Aptieku tīkli neatbalsta klientu lojalitātes programmu aizliegumu
Foto: LETA
"BENU Aptieka" un "Latvijas aptieka" pievienojas "Aptieku Attīstības biedrības" paustajam viedoklim, ka Veselības ministrijas plānotais aizliegums aptiekām īstenot klientu lojalitātes programmas kaitēs patērētāju tiesībām un plānots, neievērojot iedzīvotāju intereses.
Veselības ministrija ir nodevusi publiskajai apspriešanai grozījumu projektu Ministru kabineta noteikumos Nr. 288, kas regulē aptieku darbu, paredzot aizliegumu aptiekas klientu piesaistei, izmantojot klientu lojalitātes programmas, tajā skaitā, aptiekas klientu lojalitātes kartes, kā arī jebkura veida iesaisti citu komersantu izveidotās lojalitātes programmās.
VM grozījumu nepieciešamību pamato ar rūpēm par neracionālu medikamentu lietošanas ierobežošanu, kā arī ar aptieku darba kvalitātes celšanu un uzsver aptieku atbalstu plānotajiem grozījumiem. Faktiski, rezultātā pircējiem nebūs iespēju izvēlēties aptieku sniegtās priekšrocības un izdevīgākus piedāvājumus ikdienas higiēnas preču, kosmētikas, uztura bagātinātāju un citu aptieku preču iegādei.
"BENU Aptieka", "Latvijas aptieka" un "Aptieku attīstības biedrība" norāda, ka, atbilstoši Latvijas likumdošanas normām, aptieku lojalitātes programmas nav saistāmas ar medikamentu patēriņu vai atlaidi medikamentu iegādei.
Raitis Kvēps, "BENU Aptieka" Mazumtirdzniecības vadītājs iestājas pret plānotajiem grozījumiem: "VM klaji ignorē veidu, kā patiesībā tiek nodrošinātas aptieku lojalitātes programmas un kāds ir faktiskais lojalitātes programmu dalībnieku, aptieku klientu karšu īpašnieku ieguvums.
VM savā argumentācijā nonāk pretrunā ar aktuālajām likumdošanas normām, veiktajiem pētījumiem un uzraugošo institūciju rekomendācijām nozares darbībai un attīstībai sabiedrības interesēs.
Vēlos uzsvērt, ka recepšu medikamentus izraksta ārsts, tādēļ neviena no Latvijas aptieku lojalitātes programmām neietekmē ne medikamentu izvēli, ne apjomu un regularitāti, kādā zāles tiek lietotas. Tāpat arī citas aptieku preces, piemēram, autiņbiksītes, ir nepieciešamība, un tās netiek pirktas pirkšanas pēc," norāda R. Kvēps.
"BENU Aptieka", "Latvijas aptieka" un "Aptieku Attīstības biedrība" uzsver, ka klientu lojalitātes programmas un to ietvaros izsniegtās aptieku klientu kartes ir veids, kā nodrošināt ilgtermiņa sadarbību starp farmaceitu un pircēju, kā arī sniegt individuālas apkalpošanas un aprūpes iespējas. Pieņemot plānotos grozījumus, visiem klientiem tiks liegtas iespējas saņemt klientu lojalitātes programmu priekšrocības, neatkarīgi no nepieciešamā aptiekas preču patēriņa vai medicīniskās diagnozes.
Ilmārs Pajuste "Latvijas aptieka" valdes loceklis: "VM savā argumentācijā it kā aizstāv pircēju intereses un uzsver rūpes par adekvātu zāļu patēriņu. Jāņem vērā, ka ne medikamenti, ne citas aptieku preces, nav plaša patēriņa preces, bet tās ir nepieciešamas veselības uzturēšanai un profilakses pasākumu īstenošanai.
Mazaizsargātajai pircēju grupai priekšrocības, ko sniedz dalība lojalitātes programmās, ir garantija minimālā nepieciešamā uztura bagātinātāju, vitamīnu, higiēnas un citu aptieku preču daudzuma pieejamībai.
Aizliedzot aptiekām īstenot klientu lojalitātes programmas, VM samazinās iedzīvotāju iespējas nodrošināt sev un savām ģimenēm nepieciešamo dzīves kvalitātes līmeni un rūpēties par profilakses pasākumu īstenošanu. Savukārt aptiekām tiks liegta iespēja īstenot individuālu pieeju un izglītojošus pasākumus atsevišķām pircēju grupām, piemēram, jaunajām māmiņām, pensionāriem un citiem. Lojalitātes programmu ietvaros veidotās klientu datu bāzes ļauj atlasīt klientu grupas, kurām viens vai otrs jautājums ir interesants, bet netraucēt citus pircējus, kuriem tēma nav aktuāla".
Inga Zemdega – Grāpe, "Aptieku Attīstības biedrības" valdes priekšsēdētāja: "Šobrīd, pretēji publiski izskanējušajiem viedokļiem, ne visas aptiekas atbalsta VM izstrādātos grozījumus un ir par klientu lojalitātes programmu aizliegumu. Vēlamies uzsvērt, ka aizliegumu atbalsta tikai tie tirgus dalībnieki, kuru interesēs šie grozījumi tiek virzīti. Tie ir izdevīgi lieltirgotājiem, jo ierobežos mazāko aptieku tīklu iespējas konkurēt un piedāvāt pircējiem izdevīgus nosacījumus aptieku preču iegādei, kā arī nodrošināt pircēja vajadzībām atbilstošu piedāvājumu un klientu servisu. Turklāt VM, izstrādājot grozījumus, vispār nav ņēmusi vērā sabiedrības viedokli un pieprasījumu pēc aptieku lojalitātes programmu piedāvājuma".
VM aizliegumu pamato, norādot, ka farmaceitiskā darbība ir reglamentēta sfēra un aptieku mārketinga aktivitātes nevar salīdzināt ar citu, plaša patēriņa preču mārketingu.
"Var piekrist, ka aptieka nav veikals un aptiekām arī nav jākonkurē ar lielveikaliem un citām tirdzniecības vietām. Bet aptiekām ir tiesības konkurēt savā starpā, kā tas notiek ar klientu lojalitātes programmām. Klienta lojalitāte liecina par pircēja izvēli par labu konkrētai aptiekai vai aptieku tīklam, uzticību farmaceitu darba kvalitātei un pierāda vēlmi iegādāties aptieku preces izdevīgāk. Ne velti lojalitātes programmu ietvaros izsniegtās aptieku klientu kartes ir vienas no populārākajām klientu kartēm Latvijā, uzreiz aiz pārtikas un citu preču tirgotāju atlaižu kartēm. Ja tā ir pircēju izvēle, jājautā, kāpēc šobrīd plānots to ierobežot," komentē I. Zemdega - Grāpe.
Aptieku tīkli uzskata, ka VM plānotais aptieku lojalitātes programmu aizliegums tiek virzīts lielāko tirgus dalībnieku interesēs, ignorējot situāciju sabiedrībā un pārkāpjot patērētāju tiesības izvēlēties iesaistīties aptieku lojalitātes programmās.
"Aptieku Attīstības biedrība" kopā ar "BENU Aptieku" un "Latvijas aptieku" iebilst pret plānoto aizliegumu un aicina VM svītrot šo punktu no grozījumu satura.