vadītājs Oskars Šneiders.
Veselības ministram Guntim Belēvičam (ZZS) jau labu laiku ir izveidojies konflikts ar ZVA direktori Ingunu Adoviču. ZVA direktorei Belēvičs pārmet rīcību, kas novedusi pie tā, ka Latvijā ir ļoti dārgas zāles. Viņai ticis piemērots arī disciplinārsods, kuru gan amatpersona ir pārsūdzējusi. Savukārt pats Belēvičs, kurš savulaik strādājis farmācijas biznesā, šajā procesā tika nonācis interešu konfliktā, uz ko norādīja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs.
Adovičai novembrī beidzas darba līgums par ZVA direktores pienākumu pildīšanu, un veselības ministrs ir paziņojis, ka tas netiks pagarināts.
LETA