Pedagoģiski medicīniskajām komisijām būs jānosaka atbalsta pasākumi skolēniem ar speciālām vajadzībām
Noteikumi paredzēs profesionālās prasības valsts un pašvaldību komisiju locekļiem, kas līdz šim nebija reglamentēts. Projekts nosaka kritērijus valsts komisijas un pašvaldības komisijas atzinuma sagatavošanai, akcentējot pedagoģiski psiholoģisko pieeju izglītojamā izvērtēšanā un izglītojamā speciālo vajadzību noteikšanā.
Pedagoģiski psiholoģiskā pieeja pretēji līdzšinējam medicīniskajam modelim, kurā diagnozes esamība nosaka nepieciešamību pēc speciālās izglītības programmas īstenošanas, paredz izglītojamā traucējuma vai saslimšanas ietekmes uz izglītības procesu izvērtēšanu, tādējādi mazinot izglītojamo ar speciālām vajadzībām sociālās atstumtības risku.
Plānots, ka tiesiskais regulējums sniegs iespējas precīzāk noteikt speciālās vajadzības izglītojamiem.
Pēc valsts komisijas rīcībā esošās informācijas, patlaban pašvaldību komisiju locekļu izglītība atbilst jaunajām noteikumu projekta prasībām un maksimāli jāizvairās no situācijām nākotnē, kad lēmumu par izglītojamā speciālām vajadzībām pieņemtu neprofesionāli valsts komisijas vai pašvaldību komisiju vadītāji un locekļi. Tādēļ noteikumu projektā ir nodefinētas profesionālās prasības valsts komisijas un pašvaldību komisiju sastāvam.
Tāpat iecerēts panākt to, ka, iesakot izglītojamajam piemērotāko izglītības programmu atbilstoši viņa veselības stāvoklim, attīstības līmenim un spējām, tiktu ņemts vērā ģimenes viedoklis, resursi un iespējas izglītību iegūt pēc iespējas tuvāk skolēna dzīves vietai, sociālpsiholoģiskā situācija.
Projekts paredz, ka izglītojamos iekļaut speciālās pamatizglītības programmās varēs tikai tādos gadījumos, kad bērnam ārstu noteiktā diagnoze atbilst kādam no kritērijiem. Ja izglītojamam ir kāda cita ilgstoša saslimšana, kas neatbilst noteiktajiem kritērijiem, tad izglītojamam atzinums tiks izsniegts, pamatojoties uz slimības izpausmēm.
Noteikumu projekta anotācijā teikts, ka valstī ir 102 speciālās izglītības iestādes, tostarp arī pirmsskolas izglītības iestādes. Saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) statistikas datiem par 2010./2011.mācību gadu vispārizglītojošo skolu speciālajās klasēs mācās 1244 skolēni, savukārt vispārizglītojošās klasēs integrēti 1474 izglītojamie ar speciālām vajadzībām.
Ministru kabineta noteikumi vēl jāpieņem valdībā.
LETA
Foto: Fotolia