"Aldaris": Tā vietā, lai risinātu jauniešu alkoholisma problēmas, Veselības ministrija aizraujas ar populismu
Veselības ministrijas (VM) iecere alkohola reklāmās aizliegt attēlot cilvēkus nav nekas vairāk kā populistisks paziņojums, tikmēr novārtā atstātas patiešām būtiskas problēmas saistībā ar alkohola lietošanu jauniešu vidū, aģentūrai LETA atzina alus darītavas "Aldaris" komunikāciju vadītāja Laura Krastiņa.
"VM ir tā aizrāvusies ar dažādiem mēģinājumiem ieviest aizliegumus, ka tālāk, šķiet, vairs nav kur iet. Izskatās, ka ministrija ar dažādiem pseidopasākumiem un populistiskiem paziņojumiem vēlas pievērst sev uzmanību, bet tie noteikti nav vērsti uz reāliem problēmas risinājumiem. Aizliedzot alkohola reklāmās parādīties cilvēkiem, kārtējo reizi nevajadzīgi izcelsimies pasaules kontekstā, jo līdzvērtīgi ierobežojumi ir tikai pāris valstīs pasaulē," norādīja Krastiņa.
Tāpat viņa sacīja, ka VM būtu jāmeklē racionālāki ceļi, kā risināt jauniešu alkohola problēmas.
"Piemēram, alus industrija jau ir vērsusies atbildīgajās ministrijās, tostarp VM, ar ierosinājumu paaugstināt akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem. Šāda iniciatīva patiešām palīdzētu samazināt alkohola patēriņu jauniešu vidū, jo pētījumi un reālā dzīve rāda, ka tieši cena ir tas faktors, kas var ietekmēt pirktspēju un produktu izvēli," sacīja uzņēmuma pārstāve.
Krastiņa arī sacīja, ka ražotājiem nav saprotama vēl viena VM iecere - aizliegt sporta pasākumu atbalstīšanu ar kādu no alkoholisko dzērienu zīmoliem.
"Tā ir nevajadzīga izrādīšanās, jo jau patlaban šāda prakse Latvijā ir aizliegta. Proti, kā atbalstītājs sporta pasākumiem atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības centra norādei jau patlaban var būt tikai uzņēmums, kas ražo vai izplata alkoholiskos dzērienus," sacīja Krstiņa.
Kā ziņots, VM izstrādājusi izmaiņas Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas paredz aizliegt alkoholisko dzērienu reklāmās attēlot jebkādas personas, kā arī reklamēt alkoholisko dzērienu speciālos piedāvājumus, tostarp izpārdošanas.
Sākotnēji grozījumi paredzēja, ka reklāmās nedrīkstēs iesaistīt mūziķus, dziedātājus un aktierus, kā arī sportistus, sporta trenerus, sporta speciālistus un sporta un fiziskās sagatavotības instruktorus, tomēr diskusijās secināts, ka šāda norma diskriminēs atsevišķu profesiju pārstāvjus.
Tāpat grozījumi nosaka, ka ražotājiem būs aizliegts sponsorēt sporta un bērnu izklaides pasākumus, ja informācijā par sponsorēšanu ir norāde uz kādu alkoholisko dzērienu (izņemot sponsora nosaukumu), kā arī alkoholisko dzērienu lietošanu. Patlaban šī prasība ir attiecināta tikai uz bērnu izklaides un sporta pasākumiem.
Par pamatu izmaiņām VM ņēmusi Francijas praksi šajā jomā. Ministrija skaidro, ka arī Francijā alkohola reklāmās ir aizliegts attēlot jebkādas personas.
Grozījumiem iebilst Latvijas alus darītāju savienības un asociācijas. Piemēram, priekšlikumu aizliegt reklāmās attēlot personas viņi vērtē kā absurdu. "Latvijas ražotāji zaudētu konkurences cīņā, jo Latvija kļūtu gandrīz par vienīgo valsti, kurā šāds aizliegums ir ieviests," viņi apgalvo.
Likumprojekts nav saskaņots ar Ekonomikas un Zemkopības ministriju.
Šodien likumprojektu izskatīs Ministru kabineta komiteja.
Rīga, 24.nov., LETA.