Valsts kontrole: Valstī noteiktie veselības aprūpes pakalpojumu tarifi neatbilst pakalpojumu faktiskajām izmaksām
"Veselības ministrijai kā vadošajai iestādei veselības nozarē un Nacionālajam veselības dienestam (iepriekš - Veselības ekonomikas centram), kas izstrādā no valsts budžeta apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu tarifus, nav pilnīga priekšstata par veselības aprūpes pakalpojumu faktiskajām izmaksām," komentējot likumības revīzijas rezultātus, norāda valsts kontroliere I.Sudraba.
Valsts kontrole (VK) konstatējusi, ka ne Veselības ekonomikas centra (VEC ), ne Veselības ministrijas (VM) rīcībā nav datu, pamatojoties uz kuriem, ir aprēķināti un noteikti veselības aprūpes pakalpojumu tarifi. Salīdzinot revīzijas apjomā iekļauto slimnīcu faktisko izdevumu sadalījumu pa tarifus veidojošo izmaksu elementiem ar VK aprēķināto izdevumu sadalījumu, kas iegūts, VEC noteiktos tarifus un pacientu iemaksas attiecinot uz faktiski ārstēto pacientu skaitu, konstatēts, ka slimnīcu izdevumi pa izmaksu veidiem būtiski atšķiras. Piemēram, faktiskie izdevumi darba samaksai ir lielāki par 33,1%, pieskaitāmajām un netiešajām ražošanas izmaksām (ar pacientu uzturēšanu saistītie izdevumi, pakalpojumi, materiāli, energoresursi, ūdens, inventārs) - lielāki par 359,3%, savukārt izdevumi medikamentiem - mazāki par 38,5%. "Tas liecina, ka veselības aprūpes pakalpojumu tarifos, kas tiek izmantoti valsts apmaksāto pakalpojumu finansēšanai, iekļauto izmaksu elementu apmēri nav patiesi, nav pamatoti un aktuāli," uzsver valsts kontroliere.
No 01.01.2010. tika mainīta samaksas kārtība par stacionārajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, par pamatu ņemot viena pacienta vidējās ārstēšanas izmaksas noteiktam pakalpojumu apjomam. Revīzijā, vērtējot aprēķiniem izmantotos datus un principus, VK secināja, ka Ministru kabineta (MK) noteikumos lietotais termins "viena pacienta vidējās ārstēšanas izmaksas" neatbilst jēdzienam "vidējs", jo tās faktiski nav vidējās izmaksas konkrētam aprēķina gadam. Piemēram, 2010.gadam apstiprinātās viena pacienta vidējās ārstēšanas izmaksas ir aprēķinātas, 2008.gadā vidēji vienam pacientam veikto manipulāciju un gultas dienu skaitu reizinot ar 2010.gadā noteikto tarifu.
VK konstatējusi, ka Veselības norēķinu centra (VNC¹) 2010.gadā noteiktais fiksētais maksājums slimnīcām ir ekonomiski nepamatots un piešķirts, neievērojot vienlīdzības principus. Savukārt 2011.gada finansējums ir noteikts, pamatojoties uz 2010.gada ekonomiski nepamatotu aprēķinu rezultātā piešķirtajiem līdzekļiem.
VK norāda arī uz risku ieinteresētam personu lokam ietekmēt un panākt labvēlīgākus nosacījumus konkrētu veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, jo jaunu tarifu iekļaušanu un esošo tarifu pārskatīšanu ierosina ārstniecības iestādes vai ārstniecības personu profesionālās apvienības, un VEC šo informāciju izmanto kā pamatdatus pakalpojumu izmaksu aprēķinam.
Veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas sistēmas pamatā ir MK noteikumos apstiprinātie tarifi, kuri tiek ņemti vērā, slēdzot līgumus starp VNC un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem un apmaksājot sniegtos pakalpojumus. 2010.gadā un 2011.gada pirmajos sešos mēnešos veselības aprūpes pakalpojumu (stacionāro un ambulatoro) apmaksai ir izlietoti valsts budžeta līdzekļi Ls 424,6 milj. apmērā. Revīzijā konstatēts, ka VNC un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju sadarbība neatbilst MK noteikumos paredzētajam, jo 2010.gadā VNC ir veicis maksājumus par nesniegtiem stacionārajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Ls 4,65 milj. apmērā.
Valsts kontroliere pauž pārliecību, ka, "ieviešot revīzijas rezultātā sniegtos ieteikumus, tiktu nodrošināta pamatotu veselības aprūpes pakalpojumu tarifu noteikšana, atbilstoša pakalpojumu apmaksai nepieciešamā finansējuma plānošana un līgumu apjomu noteikšana saskaņā ar vienotiem un ekonomiski pamatotiem kritērijiem".
Likumības revīzija veikta par laika posmu no 01.01.2010. līdz 31.03.2011.
Informāciju sagatavoja Egita Diure, Valsts kontroles pārstāve.