Cilvēki arvien biežāk vēršas pie Pacientu ombuda
"Pacientu ombuds ir daudz paveicis šajos trīs gados. Ir pozitīva pieredze ar sadarbības partneriem un, protams, ikdienas darbā ar pacientiem. Veselības aprūpes sistēmas kvalitātes uzlabošanā nākas saskarties ar daudzām grūtībām, bet uzskatām, ka līdz šim darbība ir bijusi veiksmīga. Redzam arī daudz sadarbības iespēju ar citām organizācijām. Galvenais mērķis ir pēc iespējas vairāk palīdzēt pacientam. Pacientu ombuda dibināšanas mērķis bija atslēga uz sadarbību, kopīgu viedokļu meklēšana. Bez šaubām, vieglāk būtu vienkārši nostāties opozīcijā, tikai kritizēt, taču grūtāk, bet arī daudz svarīgāk ir meklēt sapratni, risinājumus un atbalstīt gan pacientu, gan arī mediķus, lai kvalitāte būtu ar vien labāka," norādīja Liene Šulce-Rēvele.
Savu viedokli izteica LR Veselības ministre Ingrīda Circene: "Veselības aprūpe - slimu cilvēku ārstēšana - ir ļoti jūtīga joma. Tajā brīdī, kad esam saslimuši, ceram saņemt no ārsta ne tikai kvalificētu ārstēšanu, bet arī saprotamu, skaidru un iejūtīgu informāciju, kas tiek darīts, kādas ir atveseļošanās prognozes un kas notiks tālāk. Veiktās pacientu aptaujas ir skaidra atgriezeniskā saite veselības aprūpes pieejamībai un kvalitātei visplašākajā nozīmē. Tādēļ ir gandarījums, ka Pacientu ombuds saņem arī daudz labu vārdu no pacientiem par saņemto veselības aprūpi. Vienlaikus, strādājot ar topošajiem mediķiem gan koledžās, gan universitātēs, jāstiprina ārstniecības personu zināšanas psiholoģijā un savstarpējā komunikācijā, kas mazinātu iespējamās nesaprašanās vai pārpratumus".
Nacionālā Veselības dienesta direktors Māris Taube uzsvēra: "Lai nodrošinātu atgriezenisko saiti ar pacientiem, gan medicīnas iestādes, gan organizācijas var sadarboties ar Pacientu ombudu. Šobrīd kopā ar Pacientu ombudu ir uzsākta aptauja par e-veselības pakalpojumiem, aktuāla tēma ir arī ģimenes ārstu konsultatīvais tālrunis. Nacionālajā veselības dienestā, kā organizācijā, kurai uzticas, vēršas pacienti ar dažādiem jautājumiem. Priecājos, ka mums ir sadarbība ar Pacientu ombudu, lai varētu veiksmīgāk risināt konkrētos gadījumus."
Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas valdes priekšsēdētājs Viesturs Boka: "Sākumā varbūt bija vērojama opozīcija no mediķu puses saistībā ar pacientu tiesībām, bet mēs nevaram tās ignorēt. Savukārt pacientiem ir jāsaprot, ka tiesības ir lielā mērā saistītas arī ar pienākumiem. Ārstniecība ir svaru kauss – no vienas puses ir pacients ar savām tiesībām un pienākumiem, no otras puses mediķi. Ir jāmācās sadarboties, ievērojot savus pienākumus. Ir svarīgs arī izskaidrošanas darbs, lai saprastu savus pienākumus. Ja runājam par pētījumiem, tad svarīgi, ka Pacientu ombuds ir strādājis ar esošajiem pacientiem, un ir atšķirība – uzdot jautājumu veselam vai slimam cilvēkam. Naudas trūkums nevar būt par iemeslu sliktai attieksmei pret pacientu, tādēļ mums ir svarīga sadarbība ar Pacientu ombudu.
Vidzemes reģionālās slimnīcas valdes priekšsēdētāja Ingūna Liepa informēja: "Ar Pacientu ombudu sadarbojamies kopš 2010.gada marta. Ņemot vērā to, ka slimnīcai ļoti svarīgs ir pacientu viedoklis, aktīvi tiek veidotas un izplatītas aptaujas anketas, kur tiek iesaistīti arī augstskolu studenti. Lielāko daļu no šīm aptaujām realizē Pacientu ombuds. Pēc atskaitēm varam spriest par aktuālo, kas noticis. Ar šo informāciju tiek iepazīstināts medicīniskais personāls. Pamatojoties uz šo informāciju, tiek veikti uzlabojumi, un atsevišķi gadījumi tiek vispārināti, lai uzlabotu visu sistēmu kopumā. Medicīnas personālam ir jābūt arī kā psihologam, lai strādātu ar pacientu, viņu mierinot un ievirzot pareizajā gultnē sarunas. Pacientu ombuds palīdz uzlabot šīs saskarsmes kvalitāti ar individuālo spēļu, saskarsmes semināru, izspēlēto situāciju palīdzību. Piekrītu Pacientu ombuda teiktajam, ka viena no veselības aprūpes prioritātēm ir kvalitātes kritēriji - kur viens no pirmajiem punktiem ir spēja iejusties pacienta ādā un, protams, nevar aizmirst arī par pacientu pienākumiem".
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas valdes priekšsēdētāja Anda Čakša uzskata: "Cieņa, līdzcietība un mīlestība pret dzīvību un slimo bērnu, profesionālisms, godprātība, taisnīgums un koleģialitāte ir vērtības, kas raksturo Bērnu slimnīcu. Arī cieša saikne un sadarbība ar pacientiem un viņu vecākiem nenoliedzami ir prioritāra veiksmīga ārstniecības un aprūpes procesa nodrošināšanā, sekmējot ātrāku atveseļošanos. Pacientu ombuds ir viens no kanāliem, ar kura palīdzību varam šo saikni pilnveidot, uzklausot ne tikai ierosinājumus un pozitīvās atsauksmes, bet ņemot vērā arī izteikto kritiku, pilnveidot komunkāciju, rast jaunus risinājumus, tādejādi kļūt vēl labākiem".
Bērnu slimnīcas fonda projektu vadītāja Auce Auškāpa: "Prieks, ka Bērnu slimnīcas fondam ir sadarbība ar Pacientu ombudu. Jau līdz šim ir atrisināta virkne jautājumu un iezīmēti arī daudzi jautājumi, ko Pacientu ombuds ir gatavs mērķtiecīgi attīstīt nākotnē. Lielais mērķis ir risināt tieši nepilngadīgo pacientu tiesības. Otrs lielais mērķis ir pacientu vecāku izglītošana tiesību un pienākumu jautājumos, izmatojot dažādus informatīvos materiālus. Arī šo jautājumu risināšanā notiks sadarbība ar Pacientu ombudu".
Pacientu ombuda galvenais darbības mērķis ir veicināt kvalitatīvu veselības aprūpi, kurā primāras ir pacientu vajadzības pēc efektīvas, savlaicīgas palīdzības, atklātas un objektīvas informācijas, veselību veicinošām aktivitātēm, un kurā pacients un ārstniecības personas ir sadarbības partneri.
Informāciju sagatavoja Dace Līkanse, Pacientu ombuda biroja vadītāja
Foto: LETA
Plašāk skatieties LTV Ziņu dienesta sagatavotajā sižetā
Komentāri
-
Aizvien biežāk? Man liekas, ka tomēr nē, jo cilvēki zina, ka tāpat nekāda rezultāta tam nebūs. Pašam droši vien paliek labāk, ka esi gājis un meklējis taisnību, bet gribētu redzēt tos veiksmes gadījumus, kas tiek izskatīti par labu pacientam :)
-
Piekrītu!
-
Ja Pacientu Ombuds aizstāvētu pacientus, nevis pildītu Circenes "vīzijas", viss mainītos uz labu dažu minūšu laikā, neraugoties uz to, ka Pacientu Tiesībsarga lēmumiem ir rekomendējošs raksturs.
-
Piekrītu!
-
Ja Pacientu Ombuds aizstāvētu pacientus, nevis pildītu Circenes "vīzijas", viss mainītos uz labu dažu minūšu laikā, neraugoties uz to, ka Pacientu Tiesībsarga lēmumiem ir rekomendējošs raksturs.
-
Aizvien biežāk? Man liekas, ka tomēr nē, jo cilvēki zina, ka tāpat nekāda rezultāta tam nebūs. Pašam droši vien paliek labāk, ka esi gājis un meklējis taisnību, bet gribētu redzēt tos veiksmes gadījumus, kas tiek izskatīti par labu pacientam :)
-
Ja Pacientu Ombuds aizstāvētu pacientus, nevis pildītu Circenes "vīzijas", viss mainītos uz labu dažu minūšu laikā, neraugoties uz to, ka Pacientu Tiesībsarga lēmumiem ir rekomendējošs raksturs.
-
Aizvien biežāk? Man liekas, ka tomēr nē, jo cilvēki zina, ka tāpat nekāda rezultāta tam nebūs. Pašam droši vien paliek labāk, ka esi gājis un meklējis taisnību, bet gribētu redzēt tos veiksmes gadījumus, kas tiek izskatīti par labu pacientam :)
-
Piekrītu!
-
Piekrītu!
-
Ja Pacientu Ombuds aizstāvētu pacientus, nevis pildītu Circenes "vīzijas", viss mainītos uz labu dažu minūšu laikā, neraugoties uz to, ka Pacientu Tiesībsarga lēmumiem ir rekomendējošs raksturs.
-
Aizvien biežāk? Man liekas, ka tomēr nē, jo cilvēki zina, ka tāpat nekāda rezultāta tam nebūs. Pašam droši vien paliek labāk, ka esi gājis un meklējis taisnību, bet gribētu redzēt tos veiksmes gadījumus, kas tiek izskatīti par labu pacientam :)