Latvijas Patentbrīvo medikamentu asociācija aicina neatbalstīt ZVA reorganizāciju
Biedrība "Latvijas Patentbrīvo medikamentu asociācija" (LPMA) aicina nevirzīt un nepieņemt Veselības ministrijas (VM) virzīto Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz vairākas Zāļu valsts aģentūras (ZVA) funkcijas nodot VM un Veselības inspekcijai.
Kā aģentūru LETA informēja biedrībā, VM un valdība tiek aicināta nepieņemt sasteigtus lēmumus, kas radītu neparedzamas sekas. Tāpat, lai izvērtētu ZVA darbu, LPMA aicina veikt aģentūras darbības detalizētu, neatkarīgu auditu, lai konstatētu, vai ZVA veic tai uzliktos uzdevumus atbilstoši noteiktajām prasībām un pietiekamā kvalitātē.
Kā norāda biedrības valdes priekšsēdētājs Egils Einārs Jurševics, LPMA kategoriski iebilst VM argumentiem attiecībā uz pastāvošajiem patentbrīvo medikamentu reģistrācijas ierobežojumiem pašreizējo ZVA funkciju ietvaros, kas tiek piesaukti kā pamatojums ZVA reorganizācijai.
"Vēlamies norādīt, ka reģistrēto patentbrīvo medikamentu skaits Latvijā ir samazinājies ne jau ZVA darbības vai bezdarbības dēļ, bet gan pašas VM veidotās un īstenotās zāļu politikas rezultātā," teikts paziņojumā.
Šī politika nosaka to, ka zāļu ražotājiem nav intereses ienākt Latvijas tirgū, kur zāļu iegādes izdevumu kompensācijas sistēma ir veidota pēc tā saucamās tenderu sistēmas principa ar ļoti zemu bāzes cenas slieksni un ierobežotu valsts apmaksājamo medikamentu skaitu. Šāda sistēma, kas pēc VM iniciatīvas tika ieviesta krīzes laikā un kas bija atbilstīga tā laika situācijai, tomēr nevar efektīvi darboties ilgstoši un nav piemērota šī brīža tirgus apstākļiem. To pierāda gan citu valstu prakse, gan, kā redzams, arī Latvijas situācija. Latvijas mazais tirgus, lielā konkurence un zemās cenas nekalpo kā stimulējoši faktori, lai Latvijā ienāktu jauni zāļu ražotāji, veicot šeit jaunu zāļu reģistrāciju, vai esošie paplašinātu savu zāļu piedāvājuma klāstu, skaidroja Jurševics.
"Jā, ražotājus neapmierina augstās reģistrācijas un zāļu uzturēšanas izmaksas Latvijā," atzina Jurševics, tomēr norādīja, ka ne jau ZVA ir noteikusi šādus tarifus, bet gan VM, kura, nosakot šādus tarifus, ir vēlējusies iegūt finanšu līdzekļu pārpalikumu, ar ko segt "robus" VM budžetā - finansējot ar farmāciju nesaistītus projektus, nevis veicinot zāļu pieejamību pacientiem.
"Pret šādu praksi vairākkārt ir iebilduši zāļu ražotāji, rakstot vēstules VM, diskutējot ar ministrijas pārstāvjiem un paužot savu viedokli plašsaziņas līdzekļos, uz ko VM, tai skaitā valdības sēdēs, bez pamatotiem argumentiem ir vienkārši atbildējusi, ka tāda ir VM politika," sacīja biedrības vadītājs.
Tas, vai ZVA ir jābūt budžeta iestādei vai tā jāuztur no ražotāju iemaksām, ir jautājums, kas jāizvērtē VM, uzskata Jurševics. "Zāļu ražotāju viedoklis ir, ka, ja budžetā ir iespējams atrast finansējumu šo funkciju veikšanai, tad tas noteikti ir atbalstāms".
Jurševics gan atzina, ka, par spīti VM veidotajai un īstenotajai politikai farmācijas jomā, attiecībā uz patentbrīviem medikamentiem var secināt, ka to patēriņš Latvijā 2014.gadā - n45% no kopējā zāļu patēriņa naudas izteiksmē jeb 75% pēc pārdoto iepakojumu skaita - nav zemāks kā vidēji Eiropas Savienības valstīs.
Protams, patentbrīvo medikamentu ražotāji un Latvijas iedzīvotāji varētu vēlēties straujāku patentbrīvo medikamentu īpatsvara palielinājumu, taču tas ir iespējams tikai tādā gadījumā, ja VM īstenos tādu politiku un pasākumus, kas to reāli nodrošinās, uzskata biedrības vadītājs.
Diemžēl pašreizējā VM darbība par to neliecina un realitātē notiek pretējais, skaidroja Jurševics. Zemo zāļu cenu Latvijā dēļ ar katru gadu pieaug no valsts izvesto zāļu (neiekļaujot Latvijā ražoto zāļu eksportu) apjoms. "VM bezdarbība, lai šo procesu ierobežotu, liek apšaubīt, ka VM, īstenojot savu politiku, patiešām rūpējas par Latvijas iedzīvotājiem, un drīzāk liecina par to, ka tā tiek atbalstīti atsevišķi komersanti, kam tādējādi tiek ļauts gūt labu peļņu, no Latvijas izvedot vietējiem pacientiem paredzētos medikamentus," teikts biedrības paziņojumā.
Arī fakts, ka VM virzītās izmaiņas tiek pamatotas ar pieņēmumiem un VM vien zināmiem faktiem, raisa nopietnas bažas par šīs reorganizācijas patiesajiem mērķiem, uzskata Jurševics.
Tas LPMA liek apšaubīt VM apgalvojumu, ka ZVA reorganizācija ļaus uzlabot tās galvenā mērķa, kas VM būtu jāīsteno farmācijas jomā, sasniegšanu - iedzīvotāju nodrošināšanu ar pieejamiem un drošiem medikamentiem.
"Tieši otrādi - zāļu ražotāji VM rīcībā saskata tendenci veidot vāji kontrolējamu un nedrošu sistēmu, kas rada riskus Latvijas iedzīvotājiem. To apliecina vairāki šī gada laikā VM virzītie un Ministru kabinetā jau pieņemtie grozījumi farmācijas jomā," konstatē biedrība.
Steigā īstenotā ZVA - iestādes, kas līdz šim ir darbojusies atbilstīgi citu Eiropas Savienības valstu praksei un standartiem un kuras funkcijas kā iestādei ir starptautiski auditētas un sertificētas, apliecinot to efektivitāti, caurskatāmību un saprotamību ražotājiem, - reorganizācija izskatās pēc vēl viena soļa šajā virzienā," uzskata biedrība.
Kā ziņots, izstrādātais VM noteikumu projekts paredz novērst funkciju dublēšanos starp ZVA un Veselības inspekciju (VI), paredzot, ka līdzšinējās ZVA funkcijas, kas saistītas ar farmaceitiskās darbības atbilstības novērtēšanu, būtu jāpārņem VI.
Tāpat VM izstrādātais projekts paredz VM nodot ZVA līdzšinējās funkcijas, kas saistās ar speciālās atļaujas (licenču) izsniegšanu farmaceitiskās darbības veikšanai vietējiem uzņēmumiem, kā arī atļauju izsniegšanu zāļu klīnisko pētījumu veikšanai un to uzraudzību, norādīja VM pārstāvis Oskars Šneiders.
Diskusijā par šo VM ieceri, kas notika 26.augustā, piedalījās pārstāvji no Farmaceitu biedrības, Brīvo farmaceitu apvienības, Aptieku biedrības, Zāļu lieltirgotāju asociācijas, Zāļu Paralēlā importa asociācijas, Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācijas un no Aptieku īpašnieku asociācijas.
Kā ziņots, Ministru kabinets (MK) 25.augusta sēdē uz nedēļu atlika lēmuma pieņemšanu par VM izstrādāto MK noteikumu projektu, kas paredz atsevišķu ZVA funkciju pārdali VI un VM.
LETA