Straujuma: KNAB saskata iespējamu Belēviča interešu konfliktu, ja īstenos viņa ieceres par ZVA reorganizāciju
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) atzinumā ir norādījis, ka veselības ministrs Guntis Belēvičs (ZZS) nonāks interešu konfliktā, ja tiks īstenotas viņa ieceres par Zāļu valsts aģentūras (ZVA) reorganizāciju, šorīt LNT izteicās Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V).
Taujāta, vai viņai nav bažu, ka Belēvičs ZVA cenšas reformēt savu interešu vadīts, Straujuma uzsvēra, ka viņai tādu pierādījumu nav, un ministram ir tiesības nākt ar piedāvājumiem, kas, pēc viņa domām, ir valsts interesēs. Vienlaikus premjere pati ministram neieteiktu aktīvi darboties tieši ar to nozari, kurā strādā viņa radinieki, konkrētajā gadījumā - dēls. Es neesmu pārliecināta, ka apakšā tiešām ir personiskās intereses, un varbūt ministrs vienkārši ir aktīvs sfērā, kuru labi pārzina, tomēr, no otras puses, ir jāapzinās, ka šajā sfērā darbojas arī viņa radi, kas automātiski rada aizdomas, atzīmēja politiķe.
Straujuma atgādināja, ka vakar Belēvičs jautājumu par ZVA reorganizāciju noņēma no valdības darba kārtības un viņa nezinot, vai viņš ar to uz valdību nāks vēlreiz. Jebkurā gadījumā, Straujuma ir pārliecināta, ka licencēšanas noteikšana ministrijas politiskā pārziņā ir strukturāli nepareizi un pilnīgi nepieļaujami, tāpēc "Vienotība" šādas izmaiņas neatbalstīs un arī no "Visu Latvijai"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK politiķu puses esot pausta līdzīga nostāja.
Ministru prezidente tomēr nesaskata minētajā iemeslu prasīt Belēviča atkāpšanos no veselības ministra amata.
Kā ziņots, valdība 1.septembrī atkārtoti neskatīja jautājumu par vairāku ZVA funkciju pārdali Veselības inspekcijai (VI) un Veselības ministrijai (VM). Atlikt šo jautājumu, neprecizējot uz kādu laiku, rosinājis Belēvičs.
VM minētos grozījumus valdībā virzīja, jo, izvērtējot ZVA uzdevumus, konstatējusi, ka šobrīd jautājumus, kas saistīti ar farmaceitiskās darbības atbilstības izvērtēšanu, nodrošina divas ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes - ZVA un VI, kur ZVA pārbauda atbilstību labas izplatīšanas prakses un labas ražošanas prakses prasībām, savukārt VI kontrolē atbilstību normatīvo aktu prasībām, kas ietver arī atbilstību labas ražošanas prakses un labas izplatīšanas prakses prasībām.
Rezultātā šobrīd veidojoties situācija, ka ZVA, veicot atbilstības novērtēšanu, piemēram, zāļu lieltirgotavā, konstatē kādu neatbilstību, tā informē inspekciju, kas vēlreiz pārbauda šo pašu lieltirgotavu, konstatē pārkāpumu un, ja nepieciešams, piemēro administratīvo sodu. Tādējādi šo dubulto pārbaužu rezultātā tiek nelietderīgi tērēti valsts pārvaldes iestāžu resursi, kā arī radīts papildu slogs komersantiem, norāda VM speciālisti.
Noteikumu projekts paredz, ka turpmāk ZVA funkcijas izsniegt atļaujas zāļu klīnisko pētījumu veikšanai, vērtēt zāļu klīniskās izpētes atbilstību labas klīniskās prakses prasībām, kā arī vērtēt pieteiktos zāļu lietošanas novērojumus veiktu VM.
Tāpat VM turpmāk izsniegtu speciālās atļaujas (licences) farmaceitiskajai darbībai.
Savukārt VI turpmāk novērtētu un pārbaudītu zāļu un aktīvo vielu ražotāju un importētāju atbilstību labas ražošanas prakses prasībām, kā arī izsniegtu labas ražošanas prakses sertifikātus.
Tāpat inspekcija turpmāk ZVA vietā novērtētu un pārbaudītu zāļu un aktīvo vielu izplatītāju atbilstību labas izplatīšanas prakses prasībām un izsniegtu labas izplatīšanas prakses sertifikātus, kā arī izsniegtu atbilstības sertifikātus audu, šūnu un orgānu ieguves (izmantošanas) vietām, ārstniecības iestāžu asins kabinetiem, asins sagatavošanas nodaļām un Valsts asinsdonoru centram.
VM ieskatā šādas izmaiņas dotu iespēju koncentrēt visas uzraudzības funkcijas vienuviet un ļautu lietderīgāk izmantot cilvēkresursus un ekspertu intelektuālo kapacitāti.
Tāpat, pārvirzot farmaceitiskās darbības licencēšanu uz VM, tiktu izveidota koleģiāla institūcija - licencēšanas komisija, kas ātrāk un efektīvāk spēs izvērtēt iesniegtos iesniegumus. Turklāt VM būtu iespēja izvērtēt šī procesa efektivitāti, ietekmi uz uzņēmējdarbības iespējām farmācijas jomā un attiecīgi sagatavot izmaiņas normatīvajos aktos, lai optimizētu farmaceitiskās darbības uzņēmumu, pamatā aptieku, licencēšanas kārtību, norāda ministrijas speciālisti.
Minētais noteikumu projekts paredz ZVA reorganizāciju ar 2016.gada 1.janvāri.
Tāpat Belēvičam līdz šī gada 1.oktobrim būtu jāizveido aģentūras reorganizācijas komisija. Reorganizācijas komisijai līdz 1.decembrim būtu jāveic ZVA materiālo un finanšu līdzekļu inventarizācija, jānosaka mantas vērtību un saistību apjoms, kā arī jānodrošina finanšu līdzekļu, mantas, saistību un lietvedības nodošana.
Ar reorganizāciju saistītos izdevumus plānots segt no ZVA līdzekļiem.
Rīkojuma projekts paredz, sākot ar 2016.gadu, palielināt VM nozares budžeta ieņēmumus un izdevumus par 409 059 eiro, nemainot finansiālo bilanci. Atbilstoši par 409 059 eiro tiktu samazināts budžeta nefinansētas iestādes ZVA budžets 2016.-2018.gadam. Līdz ar to valsts konsolidētais kopbudžets nemainītos.
ZVA budžeta ieņēmumi 2016.gadā plānoti 4 856 107 eiro apmērā un izdevumi - 5 459 986 eiro apmērā, tajā skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2016 gada 1.janvāri 603 879 eiro apmērā.
VM skaidro, ka 2016.gadā līdzekļi 603 879 eiro apmērā novirzāmi ZVA izdevumu finansēšanai vairāku pasākumu nodrošināšanai. 71 144 eiro nepieciešami audu, šūnu un orgānu ieguves un izmantošanas vietu, asins kabinetu, asins sagatavošanas nodaļu un Valsts asinsdonoru centra atbilstības novērtēšanai un uzraudzībai.
Tāpat 128 058 eiro nepieciešami Latvijā ražotu medicīnisko ierīču reģistrēšanai, atļauju speciāli piegādāto medicīnisko ierīču laišanai apgrozībā izsniegšanai, kā arī medicīnisko ierīču vigilances veikšanai un atļauju izsniegšanai medicīnisko ierīču klīniskās izpētes veikšanai.
Savukārt 404 677 eiro nepieciešami norēķinu veikšanai par iepriekšējā pārskata perioda izdevumiem.
Jau ziņots, ka pagājušās nedēļas valdības sēdē jautājuma izskatīšana tika atlikta uz nedēļu.
LETA