Izvērtēs maksimālo gaidīšanu rindās visos veselības aprūpes līmeņos
Laikrakstam divas māmiņas stāsta, par savu pieredzi, piesakot, bērnu vizītē pie kāda speciālista un secinājums esot viens - daudzas poliklīnikas ir atteikušās no savādās kārtības, mazo pacientu reģistrēšanas konkrētos mēneša datumos uz turpmāko mēnesi, kas nozīmē "karstu" telefonu un drūzmēšanos reģistratūrā rindā jau no agra rīta.
Piemēram, kādas māmiņas meitai ir nosūtījums pie rehabilitologa, taču mazā nav pat pierakstīta. Uz poliklīnikas reģistratūru jāzvana katra mēneša konkrētā datumā, lai pieteiktu vizīti nākamajā mēnesī. Meitenes mātei pagaidām neizdodas vinnēt sacensībās - šajās divās dienās septembrī un oktobrī viņa nesazvanīja reģistratūru. Novembra īstajā dienā meitenītes māte neiešot uz darbu, sēdēšot pie telefona.
Savukārt cita māmiņa apstrīd, ka bezmaksas konsultācijas pie speciālistiem nereti iespējams saņemt tikai pēc mēneša ilgas gaidīšanas rindā, līdz ar to daudzi vecāki spiesti izvēlēties maksas pakalpojumus. Piemēram, kādas citas meitenītes mamma drošības labad pie sevis nēsā 20 latu banknoti, lai tā būtu "pa rokai", ja vēl vajadzēs dakteri par maksu, jo garā pieraksta dēļ poliklīnikā bija izvēlējusies pierakstīt meitu pie ārsta pa maksu.
VM valsts sekretāra vietnieks Juris Bundulis stāsta, ka ministrija uzdevusi Nacionālajam veselības dienestam sākt darbu pie tā, lai visos līmeņos definētu maksimālās gaidīšanas rindas.
Patlaban tādas definētas tikai ģimenes ārsta aprūpes līmenī - piecas darbadienas. Bundulis arī saka - ja maksimālie rindu ilgumi tiks noteikti, valstij būs jānodrošina pakalpojuma pieejamība. "Tas ir arī, protams, budžeta nodrošinājums," saka Bundulis. Līdz ar to uz jaunu kārtību, visdrīzāk, var pāriet divu trīs gadu laikā. Tiesa, iespējams, daļu problēmas var atrisināt, sakārtojot sistēmu.
Bundulis tāpat piebilst, ka ģimenes ārstam ir jāmāk novērtēt, vai pacientam ir akūts stāvoklis vai arī var gaidīt rindā.
Rīga, 15.nov., LETA.
Foto: Fotolia