Kas ir muskuļu disbalanss?

Kas ir muskuļu disbalanss?

Muskuļu disbalanss
Mazkustīgums, daudzu stundu sēdēšana pie datora vai automašīnā, nepareizi apavi (piemēram, sievietēm, kuras pastāvīgi valkā augstpapēžu kurpes) – šie un līdzīgi faktori kļuvuši par dzīves veidu, vismaz pilsētā, rezultātā laika gaitā cilvēks jūt kustību stīvumu, sāpes mugurā, rodas slikts veselības stāvoklis, risks saņemt traumas un funkcionālus traucējumus. Mūsdienu cilvēks pārāk maz uzmanību pievērš elastīguma attīstībai un saglabāšanai, tomēr elastīgums, neapšaubāmi, ir svarīgs veselībai un dzīves kvalitātei.

Dabiski muskuļu un saišu elastīguma līmenis pakāpeniski samazinās aptuveni 30–35 gadu vecumā – jo vecāks kļūst cilvēks, jo sliktāka  kļūst muskuļu un saišu elastība. Tas viss neizbēgami noved pie muskuļu disbalansa, kas ietekmē visu  balsta un kustību sistēmu, pēc tam mainot stāju un izraisot muguras sāpes. Vēlāk var rasties novirzes iekšējo orgānu darbībā. Un pat regulāra fiziskā aktivitāte nepalīdzēs novērst šo problēmu, ja netiek pievērsta pietiekama uzmanība elastīgumam un stājai. Turklāt muskuļa disbalansa gadījumā sporta treniņi var izraisīt mugurkaula stāvokļa pasliktināšanos, neņemot vērā muskuļu tonusa īpatnības.

Kas ir muskuļu disbalanss?
Tas ir muskuļu nevienmērīga (nesimetriskā) darbība. Piemēram, ja cilvēks ilgu laiku atrodas bez kustībām sēdus stāvoklī (pie stūres automašīnā, pie televizora vai pie datorgalda), kakla aizmugurējas daļās, muguras un sēžamvietas muskuļi visu laiku atrodas sasprindzinātā un izstieptā stāvoklī, bet tajā pašā laikā krūšu, vēdera, augšstilba priekšējie muskuļi tiek saspiesti un saīsināti. Kad cilvēks beidzot pieceļas, priekšējie muskuļi joprojām ir saspiestā stāvoklī, nedodot iespēju iztaisnot muguru un plecus, tādējādi vēl vairāk palielinot slodzi uz muguru. Turklāt ķermeņa aizmugurējās virsmas muskuļi ir novājināti un izstiepti un nevar noturēt stāju. Rezultātā šo uzdevumu ir spiests veikt mugurkauls, kurš pēc kāda laika  signalizē mums par savu "nogurumu" ar sāpēm mugurā un galvā, izliekumiem un tā tālāk.

Muguras jostas daļas sāpes ir tipiskas cilvēkiem, kuri pavada ilgas stundas sēdus stāvoklī – autovadītājiem, biroja darbiniekiem u.c. Piemēram, sēžot pie datora, cilvēks neapzināti stiepj savu galvu un plecus uz priekšu, un rodas nelīdzsvarotība ar plecu locītavu un galvas noliecienu. Bet tikai pāris centimetru šī nolieciena palielina galvas svaru par dažiem kilogramiem. Tieši tādēļ galvenais galvas, plecu un kakla sāpju cēlonis ir regulārs galvas nolieciens uz priekšu.

Ko darīt?
Atstāt bez uzmanības tādas sajūtas neizdosies, turklāt nelīdzsvarots muskuļu stāvoklis pēc kāda  laika var izraisīt starpskriemeļu disku nodilumu, protrūzijas un trūces. Vienīgais pareizais variants ir sistemātiski un mērķtiecīgi atjaunot muskuļu balansu speciālistu uzraudzībā.
   
Stāsta Rīgas slimnīcas "BIKUR HOLIM" Rehabilitācijas nodaļas vadītājs, fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārsts Leonīds Rozenbergs: "Dienu pēc dienas lielākā daļa cilvēku izmanto savus muskuļus vienādi, katru dienu atkārtojot vienas un tās pašas kustības, strādājot pie datora, braucot ar mašīnu utt. Jums šķiet, ka jūs neko nedarāt, bet muskuļi pastāvīgi strādā. Nebūdami atslābināti, tie zaudē elastību, un pa labi vai pa kreisi rodas pirmās velkošās vai dedzinošās sāpes muguras muskuļos un noguruma sajūta. Vēlāk šīs nepatikšanas var atkārtoties vai pat pastiprināties, it īpaši, ja pavadāt daudz laika bez kustībām, pat guļot mīļākajā dīvānā pie televizora. Un šīs pirmās pazīmes jāuztver nopietni.

Daudzas problēmas ar balsta un kustību sistēmu var atrisināt patstāvīgi. Labākais profilaktiskais līdzeklis ir regulāra izvingrināšana un ārstnieciskā vingrošana, bet atgūt muskuļu elastīgumu palīdzēs masāža. Tomēr vispirms ir ļoti svarīgi saņemt ārsta konsultāciju un pēc nepieciešamības veikt attiecīgus izmeklējumus (rentgenu, magnētisko rezonansi, datortomogrāfiju). Jāņem vērā, ka struktūrālas izmaiņas, kas var būt konstatētas minēto izmeklējumu gaitā, ne vienmēr ir muskuļu disbalansa cēlonis. Tāpēc vispirms ir jāatjauno normāls kustību stereotips, maksimāli likvidējot mobilitātes ierobežojumus un samazinot muskuļu disbalansu. Rezultātā mums izdodas sasniegt sāpju sindroma būtisku samazināšanos un uzlabot mūsu pacientu dzīves kvalitāti.

Fiziski vingrinājumi ir jāizvēlas individuāli, jo ir nepieciešami precīzi uzzināt, kāda veida muskuļu disbalanss ir konkrētam pacientam, kuri muskuļi ir jāstiprina, bet kuri – jāstiepj. Jāatceras, ka ārstnieciskā vingrošana nav fitness vai sports. Tas ir ārstniecisko un profilaktisko pasākumu komplekss. Piesardzīgiem ir jābūt cilvēkiem ar lieko svaru – nepareizi veikti vingrinājumi var radīt traumas un locītavu iekaisumus. Dažādās slimības stadijās mēs izmantojam dažādas ārstnieciskās vingrošanas metodes. Protams, ir kontrindikācijas un riski, tos nosaka ārsts-rehabilitologs. Kopumā, lai izvairītos no stāvokļa pasliktināšanās, es ļoti rekomendēju uzsākt problēmas risināšanu ar speciālista konsultāciju."

Atjaunot kustību aktivitāti, samazināt sāpes palīdzēs Rīgas slimnīcas "BIKUR HOLIM" Rehabilitācijas nodaļas pieredzējušie speciālisti – rehabilitologi un fizioterapeiti –, veicot virkni atveseļojošu pasākumu, lai palīdzētu pacientiem tikt galā ar dažādām slimībām. Ārstnieciskā vingrošana, fizikālā terapija, manuālā terapija, masāža – tas nav nodaļas veikto rehabilitācijas pasākumu pilnīgs saraksts. Pateicoties personiskajai pieejai katram pacientam, ir iespējams izstrādāt individuālas rehabilitācijas programmas. Rehabilitācijas nodaļā jūs varat saņemt ārsta-rehabilitologa konsultāciju, kurš izveidos individuālu rehabilitācijas programmu.

Rīgas slimnīcas "BIKUR HOLIM" Rehabilitācijas un fizikālās medicīnas nodaļa atrodas:
Rīgā, Maskavas 122/128.
Tālrunis: +371 67 144 557
Reģistratūra: +371 67 144 514 vai 22 848 407
Mājaslapa http://bh.lv/pakalpojumi/stacionars/rehabilitacijas-nodala/

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Nedēļas tēma

Kas ir karstā joga

Kas ir karstā joga

Iespēja ielūkoties karstās jogas būtībā, smelties interesantas zināšanas un iedvesmoties jaunai pieredzei, lasot interviju ar jogas pasniedzēju Dainu Liepiņu.

Aktuālie piedāvājumi

Kas jāzina par ziedi "Evija"?

Kas jāzina par ziedi "Evija"?

Jau kopš seniem laikiem cilvēkiem pazīstama efektīvā un universālā ziede "Evija" ādas kopšanai un dziedēšanai, kas nu jau atrodama teju katrā mājas aptieciņā. Pateicoties ziedes pārsteidzoši pozitīvajām īpašībām un iedarbībai, tā ir populāra ne tikai Latvijā – ziede "ceļo" pa visu pasauli. 

Betulīna ietekme uz cilvēka organismu

Betulīna ietekme uz cilvēka organismu

Betulīnam ir pretiekaisuma, pretvīrusu un antibakteriālās īpašības, antioksidantīva, antimutagēna darbība, spēja mazināt holesterīna līmeni asinīs, uzlabot aknu un nieru darbību, kā arī citas darbības, ko var izmantot cilvēka atveseļošanai. Tāpat betulīnam ir liels potenciāls kosmētikas nozarē un ādas slimību ārstēšanā.

Video

Kāpēc biroja darbiniekiem jāvingro? Eksperta padoms (VIDEO)

Kāpēc biroja darbiniekiem jāvingro? Eksperta padoms (VIDEO)

Pasaules Veselības organizācija ziņo, ka 1,4 miljardu pieaugušo veselību apdraud fizisku vingrinājumu trūkums. Tas attiecas uz teju visiem biroja darbiniekiem Latvijā, jo tie, kuri, veicot darba pienākumus, sēž vismaz sešas stundas, ir sēdoša darba darītāji un, sēžot ilgas stundas, ķermenī netiek nodrošināta pilnvērtīga asinscirkulācija.

Produktu testi

Testa rezultāti: GoImmune lollipops – dabas iedvesmota kāruma izvēle imunitātei

Testa rezultāti: GoImmune lollipops – dabas iedvesmota kāruma izvēle imunitātei

Augustā medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas kompāniju Silvanols piedāvāja testēt GoImmune lollipops - sūkājamas ledenes imunitātes stiprināšanai.

Dabas Lāse - auzu pārslu putras ar vitamīniem un mikroelementiem

Dabas Lāse - auzu pārslu putras ar vitamīniem un mikroelementiem

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar Dabas Lāse piedāvā izmēģināt gardas un veselīgas auzu pārslu putras ar vitamīniem un mikroelementiem

Rinogel DROPS – mitrina, aizsargā un atvieglo elpošanu iesnu laikā

Rinogel DROPS – mitrina, aizsargā un atvieglo elpošanu iesnu laikā

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA Silvanols piedāvā testam Rinogel DROPS.

Uzņēmējs runā

Kas ir karstā joga

juulijaa

Iespēja ielūkoties karstās jogas būtībā, smelties interesantas zināšanas un iedvesmoties jaunai pieredzei, lasot interviju ar jogas pasniedzēju Dainu Liepiņu.

Kas ir muskuļu disbalanss?

Fin_2

Dabiski muskuļu un saišu elastīguma līmenis pakāpeniski samazinās aptuveni 30–35 gadu vecumā – jo vecāks kļūst cilvēks, jo sliktāka kļūst muskuļu un saišu elastība. Tas viss neizbēgami noved pie muskuļu disbalansa, kas ietekmē visu balsta un kustību sistēmu. Problēmas risināšana jāsāk ar speciālista konsultāciju.