medicine.lv skaitļos

Lietotāji online189
Aktīvie uzņēmumi12659
Nozares raksti11791
Ekspertu atbildes21477
Pētījums: Latvijas Nacionālā attīstības plāna mērķi zina vien 19% iedzīvotāju : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Pētījums: Latvijas Nacionālā attīstības plāna mērķi zina vien 19% iedzīvotāju

Tikai nepilna piektā daļa jeb 19% Latvijas iedzīvotāju zina, ka Nacionālajā attīstības plānā (NAP) noteiktais Latvijas pamatmērķis ir "ekonomikas izrāviens", tā liecina "DNB Latvijas barometra" jaunākais pētījums.

Tikai nedaudz mazāk - 14-15% - respondentu domā, ka NAP vadmotīvs ir "Latvija - pilnvērtīga Eiropas valsts", "Latvija - labklājības valsts" un "cilvēks pirmajā vietā". Tikpat lielai respondentu daļai nav ne jausmas, kāds varētu būt NAP pamatmērķis.

"Laikam ir maz tādu politisko dokumentu, kuriem būtu veltīta pat teātra izrāde - 2012.gadā "Dirty Deal Teatro" tika uzvesta teātra izrāde par NAP. Tomēr politiķu un arī sabiedrības attieksme liecina, ka NAP faktiski paliks rakstiska vingrinājuma veidolā. Jebkurā gadījumā, dalot budžeta naudu, NAP prioritātes publiski vispār neparādījās kā arguments, arī pārskatot 2013.gada budžetu, par nozīmīgāku kritēriju izrādījās nereprezentatīva interneta aptauja, nevis valdības un Saeimas apstiprināts dokuments par valsts prioritātēm nākamajiem sešiem gadiem. Tādēļ nav jābrīnās, ka tikai 19% aptaujāto atpazīst NAP pamatmērķi," komentējot šos datus, norāda tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS sociālo un politisko projektu direktore Ieva Strode.

Vaicāti, kas varētu liecināt par "ekonomikas izrāviena" piepildīšanos, visbiežāk aptaujātie minējuši iedzīvotāju labklājības uzlabošanos (54%), uzņēmējdarbības izaugsmi (44%) un bezdarba līmeņa samazināšanos (44%). Tikai ceturtā daļa aptaujāto par ekonomiskās situācijas uzlabošanās pazīmi uzskata emigrējušo iedzīvotāju atgriešanos Latvijā (25%), bet 23% aptaujāto - Latvijas preču un pakalpojumu eksporta pieaugumu. Tradicionāli analītiķu izmantoto iekšzemes kopprodukta (IKP) pieaugumu kā nozīmīgu ekonomikas izaugsmes pierādījumu minējuši vien 9% aptaujāto.

"Pētījuma rezultāti liecina, ka iedzīvotāji kā atskaites mērauklu ekonomikas izrāvienam Latvijā izmantotu mērījumus par cilvēku labklājības uzlabošanos. Šāda nostāja ir gluži saprotama, un tādam arī būtu jābūt ekonomikas izrāviena mērķim. Jāatzīst gan - lai ekonomikas izrāviens notiktu un atbalsotos iedzīvotāju maciņos, tam, pirmkārt, jānotiek eksportā. Savukārt eksporta iespējas lielākoties nosaka veiktās investīcijas. Un te nu mēs gluži loģiski nonākam arī pie jautājuma par finansējumu zinātnei un pētniecībai, ko visnotaļ pamatoti respondenti norādījuši arī pētījumā," skaidro Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Bičevska.

Lūgti minēt, kas būtu jādara, lai definētais mērķis - ekonomikas izrāviens - tiktu sasniegts, visbiežāk aptaujātie pauduši viedokli, ka tas īstenotos, ja būtu lielāks valsts atbalsts biznesa uzsākšanai un attīstībai (41%). Citi priekšnoteikumi ekonomikas izrāvienam minēti retāk, piemēram, lielāks atbalsts reģionu attīstībai (27%), uzņēmējdarbības vides uzlabošana (26%), izglītota, kvalificēta darbaspēka nodrošināšana (24%), kā arī korupcijas apkarošana (21%).

Tikmēr neliela daļa aptaujāto minējuši arī nepieciešamību aktīvāk piesaistīt ārvalstu investīcijas (19%), efektīvāk aizstāvēt Latvijas ekonomiskās intereses Eiropas Savienībā (18%), veicināt zinātnes un pētniecības attīstību un inovāciju radīšanu (17%), stimulēt darbspējīgu cilvēku skaita pieaugumu (16%) un nodrošināt infrastruktūras uzlabošanu (16%).

"Domājot par ekonomiskā izrāviena sasniegšanai nepieciešamo, populārākās atbildes ir rezumējamas kā valsts, valsts un vēlreiz valsts. Tostarp - valsts vai nu kā atbalsta sniedzēja biznesam (arī zinātnes, pētījumu) vai reģionu attīstībai, vai arīdzan kā mazāks traucēklis ar mazāku birokrātiju un zemākiem nodokļiem. Gudrs valsts atbalsts un administratīvo šķēršļu mazināšana ir zelta vērta. Tajā pašā laikā vajadzētu paturēt prātā, ka daudzi ekonomiskie veiksmes stāsti pasaulē notikuši par spīti šķēršļiem, nevis pateicoties atbalstam. Valsts naudu nerada, bet gan tikai pārdala, turklāt ar neizbēgamu zaudējumu procentu," norāda Sabiedriskās politikas centra "Providus" pētnieks Valts Kalniņš.

Tikmēr lūgti izvērtēt, kurās jomās Latvijai ir vislielākās iespējas radīt pasaules līmeņa atklājumu, produktu vai pakalpojumu, ar ko valsts varētu kļūt pazīstama un bagāta, visbiežāk aptaujātie norādījuši farmāciju (48%) un ekoloģisko produktu jomu (44%). Tajā pašā laikā 38% aptaujāto atzīmējuši pārtikas ražošanu, 33% - informācijas tehnoloģijas, bet 30% - medicīnu. Visretāk aptaujātie uzskatījuši, ka unikāls pasaules mēroga produkts Latvijā varētu tikt radīts alternatīvo energoresursu jomā (14%).

Visbeidzot, aicināti nosaukt faktorus, kas kavē Latvijā radīt pasaules mēroga unikālu produktu, lielākā daļa jeb 54% aptaujāto atzīmējuši valsts finansējuma trūkumu zinātnei un pētījumiem. Tikmēr 36% aptaujāto par nozīmīgu traucēkli uzskatījuši neprasmi labās idejas pārliecinoši "pārdot" un popularizēt, 30% - uzņēmumu nespēju orientēties uz jaunu produktu, inovāciju radīšanu, bet mazliet vairāk nekā ceturtā daļa respondentu - radošuma un ideju trūkumu, problēmas izglītības sistēmā, kā arī neticību savām spējām. 13% aptaujāto arī norādījuši, ka nekas cits kā pašu slinkums nav pie vainas tam, ka neesam radījuši vai spējuši pārdot vairāk pasaulē unikālu un pieprasītu produktu.

"DNB Latvijas barometrs" ir atzīts ikmēneša socioloģiskais pētījums, kurā tiek pētītas konkrētā brīža aktuālās norises sabiedrībai nozīmīgās jomās. Vienlaikus iedzīvotājiem ikreiz tiek uzdots pastāvīgo jautājumu kopums, kas mēnesi pa mēnesim atspoguļo sabiedrības vispārējā noskaņojuma izmaiņas.

Foto: Gatis Dieziņš/LETA

Banner 280x280
Banner 280x280
Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Diemžēl, gadiem ejot, ar ādas kopšanu vien ir par maz – lai saglabātu izskatu, kādu to vēlamies redzēt, bieži vien bez ķirurģijas neiztikt. Tāpēc Dr. Mauriņa klīnika Mežaparkā līdztekus jau tā plašajam pakalpojumu klāstam tagad piedāvā arī plastiskās ķirurģijas operācijas, tā nodrošinot pilnvērtīgu un kvalitatīvu aprūpi vienuviet.

Aktuālie piedāvājumi

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Kvalitatīvs matracis var ievērojami uzlabot cilvēka dzīves kvalitāti, nodrošinot komfortu un cieņpilnu aprūpi dzīves visgrūtākajos brīžos. Investīcijas šādā matracī ir ieguldījums pacienta veselībā un labklājībā, kas sniedz ieguvumus gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.

Novērs muguras sāpes!

Novērs muguras sāpes!

Vai kaut vienu reizi dzīvē esi jutis muguras sāpes, īpaši muguras lejasdaļā? “Veselības sporta stacijas” treneri nodarbībās risina sūdzības par muguras sāpēm savas kompetences ietvaros un sadarbojoties ar citu jomu speciālistiem. 

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Rīgā tiek piedāvātas dažādas SPA iespējas, sākot no sabiedriskām iestādēm līdz augstas klases SPA. Ideāla SPA izvēle Rīgā ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Uzzināsim vairāk, kāpēc izvēlēties Inlux SPA!

Video

Produktu testi

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Perfecto" piedāvā testēt FITY dabas pulverus pēc izvēles – Nātru, Gārsas vai Balandas pulveri.

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Fit & Healthy" piedāvāja izmēģināt zīmola "OstroVit" uztura bagātinātāju - magnija bisglicinātu.

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar dabiskās kosmētikas zīmolu RUUTe® piedāvāja testēt sejas krēmu Roze, kas domāts jebkuram sejas ādas tipam, arī sausai un iekaisušai ādai.

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Zepter International Baltic" piedāvāja testēt "Myion" – inovatīvu portatīvo gaisa attīrītāju.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Atklāj īpašo Japānas skaistuma noslēpumu, kuru izstrādājuši Jāpānas zinātnieki. Dr.Ohhira® produkti – augstākās kvalitātes Japānas kosmētika un uztura bagātinātāji.

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery ir Latvijas zīmols, kas no 2018. gada izstŗādā un ražo gaisa kompresijas ierīces, ko izmanto limfodrenāžas un sporta atjaunošanās nolūkos. Šīs iekārtas ir iecienījuši fizioterapeiti, sporta ārsti un masāžas speciālisti visā pasaulē, kā arī tos lieto visi top Latvijas atlēti.