Vēnu veselība: Riska faktori un ieteikumi

05.06.2017
Vēnu veselība: Riska faktori un ieteikumi
Foto: Daniel M Viero / flickr.com

Līdz ar siltās sezonas sākumu mostas ne tikai daba - arī cilvēki kļūst daudz aktīvāki, biežāk ceļo, dodas garākos pārgājienos un bauda aktīvu atpūtu. Tā ir neierasta slodze kājām, kas var veicināt vēnu problēmu attīstību. Visbiežāk sastopamā ir hroniska venozā mazspēja, no kuras pēc dažādiem datiem mūsu klimatiskajā zonā cieš aptuveni 25-30% cilvēku.

Kā atpazīt vēnu problēmu un palīdzēt? Ar padomiem talkā nāk zaļās farmācijas uzņēmuma "Silvanols" ražošanas vadītājs Jevgeņijs Zainapovs.

Lai arī pirmās cilvēku bažas, saskaroties ar vēnu problēmām, ir par vizuālo izskatu, jāatzīst, ka hroniskā venozā mazspēja nav tikai kosmētisks defekts. Tā ir tāda pati problēma kā citas hroniskās slimības, kas progresē un arvien nopietnāk ietekmē dzīves kvalitāti.

Kad jāsāk uztraukties?

"Pirmās pazīmes par to, ka kaut kas nav īsti labi ar vēnām, mēdz būt visnotaļ nevainīgas - smaguma sajūta kājās pēc ilgstošas sēdēšanas, stāvēšanas vai fiziskas slodzes, tāpat arī nogurušas, pietūkušas kājas. Tās var niezēt, un var nākties pedzīvot nepatīkamus krampjus," stāsta speciālists. "Hroniska vēnu mazspēja ir nopietna problēma, kas, lai arī sākas šķietami nemanāmi - ar vieglu kāju nogurumu un pietūkumu, nepievēršot slimībai uzmanību vairāku gadu garumā, tā var rezultēties ar trofiskām čūlām."

Kas ir riska faktori?

Vēnu problēmas nereti iedzimst. Ja mammai vai vecmāmiņai bijušas vēnu saslimšanas, esi īpaši uzmanīgs un seko līdzi, kā jūtas kājas. Visbiežāk ar hronisku venozo mazspēju sirgst sievietes, turklāt ar vecumu šī problēma tikai saasinās.

"Jāatzīst, ka vēnu veselību ļoti ietekmē arī dzīvesveids - ja tas ir mazkustīgs, cilvēkam ir liekais svars un aptaukošanās, viņš smēķē, - risks saslimt ar hronisku venozo mazspēju ir krietni augstāks," norāda eksperts. "Sievietēm vēnu veselību ietekmē hormonālas pārmaiņas, problēmas mēdz saasināties pie atkārtotām grūtniecībām. Tāpat jāuzmanās, ja ikdienā ir ilgstoša statiska slodze, ko bieži ietekmē cilvēka profesija un nepietiekama fiziskā aktivitāte. Kājas nogurdina arī pārkaršana un augstpapēžu apavu nēsāšana ikdienā."

Ko darīt?

Viens no galvenajiem veidiem, kā parūpēties par vēnu veselību - ievērot aktīvu dzīvesveidu. Mērenas fiziskās aktivitātes, kā, piemēram, iešana, skriešana, nūjošana, peldēšana vai velobraukšana, uzlabos asinsriti.

Būtiska vēnu veselībai ir uztura korekcija. Noteikti ir jāuzņem antioksidanti - piemēram, var dzert zaļo tēju, kas uzlabos asinsriti, darbosies kā antioksidants un pretiekaisuma līdzeklis. Svaigu augļu un ogu miziņa satur kvercetīnu - tas ir antioksidants, kas pasargā asinsvadus un mazina iekaisuma attīstību vēnās," uzsver speciālists.  "Sēdoša darba darītājiem būtu svarīgi ik pēc divām stundām ieplānot nelielu, piecas līdz desmit minūtes garu pastaigu, ko var apvienot, piemēram, ar tējas pauzi."

Lai vēnas varētu strādāt pilnvērtīgi, vajadzētu izvairīties sēdēt ar sakrustotām kājām. Arī pareizu un ērtu apavu izvēlei ir liela nozīme - tām vajadzētu būt ar vidēji augstu papēdi.

Ja esi kādā no hroniskās venozās mazspējas riska grupām vai jau esi saskāries ar pirmajām slimības pazīmēm, profilaksei un ārstēšanās efektivitātes uzlabošanai vajadzētu iegādāties kompresijas zeķes, kuru funkcionālo klasi būtu jāsaskaņo ar ārstu.

 

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža laiku lokos līdz mūsdienām

Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža laiku lokos līdz mūsdienām

2017. gadā Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža ir mūsdienīga, stabila un uzticama profesionālās augstākās izglītības iestāde. Bet kāda koledža bija pirms teju 100 gadiem? 

Dabiskā kosmētika no Austrijas 

Dabiskā kosmētika no Austrijas 

SIA Laba prakse piedāvā Austrijas dabiskās kosmētikas Exmonte produktus, kas ir efektīvi palīglīdzekļi mīksto audu pārslodzes radīto seku, muskuļu saspringuma un locītavu sāpju mazināšanā, kā arī uzlabo venozo atteci un ādas trofiku. 

Video

Ingvers cīņā ar saaukstēšanos (VIDEO)

Ingvers cīņā ar saaukstēšanos (VIDEO)

Vīrusu laikā, kad cilvēki arvien lielāku uzmanību pievērš savai veselībai un tās stiprināšanai, tiek izmantoti ne tikai aptiekās pieejamie vitamīni un preparāti, bet arī dažādi augi un to aktīvās vielas.

Produktu testi

Uzņēmējs runā

Salons "Gaismas kosmetoloģija"

lazer

Lāzerepilācija, ko veic ar diodu lāzeri, ir veids, kā uz visiem laikiem atbrīvoties no nevēlama ķermeņa apmatojuma, kā arī ieaugušiem matiņiem un kairinājuma, kas rodas citu epilācijas procedūru laikā.