Tekla Žabova: VM aptieku klientiem plāno aizliegt iespēju izvēlēties
Foto: LETA
Latvijas patērētāju interešu aizstāvības asociācija uzskata, ka Veselības ministrijas šobrīd samērā ātrā gaitā virzītie grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos ievērojami ierobežos Latvijas aptieku klientu iespējas lētāk un izdevīgāk iegādāties tajās pieejamās preces. Kā arī lielākajam tirgus spēlētājam aptieku nozarē nodrošinās garantēti stabili augstu cenu politiku, faktiski iznīcinot veselīgu cenu un izdevīgākā piedāvājuma konkurenci.
Veicot grozījumus Ministru Kabineta noteikumos Nr. 288 "Aptieku darbības noteikumi", Veselības ministrija izdarīs "lāča pakalpojumu" visiem Latvijas maznodrošinātajiem, pensionāriem, jaunajām māmiņām u.c.
"Māmiņām nebūs iespēju izvēlēties plašajā aptieku piedāvājumu klāstā izdevīgāko bērnu autiņbiksīšu piedāvājumu un pensionāriem būs liegts lētāk nopirkt vitamīnus, izmantojot aptieku klientu karšu sniegtās atlaides. Grozījumi noteikumos attieksies uz visām aptiekās nopērkamajām precēm, sākot no prezervatīviem, beidzot ar inhalatoriem un citām medicīnas precēm," Latvijas patērētāju interešu aizstāvības asociācijas (LPIAA) priekšsēdētāja Tekla Žabova ir šokēta par Veselības ministrijas nostāju.
VM grozījumu nepieciešamību pamato ar zāļu lietošanas kontroli, pircēju aizsardzību un lai nodrošinātu kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi. Tekla Žabova uzsver, ka grozījumiem būs tieši pretējs rezultāts: "Plānotie grozījumi MK noteikumos šos mērķus noteikti nesasniegs, bet tieši otrādi - nodarīs kaitējumu visām aptieku preču pircēju grupām, jo tie acīmredzot nav veidoti sabiedrības interesēs. Klientu kartes un to sniegtās priekšrocības pircējiem būs aizliegtas ar likumu. Trūcīgie pacienti tiešām lietos mazāk medikamentu, vitamīnu, higiēnas u.c. aptiekās nopērkamo preču, jo vienkārši to vairs nevarēs atļauties! Ja iepriekš aptiekas piedāvāja izvēles iespējas un pircējs varēja izvēlēties – iegādāties nepieciešamos medikamentus vai citas preces par izdevīgāku cenu vai ar atlaidi, vai pirkt tās par pilnu cenu, šāda iespēja tiks likvidēta".
Cietēji būs visi aptieku pircēji
Kārtējo reizi cietēji būs ne tikai trūcīgie, pensionāri un pacienti, kuriem medikamentus valsts nekompensē, bet visi iedzīvotāji, kuriem medikamenti, uztura bagātinātāji un citas aptiekās nopērkamās preces ir ārsta parakstīta nepieciešamība, tāpēc jebkuras lojalitātes programmas sniegtās atlaides nodrošina jūtamu līdzekļu ietaupījumu.
Turklāt LPIAA priekšsēdētāja neredz iemeslu, kādēļ, VM šī pamatojuma dēļ lojalitātes programmu un aptiekas klientu karšu ierobežojumu vērš uz pilnīgi visām aptiekās nopērkamajām preču grupām: "Higiēnas preces ir absolūta ikdienas nepieciešamība, piemēram, autiņbiksītes zīdaiņiem vai veciem cilvēkiem. Uzskatu, ka Veselības ministrijai nav jākontrolē to patēriņš vai jāierobežo iedzīvotāju iespējas saņemt izdevīgu piedāvājumu un atlaides precēm, kas nodrošina pamata komforta līmeni un higiēnas vajadzības."
Aptieku tirgus cenas noteiks lielie aptieku tīkli
Likvidējot aptieku lojalitātes kartes, cenas aptieku tirgū noteiks lielākais un pamanāmākais tirgus dalībnieks, kurš jau šobrīd tajā dominē – pircējiem nebūs iespēju izvēlēties aptieku, kurā kā pastāvīgajam klientam saņemt izdevīgāko piedāvājumu konkrētu zāļu vai iecienītākās zobupastas iegādei. Cenas būs vienlīdz augstas un konkurences cīņā uzvarēs tirgus dalībnieks ar lielāko aptieku skaitu, bet ne pircējiem draudzīgākas cenas, farmaceita darba kvalitāte, izdevīgs piedāvājums ilgtermiņā, utt.
"Aptieku gadījumā īpaši svarīga ir pircēja un farmaceita sadarbība, klienta uzticēšanās savam aptiekāram, piemēram, kurš strādā tuvākajā, piemājas aptiekā. Lojalitātes karte apliecina uzticēšanās līmeni vienai aptiekai vai aptieku tīklam, kur gadu gaitā arī uzkrāts noteikts pastāvīgā klienta atlaides līmenis. Aizliegums izvēlēties savu aptieku kropļos tirgus konkurenci un neredzu, kā šādā veidā varētu palielināt farmaceitiskās aprūpes kvalitāti," norāda Žabova.
Iedzīvotāji meklēs bīstamākus ceļus medikamentu iegādei
"Ja VM plāns ir ierobežot zāļu patēriņu un to nepamatotu lietošanu, tad plānotie grozījumi nav risinājums, jo iedzīvotāji meklēs citus, daudz bīstamākus ceļus, kā lētāk iegādāties bezrecepšu medikamentus, uztura bagātinātājus un citas preces! Labākajā gadījumā pirks tās veikalos un citās tirdzniecības vietās, kur nebūs pieejamas speciālista – farmaceita – konsultācijas, bet citi aiz izmisuma izvēlēsies bīstamākus ceļus," uzskata Žabova.
Aptiekās cenu līmeni noteiks lielākie tirgus spēlētāji, bet pircēji meklēs iespēju iegādāties nepieciešamās zāles un citas preces pārtikas veikalos, sadzīves ķīmijas veikalu tīkos u.c., kur arī pieejama daļa aptiekās nopērkamo preču. Toties zāles meklēs internetā. Šādā veidā pircēji riskēs ar savu veselību, lietos nepiemērotas zāles un pašrocīgi noteiks nepieciešamo zāļu, uztura bagātinātāju un citu preparātu lietošanas devu. LPIAA paredz, ka iedzīvotāji bezrecepšu medikamentus, uztura bagātinātājus un citas aptiekās nopērkamās preces biežāk pirks tieši internetā, kur nevarēs pārliecināties par to kvalitāti un atbilstību ārstu un citu speciālistu rekomendācijām.
Plānotais aizliegums ir jāatceļ!
Tekla Žabova norāda: "Pircējs nekādā gadījumā nedrīkst būt cietējs un situācijas ķīlnieks, īpaši, ja runa ir par precēm, kas nepieciešamas izdzīvošanai un kvalitatīvai ikdienai. Tomēr šoreiz situācija ir absurda - līdzīga kā, ja ārsts deformēta pēdas kauliņa dēļ amputētu visu kāju. Aizliegt ir vieglākais ceļš, bet tas nav risinājums, kas darbosies pircēju interesēs ilgtermiņā. Tādēļ aicinām Veselības ministriju pārskatīt plānotos grozījumus un svītrot no tiem nepamatoto aptieku lojalitātes programmu un lojalitātes karšu aizliegumu!"
Par grozījumiem MK noteikumos Nr. 288
Šobrīd Veselības ministrija (VM) ir nodevusi publiskajai apspriešanai grozījumus Ministru kabineta (MK) 2010. gada 23. marta noteikumos, kuros paredzētas būtiskas izmaiņas aptieku darbībā, tajā skaitā - aptieku klientu karšu aizliegums. Ministrija paredzējusi aizliegt aptieku klientu lojalitātes programmas un kartes, minētos MK noteikumus papildinot ar 32.¹ punktu: "32.¹ Aptiekas klientu piesaiste, izmantojot klientu lojalitātes programmas, tajā skaitā aptiekas klientu lojalitātes kartes, kā arī jebkura veida iesaiste citu komersantu izveidotajās lojalitātes programmās, ir aizliegta."