medicine.lv skaitļos

Lietotāji online134
Aktīvie uzņēmumi12811
Nozares raksti12234
Ekspertu atbildes21477
Jaunas iespējas ātrāk izsaukt neatliekamo medicīnisko palīdzību : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Jaunas iespējas ātrāk izsaukt neatliekamo medicīnisko palīdzību

Katru diennakti Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Operatīvās vadības centrā (113 dispečercentrā) tiek saņemti līdz pat 2000 iedzīvotāju zvanu, bet mediķu brigādes visā Latvijā steidzas palīgā līdz pat 1300 pacientiem vai cietušajiem.

Savukārt vidēji 25% gadījumu, pieņemot izsaukumus, bijušas grūtības ātri noteikt precīzu cietušā atrašanās vietu, kas nereti kavē brigādes ierašanos. Lielākoties šādi gadījumi ir situācijās, kad izsaucējs atrodas svešā, nepazīstamā vietā vai nezina atrašanās vietas adresi.

Līdz šim mediķu brigādi nosūtīt izsaukumā bija iespējams visātrāk, ja zvanītājs nosauca adresi, kur atrodas pacients vai cietušais (pilsēta/pagasts, novads, iela, mājas nosaukums).

Līdz ar NMP dienestā ERAF projekta* ietvaros ieviestajām informācijas sistēmām un uzsākto sadarbību ar Lattelecom, NMP dienesta 113 dispečeriem turpmāk būs iespēja ātri un precīzi noteikt izsaukuma vietu arī pēc citiem zvanītāja minētiem parametriem vai izsaukuma vietai tuvumā esošiem orientieriem – veikaliem un citām tirdzniecības vietām, izglītības un kultūras iestādēm, degvielas uzpildes stacijām, sabiedriskā transporta pieturvietām, dzelzceļa stacijām u.c., kā arī nosaucot mobilajā telefonā atrodamās GPS koordinātes.

Trešdien, 6.jūnijā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta vadība preses konferencē mediju pārstāvjus iepazīstināja ar iespējām iedzīvotājiem kritiskās situācijās turpmāk operatīvāk un vienkāršāk izsaukt neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādi.

ERAF projekta ietvaros NMP dienests ieviesis nepieciešamo tehnoloģisko nodrošinājumu un jaunus informācijas sistēmas risinājumus izsaukuma vietas noteikšanai. 113 dispečers varēs noteikt izsaukuma vietu pēc zvanītāja nosauktām ģeogrāfiskās pozicionēšanas koordinātēm, kas atrodamas mobilajā telefonā, un izsaukuma maršrutu kartes veidā operatīvi nosūtīt brigādei uz mašīnu, lai mediķi nekavējoties dotos palīgā. Īpaši svarīgi tas ir situācijās, kad zvanītājs nezina, kur atrodas un nevar nosaukt pat aptuvenu atrašanās vietu – piemēram, vasarā iedzīvotāji aktīvi atpūšas pie ūdenstilpnēm svešās, mazapdzīvotās vietās, dodas makšķerēt, rudenī mežos sēņo, ogo, veic meža darbus u.c. Diemžēl nereti šādās situācijās, notiekot nelaimei, iedzīvotāji glābšanas dienestiem nespēj izstāstīt, kur viņi atrodas.

"Tuvojas vasara, Līgo vakars un liela daļa iedzīvotāju dosies atpūsties vai svinēt svētkus pie dabas, atvaļinājuma laikā apceļos Latviju. Bet, kā rāda mūsu pieredze, diemžēl daudzi nelaimē nokļuvušie negadījuma brīdī nemāk izstāstīt, kur atrodas. Turpmāk šādās situācijās 113 dispečeriem būs iespēja ātrāk noskaidrot izsaukuma vietu un nosūtīt palīgā mediķus", preses konferencē uzsvēra NMP dienesta direktors Armands Ploriņš.

Lai nodrošinātu operatīvāku ātrās palīdzības izsaukumu pieņemšanu no iedzīvotājiem, NMP dienests izveidojis arī sadarbību ar Lattelecom un mediķu rīcībā nonākusi datu bāze, ar ko ikdienā jau daudzus gadus veiksmīgi strādā Uzziņu dienesta 1188 operatori.

"Mūsdienu tehnoloģiju straujā attīstība sniedz ieguvumus ne tikai ārstniecības procesā kā tādā, bet var būtiski uzlabot veselības aprūpes kvalitāti kopumā. Jāatceras, ka neatliekamās palīdzības sniegšanā katra sekunde un minūte ir zelta vērta. Tāpēc esam gandarīti, ka pateicoties Lattelecom izstrādātajai datu bāzei un ērti lietojamai kartei, operatīvā dienesta darbinieki visīsākā laikā spēs noteikt cietušā atrašanās vietu, nosūtot turp mediķu brigādi, kas varēs koncentrēties tikai un vienīgi uz palīdzības sniegšanu, nevis cietušā meklēšanu," preses konferencē skaidroja Lattelecom valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis.

Ja iedzīvotājiem nav zināma adrese un viņi atrodas, piemēram, sabiedriskā vietā svešā pilsētā, mazapdzīvotā vietā u.c., turpmāk NMP dienesta dispečeriem pietiks ar informāciju par kādu notikuma vietai tuvumā esošu orientieri (piemēram, degvielas uzpildes stacijas, veikala vai citas tirdzniecības vietas, izglītības vai kultūras iestādes nosaukumu, autobusa pieturvietu u.c.). Dispečeru rīcībā nodotā Uzziņu dienesta 1188 datu bāze ļaus īsā mirklī noskaidrot izsaukuma adresi un nekavējoties nosūtīt izsaukuma maršrutu kartē tuvākajai brīvai brigādei. Uzsāktā sadarbība ar Lattelecom palīdzēs uzlabot ātrās palīdzības izsaukšanas kvalitāti un operativitāti, kā arī paātrinās brigādes nokļūšanu pie pacientiem un cietušajiem visā Latvijā.

"Dienesta mērķis ir samazināt brigādes ierašanās laiku pie pacientiem. Taču brigādes savlaicīga ierašanās daudzos gadījumos ir atkarīga no dispečera iespējām ātri un precīzi noskaidrot, kas ir noticis un kur vajadzīga palīdzība. Esam gandarīti, ka līdz ar dienesta realizētājām Eiropas reģionālā attīstības fonda projekta aktivitātēm un pateicoties veiksmīgajai sadarbībai ar Lattelecom, mums izdevies ieviest jaunus risinājumus izsaukumu pieņemšanā, lai turpmāk iedzīvotāji, zvanot uz 113 dispečercentru, mediķu palīdzību saņemtu ātrāk," preses konferencē uzsvēra A.Ploriņs.

*NMP dienests realizē Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) finansētu projektu "Vienotas neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas un dispečeru centru izveide".

Informāciju sagatavoja Ilze Bukša, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Komunikācijas nodaļas vadītāja
Foto: Pilseta24.lv

Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Nedēļas tēma

Ādas kopšana rudenī – mitrināšana un aizsargāšana

Ādas kopšana rudenī – mitrināšana un aizsargāšana

Tāpat kā rudenī mēs nomainām savu garderobi, pret sezonai atbilstošiem apģērbiem, tāpat arī sejas ādas kopšanas rutīnā ir nepieciešams ieviest izmaiņas, lai pasargātu mūsu sejas ādu no ārējās vides kaitīgās ietekmes.

Aktuālie piedāvājumi

Fizikālās medicīnas procedūras – palīgs veselības uzlabošanai

Fizikālās medicīnas procedūras – palīgs veselības uzlabošanai

Fizikālās medicīnas procedūras – efektīvs rehabilitācijas elements, kas, izmantojot dabas resursus un mūsdienīgas tehnoloģijas, palīdz paātrināt atveseļošanos un stiprināt veselību. Noskaidrosim vairāk par fizikālās medicīnas procedūrām, kuras piedāvā Rīgas veselības centra filiālēs!

B grupas vitamīni enerģijai un fokusam: kā atgūt mundrumu un mazināt stresu

B grupas vitamīni enerģijai un fokusam: kā atgūt mundrumu un mazināt stresu

Nogurums ir kļuvis par ikdienas fonu, kafija – par glābiņu, bet vakarā gribas tikai klusumu. Pazīstami? Mūsdienu dzīves temps atņem vairāk, nekā dod. Mēs steidzamies, uztraucamies, atliekam atpūtu uz vēlāku laiku – un kādā brīdī organisms vairs nespēj tikt līdzi. Varbūt nogurums norāda uz B grupas vitamīnu nepietiekamību?

Profesionāla sejas ādas kopšana ar Noon Aesthetics: kas tas ir un kāpēc izvēlēties? 

Profesionāla sejas ādas kopšana ar Noon Aesthetics: kas tas ir un kāpēc izvēlēties? 

Premium klases dermatoloģiskās kosmētikas zīmols Noon Aesthetics piedāvā inovatīvus un zinātniski pierādītus ādas kopšanas risinājumus, kas īpaši izstrādāti profesionālai lietošanai. Zīmols palīdz risināt  dažādas sejas ādas problēmas, piedāvājot kosmētiku pret pigmentāciju, akni, novecošanās pazīmēm un ādas dehidratāciju.  

Video

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Kā notiek veselības tehnoloģiju izvērtēšana? Kādas Eiropas labās prakses veselības jomā būtu vērtīgi ieviest Latvijā? Un vai Latvija aktīvi pārņem dažādas inovācijas, tai skaitā veselības tehnoloģiju jomā? Uz šiem un citiem jautājumiem raidieraksta "Inovācijas veselībā" sērijā atbildēja Zāļu valsts aģentūras direktorei Indra Dreika.

Produktu testi

Testa rezultāti: Hydro Boost – atgūsti sejas ādas starojumu

Testa rezultāti: Hydro Boost – atgūsti sejas ādas starojumu

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar Coral Club piedāvāja izmēģināt Hydro Boost – biocelulozes sejas masku no līnijas Ocean Glow ar Lipomask™ tehnoloģiju, kas dziļi mitrina ādu, palīdz mazināt sausumu un lobīšanos, kā arī palēnina pirmās novecošanās pazīmes.

B-Prime Direct – enerģija un fokuss ērtā formātā

B-Prime Direct – enerģija un fokuss ērtā formātā

Medicine.lv redakcija sadarbībā ar veselības produktu un wellness zīmolu Coral Club piedāvā testēt B-Prime Direct - B grupas vitamīnu kompleksu, kas ir mūsdienīgs risinājums tiem, kuri dzīvo straujā tempā. 

Šī nilotika ķermeņa un sejas krēms sausai ādai

Šī nilotika ķermeņa un sejas krēms sausai ādai

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Eirobaltik" zīmolu "MARUSHA Nord Ecosmetic" piedāvā testēt mitrinošu un barojošu šī nilotika sviesta krēmu sausai ādai – krēmu sejai, rokām, pēdām, visam ķermenim, saulē apdegušai ādai.

Testa rezultāti: Coral Taurine – nervu sistēmas veselībai

Testa rezultāti: Coral Taurine – nervu sistēmas veselībai

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar starptautisko zīmolu Coral Club piedāvāja izmēģināt Coral Taurine – uztura bagātinātāju, kam pamatā ir taurīns. Tas palīdz uzturēt nervu sistēmas veselību, enerģijas apmaiņu un sirds darbību pastāvīga stresa un pārslodzes apstākļos. 

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Preparāts "Epsorin": Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Preparāts

Epsorīns ir dabīgs, augstākās kvalitātes ekstrakts no jauniem, nepārkaulotiem savvaļas ziemeļbriežu ragiem – pantiem. Ziemeļbriežu panti ir asinsrades orgāns, kas adaptējas bargajiem Arktikas apstākļiem, tādēļ no tiem ražotajam ekstraktam piemīt unikāls bioloģiskais potenciāls. 

Cilmes šūnu banka – katras dzīvības sākumā ir cerība: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes 

Cilmes šūnu banka – katras dzīvības sākumā ir cerība: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes 

Cilmes šūnu bankas misija ir vienkārša – palīdzēt ģimenēm piekļūt modernākajām medicīnas metodēm, kas pieejamas jau šodien, un tām, kas tiks radītas nākotnē, saglabājot nabassaites asinis un audus. Šī ir vienreizēja iespēja – tikai dzimšanas brīdī.