Krīžu centrā visbiežāk vēršas par attiecību problēmām, vientulību un vardarbību
Krīžu un konsultāciju centra "Skalbes" diennakts krīžu tālrunis pērn saņēmis 7417 zvanus, aģentūrai LETA pastāstīja centra psiholoģe, Latvijas Klīnisko psihologu asociācijas valdes priekšsēdētāja Marija Ābeltiņa.
Biežāk iedzīvotāji lūguši padomu attiecību problēmās - 2077 zvanos, bet citas aktuālākās sarunu tēmas bijušas vientulība - 582 sarunās un vardarbība - 874 sarunās.
Statistika rāda, ka 400 zvani bijuši saistīti ar pašnāvnieciskām domām, turklāt 143 gadījumos zvanītājam bijis arī pašnāvības plāns, bet 166 gadījumos zvanītājs jau iepriekš bija veicis pašnāvības mēģinājumu. Šogad krīžu tālrunis saņēmis jau 313 zvanus no cilvēkiem ar pašnāvības domām vai plānu par pašnāvību.
Vairums zvanītāju 2012.gadā bijuši pieaugušie, bet 78 - bērni. 1327 zvanītāji bijuši vīrieši, bet 1615 sievietes. Savukārt pie krīzes telefona strādāja 21 brīvprātīgais konsultants, kuru ieguldījums kopumā gadā veido 3600 stundas.
"Skalbes" krīžu tālrunis darbojas jau 15 gadus, kuru laikā ir notikušas kopumā 25 625 dažādas krīzes sarunas. Tālruņa mērķis ir uzklausīt un atbalstīt zvanītāju. Tā konsultants nedod padomus, kā risināt krīzes situāciju, bet, uzklausot zvanītāju un mazinot spriedzi, dod viņam spēju pašam izprast problēmu un meklēt iespējamos risinājumus.
Krīzes situācijās "Skalbes" aicina meklēt atbalstu. To var saņemt, arī zvanot uz centra diennakts krīzes tālruņiem 67222922 vai 27722292, kā arī interneta forumā "www.stastiundzivo.lv", kurā mērķis ir ar sarunām interneta vidē sniegt drošības sajūtu un atbalstu cilvēkiem dažādās situācijās, bet galvenokārt tad, ja radušās domas par pašnāvību un depresiju vai piedzīvots kāda tuva cilvēka pašnāvības mēģinājums vai pašnāvība.
Foto: rakstā izmantots pēc Creative Commons licencēts attēls no vietnes www.flickr.com; autors Charlotte Godfrey