Sākusies pietiekšanās Ārstniecības iestāžu Kvalitātes balvai 2015
Līdz 22.septembrim ārstniecības iestādes ir aicinātas iesniegt pieteikumus dalībai konkursā Ārstniecības iestāžu Kvalitātes balva 2015.
Balvas mērķis ir veicināt kvalitātes vadības ieviešanu Latvijas ārstniecības iestādēs, kā arī izglītot ārstniecības iestādes par kvalitātes vadības nozīmi un iespēju ar tās palīdzību ne tikai izpildīt normatīvajos aktos noteiktās prasības un kritērijus, bet arī konsekventi īstenot savu darbības pamatmērķi - nodrošināt nevainojamu pacientu aprūpi, ārstniecības pakalpojumu kvalitāti un efektivitāti.
Konkursu jau trešo gadu rīko Latvijas Veselības ekonomikas asociācija (LVEA) un Latvijas Kvalitātes biedrība. Šogad Kvalitātes balvu konkursu atbalsta Veselības ministrija.
Veselības ministrs Dr. Guntis Belēvičs: "Kvalitātes balvas konkurss ir apsveicama iniciatīva, jo vērsta uz veselības aprūpes sistēmas kvalitātes sistemātisku pilnveidi, atbilstoši starptautiski atzītiem standartiem. Kvalitatīva veselības aprūpes sistēma visos tās līmeņos ir arī Veselības ministrijas prioritāte. Tāpēc es augstu vērtēju nevalstiskā sektora ieguldījumu veselības aprūpes sistēmas pilnveidošanā."
Šogad Kvalitātes balva ārstniecības iestādēm tiks pasniegta piecās nominācijās: internā profila nodaļa, ķirurģiskā profila nodaļa, dzemdību nodaļa, onkoloģiskā profila nodaļa (ķirurģiskā profila, ķīmijterapijas vai terapeitiskās radioloģijas nodaļa) un veselības centrs. Onkoloģiskā profila nodaļa nomināciju skaitā iekļauta pirmo reizi, jo onkoloģisko slimību izplatība Latvijā gadu no gada pieaug un Veselības ministrija šo gadu ir pasludinājusi par Onkoloģiskās modrības gadu. Katras iestādes darbība tiks vērtēta (tiks īstenots gan iestāžu pašnovērtējums, gan ārējais vērtējums) 5 jomās: vadības procesi un atbildība, darbinieku kompetence, pacientiem un darbiniekiem droša vide, pacientu klīniskā aprūpe, kvalitātes un drošības pilnveide.
Daiga Behmane, Latvijas Veselības ekonomikas asociācijas valdes priekšsēdētāja: "Kvalitātes balva ir būtisks solis, lai Latvijā iespējami drīz radītu visapatverošu, nacionālu un starptautiskiem standartiem atbilstošu ārstniecības iestāžu kvalitātes sistēmu. Dalība Kvalitātes balvas konkursā ārstniecības iestādēm sniedz ne tikai skaidru izpratni par kvalitātes sistēmas nozīmi un nepieciešamību, bet arī praktisku priekšstatu par tās izveidi un ieviešanu - to ir atzinušas gan balvu ieguvušās veselības aprūpes iestādes, gan arī balvai nekvalificējušās organizācijas. 50% Latvijas veselības aprūpes iestāžu kvalitātes vadības sistēmas nepastāv vispār, tāpēc darāmā ir ļoti daudz, lai ārstniecības iestādes uzlabotu sava darba kvalitāti - pilnveidotu pacientu aprūpi, radītu drošu vidi visām ārstniecības procesā iesaistītajām personām."
Saskaņā ar Pacientu Ombuda datiem, 2014. gadā tas pacientiem un viņu tuviniekiem sniedza 1036 konsultācijas, no kurām lielākā daļa bija saistītas ar pakalpojumu (t.sk., operāciju, procedūru, konsultāciju un izmeklējumu) pieejamību, kvalitāti un cenām, kā arī medicīnisko dokumentu saņemšanas iespējām. Vairums pacientu sūdzības bija par medicīnas personāla (iestādes) attieksmes un komunikācijas jautājumiem, t.sk., arī par slimnīcu nodaļu savstarpējo saziņu un sadarbību ārstniecības procesa laikā un komunikāciju starp pacientu un medicīnas darbinieku.
"Dalība Kvalitātes balvas projektā ļauj katrai ārstniecības iestādei paskatīties uz sevi arī no malas, apzināties nepilnības un meklēt ceļus to izskaušanai," atzīst Latvijas Veselības ekonomikas asociācijas pārstāvis, kvalitātes vadības eksperts Igors Trofimovs.
Kā atzīst Igors Trofimovs, arī pacientu sūdzību izvērtēšana ir būtiska, lai veicinātu medicīniskās aprūpes kvalitāti. "Svarīga ir negadījumu ziņošanas sistēmas izveide gan katrā ārstniecības iestādē, gan valstiskā līmenī, jo ir jāmācās no savām un kolēģu kļūdām. Klīniku vadītāji nelabprāt dalās informācijā par pārkāpumiem un negadījumiem, ko radījis medicīniskai personāls, jo baidās, ka iestāde par to tiks sodīta. Taču ir pozitīva ārvalstu pieredze, kā kvalitātes kontroles pasākumi tiek Nīderlandē, Beļģijā, Francijā, Itālijā. Piemēram, Itālijas Veselības ministrija apkopo šos ziņojumus un izstrādā rekomendācijas, kā izvairīties no šiem negadījumiem."
Latvijas Veselības ekonomikas asociācija cer uz vēl aktīvāku ārstniecības iestāžu dalību šogad un aicina tās izmantot šo vērtīgo iespēju izvērtēt savu darbības kvalitāti.
Iepazīties ar Kvalitātes balvas nolikumu, kā arī iegūt pieteikuma veidlapu un pašnovērtējuma anketu iespējams Latvijas Veselības ekonomikas asociācijas mājas lapā http://lvea.lv/jaunumi/aicina-pieteikties-latvijas-arstniecibas-iestazu-kvalitates-balvai-2015/ Pieteikumus un jautājumus sūtīt elektroniski uz e-pastu: info@lvea.lv