Pētījums: Vecāki pārliecinoši atbalsta seksuālās izglītības iekļaušanu skolu programmā
Vairums vecāku uzskata, ka seksuālā izglītība skolās būtu efektīvs veids, kā pasargāt bērnus no negribētas vai nevēlamas seksuālas pieredzes, liecina tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS sadarbībā ar Latvijas Universitāti (LU) un Rīgas Stradiņa universitāti (RSU) veiktais pētījums.
Kā aģentūru LETA informēja biedrības "Papardes zieds" pārstāvis Kaspars Līcītis, pētījuma rezultāti apliecina, ka vecāki pārliecinoši atbalsta seksuālās izglītības iekļaušanu skolu programmā, jo tas palīdzētu pasargāt bērnus no nevēlamas seksuālās pieredzes, kā arī samazinātu abortu skaitu un HIV izplatību.
LU Psiholoģijas nodaļas docente Ieva Stokenberga uzsver, ka ir tikai apsveicami, ja vecāki ir gatavi runāt ar saviem bērniem par viņiem interesējošiem jautājumiem. Tomēr pētījums apliecina, ka vecāku zināšanas atsevišķos jautājumos nav pietiekamas, līdz ar to arī viņi paši uzskata, ka dzimumaudzināšana būtu jāveic speciāli apmācītam pedagogam.
Vislabākās zināšanas vecākiem ir par seksuālās pārneses infekcijām, liecina pētījuma dati. Piemēram, to, ka HIV infekcijai nav specifisku simptomu un pēc cilvēka izskata nevar noteikt, ka viņš ir inficējies, zina teju 90% vecāku. Arī to, ka no šīm infekcijām sevi var pasargāt, lietojot prezervatīvu, zina vairāk nekā 80% vecāku.
Taču liela neskaidrība joprojām valda par citiem seksuālās un reproduktīvās veselības jautājumiem. Piemēram, tikai trešā daļa vecāku uzrāda pārliecinošas zināšanas par jautājumiem, kas saistīti ar sievietes menstruālo ciklu, stāsta RSU docente Anda Ķīvīte.
Savukārt LU Sociālo zinātņu fakultātes pētījums "Bērni internetā. Drošība un riski 9-16 g.v." apliecina, ka turpat katrs trešais bērns vecumā no 9-16 gadiem Latvijā ir redzējis seksuāla rakstura materiālus. 35% no viņiem atzīst, ka pēc tam jutušies uztraukti un apjukuši. Tomēr tikai 18% bērnu šādos gadījumos ir vērsušies pie vecākiem.
Tiesu psiholoģijas eksperte Dace Landmane skaidro, ka bērniem pieejami dažādi seksuāla rakstura materiāli, parasti audio vai video formātā, ar kuriem bērni pārsvarā saskaras interneta vidē. Tomēr tiem ir atšķirīgs saturs, kas bieži vien mēdz būt vecumam neatbilstošs, līdz ar to tiek ietekmēta bērna uztvere, emocionālais stāvoklis, attieksme un uzvedība.
LETA