Pētījums: iedzīvotāji apzinās nezināmas izcelsmes alkohola lietošanas draudus
"Nezināmas izcelsmes alkohols joprojām ir brīvi pieejams Latvijā un veido vismaz 32% no visas alkoholisko dzērienu aprites. Uzsākot sociālo kampaņu "Aizkulises" pērnā gada oktobrī, mūsu mērķis bija likt sabiedrībai aizdomāties par šādu nezināmas izcelsmes surogātproduktu lietošanas sekām, jo cilvēka dabai, diemžēl, ir raksturīgi domāt, ka mani tās neskars. Par problēmas izplatību liecina tas, ka puse Latvijas iedzīvotāju ir iegādājušies viltotu vai bezakcīzes pazīstamu zīmolu alkoholu. Trešdaļai jeb 34% no viņiem šāds alkohola pirkums tiek plānots, proti, ir apzināts", stāsta kampaņas organizatoru pārstāvis, Latvijas Alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācijas (LADRIA) valdes loceklis un AS "Latvijas balzams" Zīmolu direktors Valters Kaže.
Kopš oktobra vidus, kad tika atklāta kampaņa "Aizkulises", tās mājaslapu www.atbildigi.lv apmeklējuši gandrīz 10 000 unikālo interneta lietotāju. 45% aptaujāto iedzīvotāju, kuri bija pamanījuši kampaņas aktivitātes, atzīst, ka veids, kādā šī problēma tika pasniegta, bija atraktīvs un lika aizdomāties par nelegālā alkohola problēmu*.
"Apzināmies, ka neradīsim apvērsumu cilvēku prātos ar vienu kampaņu, taču mērķis bija aktualizēt nelegālā alkohola jautājumu sabiedrības dienaskārtībā un likt aizdomāties - vai ticēt mītiem par to, ka populāru zīmolu dzērieni var tikt pārdoti 5l tarās izlejamā veidā masveidā visā Latvijā? Vai bēdīgie slavenie saindēšanās gadījumi Eiropā un arī pie mums nav pietiekama mācībstunda?" pauž V. Kaže.
LADRIA valdes loceklis uzsver, ka izglītošana par nelegālas izcelsmes produkcijas iegādes sekām ir virziens, kurā jāstrādā un jāsadarbojas daudzām iesaistītām pusēm - gan valsts regulējošajām un tiesībsargājošajām institūcijām, gan alkohola ražotājiem un nevalstiskajām organizācijām.
Lai vērstu iedzīvotāju uzmanību uz sekām, ko var radīt dzīvībai nelegālas un nepārbaudītas izcelsmes alkoholisko dzērienu lietošana, 2012.gada oktobrī tika uzsākta sociālā kampaņa "Aizkulises". Kampaņas ietvaros tika veikts pētījums, kas atklāja vairākus faktus par alkohola lietošanas paradumiem Latvijā. Pētījuma dati liecina, ka puse jeb 50% Latvijas iedzīvotāju ir iegādājušies viltotu vai bezakcīzes pazīstamu zīmolu alkoholu. Trešdaļai jeb 34% no viņiem šāds alkohola pirkums tiek plānots, proti, ir apzināts.
Informāciju sagatavoja Elīna Barkovska, kampaņas "Aizkulises" pārstāve
Foto: Stock.XCHNG