5 padomi veselīgam uzturam ziemas sezonā

04.01.2017
5 padomi veselīgam uzturam ziemas sezonā

Gada aukstais laiks sagādā mūsu organismam virkni izaicinājumu – apkārt klīstošie vīrusi apdraud veselību, gaismas trūkums pasliktina noskaņojumu, bet vēsais gaiss kaitē ādai un matiem. Lai nodrošinātu ķermeni ar visām tam nepieciešamajām uzturvielām, pievērs papildu uzmanību savai ēdienkartei un iekļauj uzturā produktus, kas ļaus uzlabot veselību un pašsajūtu.

Uzņem D vitamīnu

Veselībai svarīgo D vitamīnu mēs lielākoties uzņemam no saules gaismas. Ultravioleto staru ietekmē ādā sintezējas viela, kas palīdz stiprināt kaulus, uzlabo asinsriti un sirdsdarbību, kā arī regulē organisma nervu funkcijas, vienlaikus samazinot audzēju, depresijas un cukura diabēta risku. Lai nepieļautu D vitamīna deficītu gada aukstajā sezonā, centies pēc iespējas vairāk uzturēties ārā tajās dienās, kad spīd saule, un iekļauj ēdienkartē produktus, kas nodrošina ķermeni ar bagātīgu D vitamīna devu. Vislabākais vērtīgās vielas avots ir treknās zivis, īpaši, lasis, skumbrija, tuncis un forele. Tāpat D vitamīns atrodams olas dzeltenumā, liellopu aknās un atsevišķos pārtikas produktos, kas bagātināti ar D vitamīnu, piemēram, pienā un sulās.

Neaizmirsti par augļiem un dārzeņiem

Nav noslēpums, ka augļiem un dārzeņiem ir īpaši svarīga nozīme mūsu ēdienkartē – tie sniedz organismam bagātīgu vitamīnu un minerālvielu devu un palīdz nodrošināt teju visas ķermeņa funkcijas. Tomēr ziemā uzņemt pietiekamu daudzumu veselīgu augļu un dārzeņu ir sarežģītāk nekā citos gadalaikos. Centies pēc iespējas vairāk lietot uzturā vietējos rudens sezonas dārzeņus, piemēram, kartupeļus, kāpostus, sīpolus, burkānus un bietes, un papildini maltīti ar veikalā nopērkamajiem augļiem un dārzeņiem, atceroties par nepieciešamību daudzveidot produktu klāstu un ievērot mērenību. Vislabāk par ziemas augļu un dārzeņu krājumiem parūpēties jau laikus, tos sasaldējot vasaras sezonā un tādējādi nodrošinoties ar veselīgiem produktiem aukstajā laikā.

Uzņem C vitamīnu

C vitamīns veicina balto asinsķermenīšu jeb leikocītu skaita pieaugumu, savukārt tie ir organisma galvenais palīgs cīņā pret dažādām saslimšanām. Tāpat C vitamīns palīdz aizsargāt šūnas no bojājumiem, uzlabo ādas stāvokli, stiprina kaulus un asinsvadus, kā arī piedalās vairākos citos organismam būtiskos procesos. Lai pasargātu sevi no ziemai raksturīgajiem vīrusiem un saaukstēšanās, iekļauj ēdienkartē visa veida citrusaugļus, ogas, tai skaitā mežrozīšu augļus un smiltsērkšķi, papriku, tomātus, kāpostus un zaļo lapu dārzeņus.

Stiprini zarnu veselību

Liela daļa imūnās sistēmas šūnu ir izvietotas cilvēka zarnu gļotādā. Ja rodas kuņģa-zarnu trakta darbības traucējumi, arī imunitāte nespēj darboties pilnvērtīgi, kā rezultātā palielinās dažādu saslimšanu risks. Parūpējies par zarnu veselību, uzņemot pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu, kā arī parūpējies par papildu devu probiotiku. Tās dabīgā veidā atrodamas kefīros, jogurtos un skābētos dārzeņos, piemēram, kāpostos.

Uzturi stabilu cukura līmeni asinīs

Ziemas īsās un tumšās dienas, drūmie laikapstākļi un saules trūkums var ievērojami kaitēt noskaņojumam, padarot tevi nomāktu un miegainu. Lai mazinātu trauksmi un garastāvokļa svārstības, kā arī uzlabotu smadzeņu darbību, tev nepieciešams uzturēt cukura līmeni asinīs normas robežās. Ieturi regulāras maltītes visas dienas garumā un pārliecinies, ka tavā ēdienkartē ir pietiekams daudzums vērtīgo ogļhidrātu un lieso olbaltumvielu.
 

Foto: pixabay.com

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža laiku lokos līdz mūsdienām

Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža laiku lokos līdz mūsdienām

2017. gadā Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža ir mūsdienīga, stabila un uzticama profesionālās augstākās izglītības iestāde. Bet kāda koledža bija pirms teju 100 gadiem? 

Dabiskā kosmētika no Austrijas 

Dabiskā kosmētika no Austrijas 

SIA Laba prakse piedāvā Austrijas dabiskās kosmētikas Exmonte produktus, kas ir efektīvi palīglīdzekļi mīksto audu pārslodzes radīto seku, muskuļu saspringuma un locītavu sāpju mazināšanā, kā arī uzlabo venozo atteci un ādas trofiku. 

Video

Eksperte: Nepiemērota darba vide var būtiski ietekmēt veselību (VIDEO)

Eksperte: Nepiemērota darba vide var būtiski ietekmēt veselību (VIDEO)

Apkārtējās vides dažādi faktori ietekmē mūsu veselību, tāpēc ir svarīgi saprast, kuri no tiem ir bīstami un kā mazināt to ietekmi. Bīstamākie faktori ir gaisa, ūdens piesārņojums, paaugstināts trokšņu līmenis, psihoemocionālie faktori, piemēram, paaugstināts stress, kā arī ergonomiskie riska faktori.

Produktu testi