Saeimā uz trešo lasījumu tiek iesniegti priekšlikumi, kuri pasliktina uzņēmēju tiesības attiecībās ar VID
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) aicina deputātus neatbalstīt Finanšu ministrijas iesniegtos priekšlikumus grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām" ar kuriem tiek pasliktinātas uzņēmēju tiesības , paredzot nodokļu uzrēķinu paplašināšanu un sodu paaugstināšanu, kas var novest uzņēmumus līdz maksātnespējai.
Uz trešo lasījumu FM ir iesniegusi grozījumus, kas paredz nodokļu uzrēķinu paplašināšanu un sodu paaugstināšanu. Iesniegtie priekšlikumi nosaka, ka papildus nodokļu maksājumus budžetā VID turpmāk varēs noteikt ne tikai nodokļu audita rezultātā, bet arī datu atbilstības pārbaudē.
Datu atbilstības pārbaudi VID saskaņā ar grozījumu tekstu vairs neveiks pie nodokļu maksātāja, bet gan savās telpās un tajā pārbaudīs tikai nodokļu maksātāja iesniegtajās deklarācijās uzrādītās informācijas kvalitāti un atbilstību VID rīcībā esošajai informācijai.
Iesniegtie grozījumi likuma 23.pantā nosaka, ka turpmāk nodokļu maksātājam pēc VID informācijas saņemšanas septiņu dienu laikā būs jāsniedz VID deklarācijas precizējums, bet, ja neatbilstības šajā termiņā netiks novērstas, VID pieņems lēmumu par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, ar kuru noteiks par labu budžetam piedzenamo nodokļa un nokavējuma naudas summu, ko nodokļa maksātājam 30 dienu laikā būs jāiemaksā budžetā.
LDDK ģenerāldirektore Elīna Egle: "Ir pamats uzskatīt, ka likuma 23. panta grozījumi piedāvātajā redakcijā nodokļu maksātājiem liegs tiesības pienācīgi aizstāvēt savu viedokli lēmumu pieņemšanas procesā, kas var rezultēties nodokļu maksātāja maksātnespējā, jo netiek paredzēti nekādi uzrēķināmās summas ierobežojumi."
Grozījumi paredz pārāk īsu termiņu, lai nodokļu maksātājs vienmēr paspētu noreaģēt uz saņemto VID informāciju. Tāpat norma paredz faktiski tikai viena veida rīcību no nodokļu maksātāja kā izvairīties no uzrēķina – novērst VID konstatētās neatbilstības, t.i. iesniegt attiecīgi labotu deklarāciju. Pārsūdzot lēmumu tiesā, netiks apturēta tā izpilde, kā arī likums pagaidām neparedz summu samaksas termiņu pagarināšanas iespēju.
Grozījumi 33.pantā visvairāk pasliktinās tieši eksportētāju stāvokli, kuriem jau tā ir liegtas tiesības saņemt auditā aprēķinātās soda naudas samazinājumu, paredzot ieviest vēl 10% soda naudu arī gadījumos, kad ir deklarēta nodokļu pārmaksa.
LDDK aicina deputātus būt tālredzīgiem un lēmumus pieņemt domājot par Latvijas tautsaimniecības dzīvotspēju.
Par LDDK
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) ir lielākā darba devēju intereses pārstāvošā organizācija uzņēmējdarbības vides uzlabošanas, izglītības, nodarbinātības, sociālās drošības, veselības aprūpes, darba tiesību un darba aizsardzības jomās. LDDK apvieno 48 Latvijas tautsaimniecībā ievērojamas darba devēju organizācijas - nozaru, reģionālās un profesionālās asociācijas un federācijas, kā arī uzņēmumus, kuros strādā virs 50 darbiniekiem. LDDK biedri nodarbina vairāk kā 35% no Latvijas darbaspēka.
LDDK ir sociālais partneris Saeimai, Ministru kabinetam un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai nacionālā līmenī. LDDK veicina sociālā dialoga izveidi pašvaldībās ar trīspusējo konsultatīvo padomju starpniecību. LDDK ir pārstāvēta nacionāla līmeņa komisijās un padomēs, tai skaitā NTSP (Nacionālās trīspusējās sadarbības padome un tās apakšpadomes), tādējādi nodrošinot uzņēmēju viedokļa pārstāvniecību un līdzdalību LR normatīvo aktu izstrādē un pozīciju sagatavošanā ES.
Starptautiski LDDK ir pārstāvēta Starptautiskajā darba devēju organizācijā (IOE), Uzņēmējdarbības un rūpniecības konsultatīvajā padomē (BIAC) pie Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD), Eiropas Biznesa konfederācijā (BUSINESSEUROPE), kas ir nozīmīgākais Eiropas uzņēmēju interešu pārstāvis ES institūcijās. LDDK ir pārstāvēta Eiropas Ekonomiskajā un Sociālajā komitejā, kā arī astoņās Eiropas Komisijas konsultatīvajās komitejās un padomēs, un trijās ES aģentūrās.
Sīkāka informācija www.lddk.lv