Padomi, kā tikt galā ar pēcdzemdību depresiju

21.11.2016
Padomi, kā tikt galā ar pēcdzemdību depresiju
Foto: pixabay.com

Ikvienā ģimenē bērniņa piedzimšana ir ārkārtīgi nozīmīgs dzīves notikums. Tomēr ne visas emocijas, kas rodas līdz ar bērna piedzimšanu, ir pozitīvas.

Šis satraucošais, jaunais dzīves notikums nereti kļūst arī par eksistenciālu krīzi ģimenes dzīvē, jo tajā notikušas būtiskas pārmaiņas. Pēc statistikas datiem katrai trešajai māmiņai var parādīties pēcdzemdību skumjas vai pat depresija. Plašāk par to, kā veiksmīgāk pārvarēt šo emocionāli sarežģīto posmu, lai ātrāk sāktu baudīt kopā būšanas laiku ar bērniņu, stāsta psiholoģe Diāna Zande.

Pirmkārt, ir svarīgi apzināties un pieņemt to, ka jaunā māmiņa var just ne tikai laimi un prieku par bērniņu, bet arī izsīkumu, pārgurumu, šaubas un pat bezpalīdzību, sevišķi, ja mazulis ir ļoti prasīgs. Šīs izjūtas ir pavisam normālas, bet ir būtiski dalīties par  tām ar cilvēku, kurš atbalstīs, uzklausīs un spēs reāli palīdzēt. Labs sarunas biedrs var būt partneris, draudzene vai mamma. Ja ir grūti runāt ar tuviniekiem, tad var palīdzēt zvans kādam jauno māmiņu atbalsta vai krīzes centram.

Otrkārt, pēc mazuļa piedzimšanas jāpadara ikdiena vienkāršāka, darot tikai tiešām svarīgo. Tās ir rūpes par mazuli un arī sevi pašu. Lai cik daudz laika prasa bērniņš, atceries atjaunot spēku, regulāri paēdot, pēc iespējas izguļoties un kaut nedaudz atlicinot laiku fiziskām aktivitātēm. Psiholoģe atgādina, ka fiziskas aktivitātes darbojas kā pirmais antidepresants.

Treškārt, ja ir vēlme izraudāties, tad ļaujies skumjām un raudi. Jo sirsnīgāk tas izdodas, jo ātrāk pāries skumjas (ja nomāktība saglabājas ilgāk par divām nedēļām, uzmeklē speciālistu). Svarīgi ir ļauties gan priecīgajām emocijām, kas saistītas ar bērna dzimšanu, gan arī skumjām  par to, kas savā ziņā ir zudis pēc bērniņa piedzimšanas -  vairs neesi grūtniece vai nevarēsi spontāni aiziet uz kino, kad gribēsi, tava dzīve vairs nekad nebūs tikai tava vien. Emociju virpulī atceries arī par vīrieša jūtām –  pajautā savam partnerim, kā viņš jūtas pēc bērniņa ienākšanas ģimenē. Savstarpējais atbalsts var palīdzēt labāk justies abiem.

Ceturtkārt, lielākā laime vecākiem ir viņu bērns, kurš ir gan vislabākais, gan skaistākais, mīļākais un gudrākais. Tomēr ne vienmēr jaunās dzīves sākums un pārmaiņas ir vieglas, tāpēc pēcdzemdību skumjas jāpieņem kā viena no iespējamām vecāku dzīves daļām. Tās parasti ilgst vien pāris nedēļu, taču jūsu attiecības ar bērnu – atlikušo mūžu.
 

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Grūtniecības kalendārs

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža laiku lokos līdz mūsdienām

Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža laiku lokos līdz mūsdienām

2017. gadā Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža ir mūsdienīga, stabila un uzticama profesionālās augstākās izglītības iestāde. Bet kāda koledža bija pirms teju 100 gadiem? 

Dabiskā kosmētika no Austrijas 

Dabiskā kosmētika no Austrijas 

SIA Laba prakse piedāvā Austrijas dabiskās kosmētikas Exmonte produktus, kas ir efektīvi palīglīdzekļi mīksto audu pārslodzes radīto seku, muskuļu saspringuma un locītavu sāpju mazināšanā, kā arī uzlabo venozo atteci un ādas trofiku. 

Video

Eksperte: Nepiemērota darba vide var būtiski ietekmēt veselību (VIDEO)

Eksperte: Nepiemērota darba vide var būtiski ietekmēt veselību (VIDEO)

Apkārtējās vides dažādi faktori ietekmē mūsu veselību, tāpēc ir svarīgi saprast, kuri no tiem ir bīstami un kā mazināt to ietekmi. Bīstamākie faktori ir gaisa, ūdens piesārņojums, paaugstināts trokšņu līmenis, psihoemocionālie faktori, piemēram, paaugstināts stress, kā arī ergonomiskie riska faktori.

Produktu testi