Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija un Latvijas Patentbrīvo Medikamentu Asociācija pastiprina prasības zāļu ražotāju ētiskai darbībai
Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija (AFA) un Latvijas Patentbrīvo Medikamentu Asociācija (LPMA) apstiprinājušas papildinājumus Latvijas Zāļu reklamēšanas prakses Kodeksā, kas vērsti uz vēl stingrākām prasībām zāļu ražotāju ētiskai darbībai Latvijā.
Abu asociāciju kopējais Ētikas kodekss pilnībā atbilst arī Eiropas zāļu ražotāju ētikas normām. Turklāt dažos punktos ētikas prasības ražotājiem Latvijā ir pat stingrākas.
Būtiskākās izmaiņas pilnveidotajā Ētikas kodeksā skar Kodeksa saskaņošanu ar Eiropā spēkā esošajām ētikas normām, kā arī, it īpaši, zāļu ražotāju sadarbību ar ārstiem (vai to pārstāvošajiem komersantiem) zāļu reklamēšanas procesā. Kopš šo grozījumu spēkā stāšanās, par ētikas normu pārkāpumu tiek uzskatīti arī jebkādi maksājumi ārstiem (tieši vai netieši) un to pārstāvošajām trešajām pusēm par to, ka ārsts pieņem un uzklausa zāļu ražotāju pārstāvjus, kuri ieradušies, lai informētu par zālēm un to pielietošanu ārstniecības procesā.
Šajā gadījumā (dēļ kā tika veikti grozījumi Latvijas Zāļu reklamēšanas prakses Kodeksā) abu asociāciju galvenās bažas ir par to, ka Latvijā, atsevišķiem zāļu vairumtirgotājiem iegūstot kontroli ne tikai pār aptiekām, bet arī (tieši vai netieši) kļūstot par doktorātu (medicīnas centru) īpašniekiem, var rasties situācija, kad zāļu vairumtirgotājs var ietekmēt ārsta pieņemtos lēmumus attiecībā uz zāļu izrakstīšanu, kā arī ārstu tiesībām iegūt informāciju par zālēm. Uz minēto risku par apdraudējumiem veselības aprūpei, kas pašlaik balstīta uz pacientu izmaksu efektīvu ārstēšanu, AFA un LPMA ir vērsušas Veselības ministres Baibas Rozentāles un Veselības ministrijas par farmācijas jomu atbildīgo amatpersonu uzmanību, kā arī informējušas Latvijas Ārstu biedrību un Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju.
Parakstot pilnveidoto Latvijas Zāļu reklamēšanas prakses Kodeksu, AFA un LPMA uzsver, ka zāļu ražotāju ētikas normas nav kaut kas nemainīgs – "akmenī iecirsts" uz visiem laikiem. Tās nepārtraukti mainās un pilnveidojās līdz ar sabiedrības, tajā skaitā, komersantu uzskatiem par ētisku darbību. Ētiska rīcība zāļu reklamēšanā un izplatīšanā ir divtik būtiska, jo zāļu gala patērētājs ir cilvēks – viņa veselība un, daudzos gadījumos, dzīvība.
Tas viss uzliek paaugstinātu atbildību ikvienai personai, kas saistīta ar zālēm. Tie ir gan zāļu ražotāji, gan vairumtirgotāji, gan aptiekas. Tāpat par pareizāko lēmumu, izrakstot zāles, ir atbildīgi arī ārsti. Līdz ar to, ārsta izvēli nedrīkst ietekmēt nekādi materiāli stimuli vai to apsolījums. Ārstam sava izvēle jāpamato tikai balstoties uz savām profesionālajām zināšanām. To AFA, LPMA un Latvijas Ārstu biedrība fiksēja arī kopīgi parakstītajā Deklarācijā Par ārstu un farmācijas rūpniecības saskarsmes un ētikas principiem (2007.gada 14.augusts), kura 7.punktā ir teikts, ka "informācija, ko farmācijas firmas sniedz ārstiem, ir būtiska labai un pareizai medikamentu izvēlei pacientu aprūpē. Vienlaikus, ārstam, pieņemot medicīniskus lēmumus, ir jābūt neatkarīgam savā izvēlē."
Vienlaikus, ar gandarījumu AFA un LPMA var atzīmēt, ka kopš 2005.gada, kad abas asociācijas vienojās par pirmajām kopīgajām ētikas normām, situācija ētiskas darbības zāļu reklamēšanas jomā ir būtiski mainījusies. Ja sākotnēji lielākā daļa abu asociāciju Ētikas komisiju saņemto iesniegumu bija par pārāk lielas "labvēlības" izradīšanu ārstiem (piemēram, izklaides braucienu komandējumu apmaksa vai informatīvo semināru rīkošana izklaides vietās), tad pēdējā laikā šādu gadījumu skaits ir minimāls un, galvenokārt, tie saistīti ar tiem zāļu ražotājiem vai to pārstāvjiem, kuri nav AFA un LPMA biedri.
Četru gadu laikā, kopš AFA un LPMA parakstīja pirmo Zāļu reklamēšanas prakses kodeksu, abas asociācijas ir paveikušas lielu darbu, lai iedzīvinātu praksē ētikas normas. Ir izstrādāti ētikas normu piemērošanas noteikumi, abas asociācijas ir izveidojušas Ētikas komisijas, kas ikdienā uzrauga farmācijas firmu darbību. Paveiktajam jau ir reāli rezultāti – Ētikas komisiju saņemto un izskatīto sūdzību skaits ar katru mēnesi sarūk. Tas liecina, ka vairums farmācijas firmu ir pieņēmušas jaunos darbības standartus un tos respektē.
Tajā pašā laikā atsevišķus ražotājus tieši vai netieši spiež izmantot citas, "inovatīvas" aktivitātes un piedāvājumus, kas vērsti uz zāļu pārdošanas apjomu palielināšanu, izmantojot tirgvedību un sadarbību ar zāļu vairumtirgotājiem, aptiekām un ārstniecības iestādēm. Ir netieši konstatēts, ka dažu firmu pēdējā laika aktivitātes ir vērstas, piemēram, uz noteiktu atlīdzību aptiekām par zāļu pārdošanu un/vai apmaksu ārstniecības iestāžu īpašniekiem, par to, ka zāļu ražotāji informē ārstus par zālēm, kas ir klajā pretrunā ar zāļu ražotāju ētikas normām.
AFA un LPMA biedri uzskata, ka šāda prakse nav pieļaujama un daudzus zāļu reklamēšanas un tirgvedības jautājumus tomēr vajadzētu regulēt ar valsts noteiktām tiesiskajām normām, lai tie būtu saistoši ne tikai tiem zāļu ražotājiem, kas ir asociāciju biedri, bet arī ikvienam zāļu ražotājam, vairumtirgotājam un aptiekai. Tas, savukārt, rada grozījumu nepieciešamību normatīvajos aktos, kurus apstiprina Ministru kabinets vai Saeima. Jāatzīst, ka līdz šim abu asociāciju priekšlikumi nav iekļauti ne Farmācijas likumā, ne Ministru kabineta noteikumos, kas regulē zāļu reklamēšanas kārtību.