Kultūras darbinieki: Alkohola reklāmās jāļauj piedalīties visiem vai nevienam
Kultūras darbinieki ir apmierināti, ka grozījumos Alkohola aprites likumā iecerēts alkoholisko dzērienu reklāmās aizliegt piedalīties jebkādām personām, ne tikai kultūras darbiniekiem, pretējā gadījumā likuma izmaiņas būšot diskriminējošas.
Latvijas Radošo savienību padome (LRSP), diskutējot ar Veselības ministriju (VM), uzsvērusi - vai nu alkohola reklāmās vispār netiek attēloti cilvēki, vai arī ministrija atsakās no ieceres liegt reklāmās tēlot aktieriem, jo tas diskriminētu māksliniekus, aģentūrai LETA pastāstīja LRSP valdes priekšsēdētāja Dace Bluķe.
Latvijas Kultūras darbinieku arodbiedrību federācijas (LKDAF) priekšsēdētājs Aldis Misēvičs stāstīja, ka viņam neesot precīza viedokļa, vai cilvēkiem vajadzētu aizliegt piedalīties alkohola reklāmās, tomēr viņš ir pārliecināts, ka kultūras darbiniekiem bija jāapstrīd grozījumu iepriekšējā versija, kurā alkohola reklāmās būtu aizliegts piedalīties māksliniekiem. "Aktieri ir mācījušies tēlot, un viņi zina, kā vislabāk uzstāties reklāmās. Tā taču ir viņu specializācija," uzvēra LKDAF priekšsēdētājs.
Bluķe pastāstīja, ka LRSP saistībā ar grozījumiem uztraukusi diskriminācija nozares iekšienē. "Pēc iepriekšējā formulējuma, Raimonds Pauls nevarētu reklamēt alkoholu, jo viņš ir mūziķis, bet Jānis Peters varētu, jo ir dzejnieks," skaidroja Bluķe. Pēc viņas teiktā, iepriekšējais formulējums nebūtu atrisinājis problēmu, kuru ar likumprojektu bijis iecerēts risināt, jo visās profesijās ir populāri cilvēki, kuri ar dalību reklāmā var savākt sev sekotājus - ir gan populāri uzņēmēji, pavāri un citu profesiju pārstāvji. Būtu neiespējami ierobežot arī populāro cilvēku parādīšanos alkohola reklāmās, jo tad būtu jāizstrādā kritēriji tam, kas ir populārs.
Jau ziņots, ka VM izstrādājusi izmaiņas Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas paredz aizliegt alkoholisko dzērienu reklāmās attēlot jebkādas personas, kā arī reklamēt alkoholisko dzērienu speciālos piedāvājumus, tostarp izpārdošanas.
Pret grozījumiem iebilst Latvijas alus darītāju savienības un asociācijas. Priekšlikumu aizliegt reklāmās attēlot personas viņi vērtē kā absurdu. "Latvijas ražotāji zaudētu konkurences cīņā, jo Latvija kļūtu gandrīz par vienīgo valsti, kurā šāds aizliegums ir ieviests," norāda aldari.
Likumprojekts nav saskaņots arī ar Ekonomikas un Zemkopības ministriju.
Sākotnēji grozījumi paredzēja, ka alkoholisko dzērienu reklāmās nedrīkstēs iesaistīt mūziķus, dziedātājus un aktierus, kā arī sportistus, sporta trenerus, sporta speciālistus un sporta un fiziskās sagatavotības instruktorus. Tāpat bija paredzēts, ka alkoholiskos dzērienus reklamēt nedrīkstēs personas, kas jaunākas par 25 gadiem.
Tomēr, kā skaidro VM, diskusijās secināts, ka šāda norma diskriminēs atsevišķu profesiju pārstāvjus. Tāpat konstatēts, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centram kā uzraugošajai iestādei šajā jomā būtu ierobežotas iespējas nodrošināt atbilstošu uzraudzību un kontroli.
Par pamatu izmaiņām VM esot ņēmusi Francijas praksi šajā jomā. Ministrija skaidro, ka arī Francijā alkohola reklāmās ir aizliegts attēlot jebkādas personas. Tāpat valstī noteikts, ka alkohola reklāmā ir atļauts minēt tikai alkohola saturu dzērienā, produkta izcelsmi, nosaukumu, sastāvu, ziņas par ražotāju/pārdevēju, ražošanas procesu, pārdošanas noteikumus, lietošanas veidu, kā arī objektīvu informāciju par produkta īpašībām, tādējādi attēlojot objektīvu informāciju par produktu.
Grozījumus šodien bija paredzēts skatīt Ministru kabineta komitejā, bet to izskatīšana tika atlikta. Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V) rosināja, ka šis jautājums jāskata kopā ar grozījumiem, kas paredz ierobežojumus alkoholisko dzērienu reklamēšanā elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, jo šos jautājumus neesot iespējams skatīt atrauti vienu no otra. Straujuma uzsvēra, ka konceptuāli šis jautājums ir atbalstāms, taču ir lietas, ko nepieciešams likumdošanā precizēt, lai saņemtu atbalstu no nozares organizācijām.
Rīga, 24.nov., LETA.