Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija papildina Ētikas kodeksu
Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija (AFA) ir veikusi izmaiņas Kodeksā par recepšu zāļu reklamēšanu un sadarbību ar veselības aprūpes speciālistiem un pacientu organizācijām (Ētikas kodekss), to saskaņojot ar Eiropas Farmaceitisko rūpniecību un asociāciju federācijas (EFPIA) attiecīgu kodeksu un EFPIA Prakses kodeksu attiecībām starp farmaceitisko rūpniecību un pacientu organizācijām.
"Kopš Ētikas kodeksa iedibināšanas ir paveikts ievērojams darbs, kas ļāvis veidot ētisku vidi attiecībām starp medikamentu ražotājiem un veselības aprūpes pārstāvjiem. Ir acīmredzami, ka sūdzību skaits ir būtiski samazinājies – mediķu semināru organizēšana izklaides vietās, kā arī izklaides pasākumu un ceļojumu organizēšana semināru aizsegā – šādi gadījumi ir pagātne. Ētikas normu pilnveidošana ir nepārtraukts process, un, lai arī veikts daudz nozīmīgu soļu, joprojām nepieciešams intensīvs un regulārs darbs, lai veicinātu pacientam godīga dialoga veidošanu starp veselības aprūpes pārstāvjiem un medikamentu ražotājiem," komentē AFA Ētikas komisijas priekšsēdētāja Ināra Rubene.
Pilnveidotais AFA Ētikas kodekss tagad paredz vēl stingrākas prasības attiecībā uz recepšu medikamentu reklāmu, ziedojumu un dāvinājumu piešķiršanas kārtību, medicīnisko konsultantu darba izmantošanu, kā arī tirgoto medikamentu ne-intervences pētījumu veikšanu u.c. Tostarp Kodekss paredz, ka ziedojumus un dāvinājumus drīkst piešķirt veselības aprūpes organizācijām, nevis atsevišķiem veselības aprūpes speciālistiem, kā arī ziedojumi un dāvinājumi nedrīkst ietvert pamudinājumu ieteikt lietot vai izrakstīt kādu konkrētu medicīnisko preparātu.
Reklāmas ierobežojumi nosaka, ka – ja farmaceitiskā kompānija apmaksā vai organizē reklāmas materiāla publikāciju presē, tas nedrīkst atgādināt redakcijas neatkarīgu viedokli. Materiāliem, kas attiecas uz medikamentiem un to lietošanu, un to sponsorē farmaceitiskā kompānija – neatkarīgi, vai tiem ir reklāmas raksturs, vai ne – skaidri jānorāda, ka tos sponsorējusi šī kompānija.
Izmantojot konsultantu pakalpojumus, privāti vai publiskā pasākumā, uzņēmumiem aizliegts veicināt medicīnisko preparātu izrakstīšanu, rekomendēšanu vai lietošanu. Piesaistot speciālistu kā konsultantu, pakalpojumu sniegšana jādeklarē, slēdzot darba līgumu, kā arī samaksai par sniegto pakalpojumu jāatbilst tirgus vērtībai. Ētikas kodeksa izmaiņas arī paredz, ka zāļu lietošanas novērojumus drīkst veikt vienīgi zinātniskos nolūkos, tas nedrīkst būt stimuls ieteikt, izrakstīt vai pārdot medicīniskus izstrādājumus, iesaistītie medicīniskie tirdzniecības pārstāvji drīkst veikt tikai administratīvu darbu un šāda iesaistīšana nedrīkst būt saistīta ar jebkāda medicīniskā izstrādājuma reklāmu.
Būtiski arī, ka turpmāk AFA publiskos saņemtās sūdzības un pieņemtos lēmumus – līdz šim publicēja vienīgi tos, kuros konstatēti pārkāpumi. Nopietna un atkārtota pārkāpuma gadījumā kopā ar faktiem tiks publicēts arī uzņēmuma nosaukums, tas netiks darīts tikai nelielu pārkāpumu gadījumos vai ja pārkāpuma nav bijis. Šie un vēl citi noteikumi, kopš 1. jūlija vēl stingrāk regulēs zāļu ražotāju un mediķu godprātīgas attiecības.
Šī ir jau otrā reize, kad Ētikas kodekss tiek pilnveidots, kopš tā apstiprināšanas 2005.gada 2.jūnijā. Pērn ētikas kodekss tika papildināts ar nozīmīgu sadaļu, kas regulē attiecības starp medikamentu ražotājiem un pacientu organizācijām. Pēdējā gada laikā ir arī parakstīts kopīgs Ētikas kodekss ar Latvijas Patentbrīvo medikamentu asociāciju, ar Latvijas Ārstu biedrību – Deklarācija par sadarbību starp ārstiem un farmācijas rūpniecību, kā arī Sadarbības memorands starp Veselības ministriju, pacientu organizācijām un farmācijas nozares sabiedriskajām organizācijām. Arī šie dokumenti regulē ētikas normu ievērošanu.
Ētikas komisija ir AFA izveidota institūcija, kas izskata un risina jautājumus, kas saistīti ar negodprātīgu medikamentu reklāmu, ārstu vai farmaceitisko kompāniju rīcību. Kopš Ētikas kodeksa iedibināšanas notikušas 12 Ētikas komisijas sēdes, kurās izskatīts vairāk nekā 50 sūdzību par dažādiem ētikas normu iespējamiem pārkāpumiem – galvenokārt par izklaides pasākumu organizēšanu ārstiem. Tāpat ir arī bijušas sūdzības par to, ka farmācijas firmas organizē pacientu izmeklēšanu.
Papildus informācija:
Ināra Rubene, asociācijas Ētikas komisijas priekšsēdētāja
Tālr.: +371 67242107
e-pasts: siffa@siffa.lv
http://www.siffa.lv (sadaļa ĒTIKA - http://www.siffa.lv/section/show/19 )
Informācijai:
Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija (AFA) ir atklāta, brīvprātīga sabiedriska organizācija. AFA mērķis ir sekmēt farmaceitisko kompāniju darbību Latvijā, uzlabot veselības aprūpes kvalitāti, paaugstināt ārstu, farmaceitu un iedzīvotāju izglītības un zināšanu līmeni, kā arī, sadarbojoties ar valsts institūcijām, veicināt un atbalstīt farmaceitisko preču organizēta tirgus attīstību. AFA ir dibināta 1996.gada janvārī, apvienojoties tobrīd piecām ārvalstu farmaceitisko firmu pārstāvniecībām, kuras darbojās Latvijā (Glaxo Wellcome, Merck Sharp & Dohme, Boehringer Ingelheim, Schering un Eli Lilly).
Pašlaik AFA ir 22 biedri, kas pārstāv tādas farmācijas kompānijas kā Abbott Laboratories S.A.; AstraZeneca; Bayer Schering Pharma AG; Berlin–Chemie/Menarini; Biotest Pharma; Boeringer Ingelheim; Eli Lilly; Ferring Pharmaceuticals, Gedeon Rihter; GlaxoSmithKline; Ipsen; Janssen; Kaken Pharmaceutical; LEO Pharmaceutical Products, Lundbeck; Merck; Merck Sharp & Dohme; Nippon Kayaku; Novartis Vaccines; Novo Nordisk; Nycomed, Orion Corporation; Pfizer; Roche; Sanofi-Aventis; Servier International; Schering – Plough; UCB Pharma.
AFA biedri ir pasaulē lielākie farmaceitiskās produkcijas ražotāji, kas pēc apgrozījuma un tirgus kapitalizācijas ir starp pasaules lielākajām kompānijām kopumā. Asociācijas biedri veic gan medikamentu ražošanu, gan jaunu medikamentu izstrādi un izpēti. Asociācijas biedru ieguldījums Latvijas veselības aprūpes sistēmā pēdējo trīs gadu laikā pārsniedzis 21 miljonu eiro. Tas aptver gan tiešās investīcijas un dāvinājumus, gan ieguldījumus izglītībā.
Eiropas Farmaceitisko rūpniecību un asociāciju federācija (EFPIA) ir starptautiska organizācija, kas apvieno 32 nacionālās farmācijas industrijas asociācijas un 43 vadošos farmācijas uzņēmumus Eiropā. EFPIA misija ir uzlabot pētījumos balstītas farmācijas industrijas konkurētspēju Eiropā kā politiskā, tā sadzīviskā vidē, lai stimulētu pētniecību un attīstību, kas veicina modernu un efektīvu medicīnu. EFPIA prioritātes ir stiprināt ES zinātniskos pamatus, veicināt moderno terapiju izmantošanu pacientu ārstēšanā, kā arī uzlabot vispārīgo veselības aprūpes vidi Eiropā.