Aptieku īpašnieku asociācija: E-veselības sistēmas darbības traucējumi iedragā tās uzticamību
Rīga, 12.dec., LETA. E-veselības sistēmas darbības traucējumi iedragā tās uzmanību un paildzina adaptācijas laiku gan farmaceitiem, gan aptieku klientiem, uzskata biedrība "Aptieku īpašnieku asociācija" (AĪA).
Kā aģentūru LETA informēja asociācijas pārstāvji, AĪA kopš e-receptes apkalpošanas sākuma apkopojusi problēmas, kas saistītas ar E-veselības lietošanu. Lai kopīgi novērstu konstatētās problēmas un pilnveidotu E-veselības sistēmu, biedrība vērsusies pie Nacionālā veselības dienesta ar ierosinājumiem un priekšlikumiem.
Aptiekas jau vairākkārt saņēmušas informāciju no Nacionālā veselības dienesta par E-veselības sistēmas tehniskajiem darbiem, kuru rezultātā aptiekas darba laikā paredzami traucējumi E-veselības sistēmas darbībā. To dēļ bijuši pārtraukumi e-receptes apkalpošanā ne tikai vakara stundās, bet arī dienas laikā. Šādos brīžos, kad e-veselības sistēma nestrādā, klienti vai nu ilgi gaida vai neapmierināti pamet aptieku, nesaņemot nepieciešamās zāles pret e-recepti, par ko vaino farmaceitus un aptiekas. Dažkārt E-veselības sistēma mēdz strādāt ar tehniskām problēmām, proti, ar īslaicīgiem pārtraukumiem. Pat dažu minūšu pārtraukums rada darba grūtības farmaceitam, taču visvairāk aptiekas klientam, gaidot, kamēr E-veselības sistēma atsāks strādāt. Kopumā tas iedragā uzticamību E-veselības sistēmai un paildzina adaptācijas laiku lietošanai gan no klientu, gan farmaceitu puses.
Asociācijā uzsver, ka no aptiekām tiek saņemtas sūdzības, ka farmaceiti un farmaceitu asistenti, kas uzsākuši darbu citā aptiekā, nevar lietot E-veselību, jo savlaicīgi nenotiek datu apmaiņa starp Nacionālā veselības dienesta un Latvijas Farmaceitu biedrības datu bāzēm. Rezultātā cieš arī pacienti, jo aptiekas darbinieki nevar lietot E-veselību un apkalpot pacientiem izrakstītās e-receptes. Tāpat par risināmu jautājumu uzskatāms arī tas, ka nav dokumenta, kas reglamentētu Nacionālā veselības dienesta rīcību pēc problēmas pieteikšanas no aptieku puses.
Minētās problēmas AĪA saskata kā kopīgā darbā risināmas, līdz ar to asociācija lūgusi Nacionālajam veselības dienestam E-veselības sistēmas tehniskos uzlabošanas darbus veikt diennakts nakts periodā, lai tas skartu pēc iespējas mazāk E-veselības sistēmas lietotājus un aptieku klientus. Tāpat AĪA paudusi aicinājumu veikt visus nepieciešamos tehniskos E-veselības sistēmas uzlabojumus, lai nākotnē nerastos sistēmas darbības pārtraukumi, kā arī maksimāli samazinot gadījumus, kad E-veselības sistēmas darbība tiek pārtraukta. Asociācijas ieskatā, automatizēta datu apmaiņa ar Latvijas Farmaceitu biedrību atrisinātu lietotāju reģistrēšanu bez aizkavēšanās. Aptiekas novērtētu arī pienācīgu lietotāju atbalsta nodrošinājumu, sniedzot skaidru un saprotamu atbildi par problēmas novēršanu un reakcijas laiku.
Ņemot vērā izceltās problēmas, AĪA paudusi aicinājumu Nacionālajam veselības dienestam veikt uzlabojumus E-veselības sistēmas darbībā un tehnisko uzlabojumu darbu organizēšanā, lai aptiekas turpmāk varētu paļauties uz E-veselības sistēmas darbības nepārtrauktību un aptiekas apmeklētājiem zāles pret e-receptēm varētu izsniegt bez aizkavēšanās.
Kā ziņots, patlaban e-veselības sistēmas lietošana ārstniecības iestādēm un aptiekām ir brīvprātīga. Darbnespējas lapas un kompensējamo zāļu receptes var izrakstīt gan elektroniski, gan uz papīra veidlapām. Obligāta e-veselības sistēmas lietošana ārstniecības personām un farmaceitiem ir jāsāk no nākamā gada 1.janvāra.