medicine.lv skaitļos

Lietotāji online206
Aktīvie uzņēmumi12807
Nozares raksti1614
Ekspertu atbildes21477
Gaiļezera mediķi: Pacienti un ārsti katrs savā frontes pusē : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Gaiļezera mediķi: Pacienti un ārsti katrs savā frontes pusē

Foto: Ieva Lūka / LETA

Rakstu sagatavoja

Pēdējā laikā medijos tiek aktualizēti stāsti par situācijām, kurās pacientiem it kā atteikta palīdzība mūsu slimnīcā, tajos daudz sakāpinātu emociju un pārmetumu medicīnas personālam. Ārstniecības procesā rodas dažādas situācijas, un visbiežāk tieši neproduktīvas savstarpējas komunikācijas dēļ rodas pārpratumi.

Vislielākais sarūgtinājums, ja mediķiem jāsaskaras ar situācijas vienpusēju, deformētu un nepārbaudītā informācijā balstītu traktējumu. Turklāt nereti pilnīga informācija publiski nav izpaužama, kas vienai pusei bez pūlēm ļauj rakt dziļākus ierakumus. Kaut gan nekāds karš mums nav vajadzīgs. Tikai sadarbība.

Stāstam par draudiem ministrijai ir otra puse

Banner 280x280

Jebkurai medaļai ir divas puses. Šajā gadījumā: viena, ko redz pacients, un otra, ko redzam mēs slimnīcā, bet ko sabiedrībai pilnībā ieraudzīt nav iespējams. Jo Ārstniecības likums un citi normatīvi, kas regulē personas datu aizsardzību, mums liedz šādu informāciju publiskot.

Arī stāstā par it kā atteikumu jaunai sievietei, kuras tēvs pēc tam draudēja Veselības ministrijas darbiniekiem, ir otra, sabiedrībai nezināma puse, - ierodoties Gaiļezera stacionārā, šai sievietei tika sniegta medicīniskā palīdzība atbilstoši visām pacientes sūdzībām, ar kurām viņa vērsās pie mums - tika sniegtas gan speciālistu konsultācijas, gan veiktas nepieciešamās analīzes un izmeklējumi. Viss process ir fiksēts arī mūsu video novērošanas kamerās, un ieraksti tiks nodoti tiesībsargājošajām iestādēm. Informāciju par to, kas šajā konkrētajā gadījumā notika "ārpus kadra" un, kas ļautu sabiedrībai iegūt pilnīgu priekšstatu, mediķi nedrīkst izpaust publiski, un gala rezultātā tiek noķengāti. Diemžēl šis nav vienīgais tāds gadījums.

Kurš ir ieguvējs šādu situāciju rezultātā - vai tādējādi tiek veicināta sadarbība, kas ir pamatā ārstniecības procesam? Pacienti un medicīnas personāls tiek nostādīti katrs savā ierakumu pusē kā ienaidnieki, bet tas nebūt neveicina situācijas uzlabošanos. Kā ārstiem šādā situācijā tālāk strādāt?

Tas pat nav stāsts par katastrofālo naudas trūkumu sistēmā, kas tiek piesaukts pie visām problēmām. Mēs kā ārsti uzņemamies pienākumu sniegt medicīnisko palīdzību, bet gribam īpaši uzsvērt, ka pacientam arī ir pienākums - pienākums līdzdarboties šajā ārstniecības procesā. Mēs nevaram nevienu piespiest pret viņa gribu un, ja pacients pat aktīvi pretdarbojas ārstēšanas procesam, neievēro ārstu norādījumus, ignorē elementāras prasības, tad viņam pašam ir jāuzņemas atbildība par sekām.

Universitātes slimnīca kā lieljaudas poliklīnika

Jā, Neatliekamās palīdzības klīnikā, pēc katras konkrētās situācijas izvērtēšanas, cilvēks var saņemt atteikumu stacionēt, un tas notiek skaidri atrunātos gadījumos. Diemžēl virsroku lielākajā daļā stāstu, kas izskan publiski, ņem emocijas un daudz mazāk vai pat nemaz tiek skaidrots par to, kāpēc stacionēšana universitātes slimnīcā tiek atteikta, vai patiesībā daudz biežāk - kāpēc pacients tiek nosūtīts uz citu, specializēta profila ārstniecības iestādi, vai tālākai ambulatorai ārstēšanai?

Tēlaini izsakoties, ja cilvēks grib nopirkt auto logu šķidrumu Rimi lielveikalā, viņš to saņems; bet, ja viņam būs vajadzīgs lodveida šarnīrs, viņš noteikti saņems atteikumu ar norādi doties uz auto salonu, kas specializējas šādu preču tirdzniecībā. Aizvainots par to, ka viņam nav pārdots tas, ko viņš vēlējies, cilvēks zvana žurnālistiem un publiski noķengā pārdevēju par neiejūtību un vienaldzību. Vai šajā situācijā pircēja rīcība ir adekvāta?

Šodienas reālā situācija ir tāda, ka universitātes slimnīca ir spiesta strādāt lieljaudas poliklīnikas režīmā, kas būtu neiedomājami citās Eiropas valstīs. Bet atgādināšu - universitātes slimnīcai būtu jāstrādā primāri ar sarežģītākajiem medicīniskajiem gadījumiem. 60% no visiem pacientiem, kas šeit ierodas paši, palīdzība pirmkārt būtu jāsaņem pie saviem ģimenes ārstiem, vai vietējās poliklīnikās pie dežūrārstiem. Ja šāds cilvēks tomēr izlemj doties uz Gaiļezeru, tad viņam ir jārēķinās ar ilgāku gaidīšanu rindā, kamēr paralēli palīdzība tiek sniegta pacientiem, kas šeit ir nogādāti smagākā stāvoklī.

Tas ir tāpat, kā tad, ja mājās ir beigusies maize, jums ir iespēja aizskriet līdz piemājas tirgotavai, bet protams, jūs varat arī sēsties mašīnā un doties uz lielveikalu, kas pilnīgi noteikti aizņems ievērojami vairāk laika, jo pie kasēm, visticamāk, pircēji stāvēs garās rindās ar pilniem iepirkumu groziem. Vai šādā situācijā tiešām ir pamats vainot pārdevējus?

Palīdzība, ko Gaiļezerā nesniedz

Tā kā ir noteikti palīdzības veidi, kas šeit netiek sniegti, praktiski katru nedēļu nākas atteikt gan dzemdējošām sievietēm, kuras protams, ir neapmierinātas, kad novirzām viņas uz Dzemdību namu, nosūtīt pacientus ar lipīgām infekciju slimībām uz Infektoloģijas centru, lai neapdraudētu tos, kas ir stacionēti šeit, informēt, ka pacientiem, ar sejas-žokļu problēmām, vai, kuriem nepieciešama LORa palīdzība, ir jāvēršas Stradiņos utml. Silts ieteikums potenciālajiem pacientiem - ja izsauksiet Neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādi, tā jūs nogādās ārstniecības iestādē, atbilstoši jūsu simptomiem un jūsu sniegtajai informācijai, bet, ja dodaties uz slimnīcu paši, lūdzu, iepriekš noskaidrojiet, kurā ārstniecības iestādē kādu palīdzību sniedz! Šādu informāciju var saņemt Nacionālajā veselības dienestā, darba dienās pa tālruni 80001234, mājas lapā www.vmnvd.gov.lv, vakarstundās un brīvdienās, zvanot uz ģimenes ārstu diennakts konsultatīvo tālruni - 66016001.

Mēs katru dienu saskaramies ar situācijām, kurās pacientam slimnīcā tiešām primāri nav pamata atrasties, tāpēc arī aicinām atcerēties, ka tad, kad problēma nav neatliekama, pacientam par saņemtajiem pakalpojumiem var nākties norēķināties saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi.

Ārzemēs dzīvojošie brauc ārstēties uz Latviju

Noslēgumā: cilvēki, kuri ir saskārušies ar veselības aprūpi kādā citā Rietumeiropas pilsētā, ļoti labi zina, cik sarežģīts process tas ir, un cik garas stundas stacionāru uzņemšanas nodaļās šajās valstīs var nākties gaidīt, kas ir pilnīgs pretstats tam, ko rāda populārās filmās par ārstiem. Piemēram, Skandināvijas valstīs pat pacienti ar lauztu roku sēž kopējā rindā vairākas stundas un arī tad pirmo apskati veic medicīnas māsa, un, ja situācija ir viegla vai vidēja, tad pacients līdz saskarei ar ārstu nemaz nenonāk. Salīdzinoši Latvijas veselības aprūpe ir ievērojami pieejamāka, uzņemšanā kopā ar ārstiem - stažieriem dežūrē augsti kvalificēti ārsti speciālisti, to starp docenti un profesori, tāpēc nav brīnums, ka ārvalstīs dzīvojošie Latvijas pilsoņi uz šejieni brauc ārstēties, jo tā ir gan ērtāk, gan lētāk.

Esošajā finansiālajā situācijā, visi, kas vēl ir palikuši strādāt valsts veselības aprūpes sistēmā, īpaši universitātes slimnīcā, kur slodze ir ārkārtīgi liela, pirmkārt, to dara tāpēc, ka vēlas palīdzēt pacientiem! Šī nav vieta, kur labi pelnīt bez liela stresa. Mēs nenoliedzam, ka ir problēmas, situācijas mēdz būt emocijām piesātinātas, bet visproduktīvāk tās ir atrisināmas slimnīcā uz vietas. Mēs aicinām saglabāt cieņu vienam pret otru, novērtēt un cienīt to, kas mums ir pieejams (kā redzam, dažbrīd pat augstākā līmenī un daudz operatīvāk nekā citās Eiropas valstīs). Un - ārstēšanas process ir veiksmīgāks un sekmīgāks, ja ārsta un pacienta skatījums uz problēmu ir vienots, t.i., šajā zonā viņu "pasaules skatījuma kartes" pārklājas. Tad palīdzība ir daudz efektīvāka, un arī pacients ir līdzatbildīgs dalībnieks šajā sadarbībā.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Lauma Medical kompresijas izstrādājumi

Lauma Medical kompresijas izstrādājumi

Kompresijas izstrādājumi ir viens no galvenajiem līdzekļiem vēnu varikozes slimību profilaksei un ārstēšanai. Uzzināsim vairāk par Lauma Medical kompresijas izstrādājumiem! 

Aktuālie piedāvājumi

Jo-hai-dī, kāpēc es nerūpējos par sevi ātrāk?

Jo-hai-dī, kāpēc es nerūpējos par sevi ātrāk?

Pēc smagas operācijas un ilgstošas rehabilitācijas Roberto Meloni ir atkal vesels, bet atzīst, ka daudzus mēnešus esot bijis ļoti norūpējies, vai spēs atkal normāli staigāt. Roberto stāsta par savu pieredzi, lietojot Latvijā ražotu produktu – Epsorīnu.

Ergonomisks krēsls – kādu izvēlēties, lai nesāpētu mugura?

Ergonomisks krēsls – kādu izvēlēties, lai nesāpētu mugura?

Ja, ilgstoši sēžot, jums nogurst un sāp mugura, pievērsiet uzmanību, kādu krēslu ikdienā izmantojat. Situāciju var uzlabot, parasta krēsla vietā izvēloties ergonomisku krēslu. Uzzināsim vairāk par Bambach ® Saddle Seat ergonomiskajiem krēsliem! 

Kā sagatavoties vasarai? Un ne tikai…

Kā sagatavoties vasarai? Un ne tikai…

Pavisam drīz mūs sagaida vasara, kad dzīve šķiet vienkāršāka, patīkamāka, interesantāka un garšīgāka. Šajā rakstā aplūkosim svarīgus gremošanas trakta slimību profilakses aspektus un sniegsim praktiskus padomus, kas palīdzēs rūpēties par savu organismu. 

Video

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Atzīmējot Pasaules ergoterapijas dienu 27. oktobrī, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (Austrumu slimnīca) Rehabilitācijas klīnikas ergoterapeiti ir sagatavojuši padomus un vienkāršus  ieteikumus, kurus būtu ieteicams ņemt vērā ikvienam, kurš, sēžot pie datora, veic darba pienākumus vai arī ikdienā pie datora ekrāna pavada ilgas stundas. 

Produktu testi

Testa rezultāti: "Kaleja Silks" zīda matu ruļļi veselīgām salona kvalitātes lokām

Testa rezultāti:

Martā Medicine.lv sadarbībā ar "Kaleja Silks" piedāvāja testēt zīda matu rulli veselīgai matu ieveidošanai.

MARUSHA matu toniks ar rozmarīnu matu mitrināšanai, atjaunošanai un aizsardzībai pret karstumu

MARUSHA matu toniks ar rozmarīnu matu mitrināšanai, atjaunošanai un aizsardzībai pret karstumu

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar "MARUSHA Nord Ecosmetic" piedāvā testēt dabīgo matu toniku ar rozmarīnu, keratīnu un zīda proteīniem.

RUUTe pieniņš sejas ādas attīrīšanai "Liepa"

RUUTe pieniņš sejas ādas attīrīšanai

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar dabiskās kosmētikas zīmolu RUUTe® piedāvā testēt sejas ādu attīrošo pieniņu "Liepa", kas domāts jebkuram sejas ādas tipam un ko var izmantot arī acu zonai. 

“Ginerra” gremošanas sistēmas veselībai

“Ginerra” gremošanas sistēmas veselībai

Aprīlī Medicine.lv sadarbīobā ar starptautisko zīmolu “Coral Club” piedāvā testēt uztura bagātinātāju “Ginerra”.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dinsbergas klīnika, Dr. Santa Viltere: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dinsbergas klīnika, Dr. Santa Viltere: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Vismaz reizi dzīvē ir jāpārbauda sava sirds! No aprīļa šo izmeklējumu veic arī Dinsbergas klīnikā ar jaunāko un modernāko aparatūru Latvijā. Izstāsti Latvijai dodas vizītē pie kardioloģes ar 20 gadu pieredzi - dr. Santas Vilteres.

VC4 Baltijas vēnu klīnika, Dr. Patrīcija Ivanova: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

VC4 Baltijas vēnu klīnika, Dr. Patrīcija Ivanova:  Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Patrīcija Ivanova ir asinsvadu ķirurgs, flebologs, Dr.med., docente LU Ķirurģijas katedrā, Latvijas Asinsvadu ķirurģijas biedrības biedre, Latvijas Invazīvās radioloģijas asociācijas biedre, Eiropas Asinsvadu ķirurģijas biedrības biedre, Eiropas Kardiovaskulārās un invazīvās radioloģijas biedrības biedre, nokārtojusi eksāmenu asinsvadu ķirurģijā...